Drammens Tidende, dagsavis i Drammen, grunnlagt 1832. Regionavis med sterk posisjon i Buskerud og nordre Vestfold. Eid av Amedia AS.  Sjefredaktør: Kristin Monstad.

Avisens opplagstall i 2015 var 23 579 for papiravisen og 24 419 for salg av digitale abonnementer og utgaver. Totale lesertall for papir og digitalt, inkludert åpent innhold en gjennomsnittsdag i 2015 var 62 000 (Mediebedriftenes Landsforening).

Avisen ble startet som Tiden 1832 av Jacob Wulfsberg. Her publiserte Henrik Wergeland i 1841 sitt dikt Mig Selv, etter å ha blitt refusert i Morgenbladet.

Tiden skiftet navn til Drammens Tidende 1845. Aasmund Olavsson Vinje var 1851–58 avisens flittige hovedstadskorrespondent. Hans korrespondanser anslås til mellom 700–1000 i dette tidsrommet. Han brøt over tvert ved årsskiftet 1858–59 for å starte Dølen.

Buskeruds Blad ble startet 1883 som en motvekt mot Venstre-dominansen i Buskerud. Lars Raknerud overtok redaktørstillingen i 1884. Det var på hans foranledning at Axel Ivar Lyche i 1897 kjøpte Drammens Tidende, som var i økonomiske vanskeligheter.

De to avisene utkom som egne utgaver, men under samme redaksjonelle ledelse. Raknerud var redaktør for begge avisene 1901–19. Redaktør 1937–45 og sjefredaktør 1961–77 var Lars Sørensen, 1945–61 Torolv Kandahl. I 1961 ble avisene slått sammen til én, under navnet Drammens Tidende og Buskeruds Blad (fra 2000 Drammens Tidende).

Nettavis ble startet 1997, søndagsavis fra 2001 (vedtatt nedlagt 2009) og i 2004 gikk avisen over til tabloidformat. På 2000-tallet er Drammens Tidende bygd ut til et mediehus med avis, nett, radio og lokal-TV og med en høy grad av redaksjonell samordning.

Drammens Tidende var eid av Edda Medier AS til 2012, da Amedia AS overtok avishuset.

  • Davidsen, Øyvind & Lars Sørensen: Drammens tidende og Buskeruds blad, 1975–81, 2 b., Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.