Halal, arabisk ord som betyr tillatt, lovlig. Ordet anvendes i Koranen, og brukes både om handlinger og ting. Det motsatte av halal er haram, forbudt. I snever forstand brukes begrepet halal om mat og drikke, basert på motsetningen mellom halal og haram, det vil si mellom rent (tahir, pak) og urent (najis).

Koranen anbefaler planteføde og frukt (som i sure 6, 141) og kjøtt av husdyr som sau, geit og kamel (sure 6, 143-44). Dyr drept på jakt er tillatt. Det er tydelige forbud mot svinekjøtt, blodmat, selvdøde dyr og dyr som er viet andre guder (sure 5.3-4; sure 6, 145-46). Kjøtt av rovdyr og rovfugler er også forbudt.

Muslimer som fullt ut tar konsekvensen av forbudet mot svinekjøtt, fører i dag en tidkrevende kamp med å få oversikt over alle matvarer som kan være tilsatt animalsk fett, slik som kjeks, ost eller iskrem. Alkohol er strengt forbudt.

For at kjøttet fra et dyr skal være halal, må det være slaktet etter bestemte regler. Når et dyr skal slaktes, skal det vendes i retning Mekka, Guds navn påkalles (sure 6, 118), strupens hovedpulsåre kuttes og dyret tømmes for blod. Denne slaktemetoden er blitt gjenstand for debatt i nyere tid. Dyrevernorganisasjoner har reist krav om at dyr skal bedøves før de avlives, og debatten om rituell slakt startet tidlig på 1900-tallet i flere europeiske land. I Norge ble rituell slakt uten bedøvelse forbudt alt i 1930 (se kosher). I dag har muslimske slaktere akseptert bedøvelse før dyret tømmes for blod.

Spiseforskrifter nevnes ikke bare i Koranen, men også i hadith-tekstene, og alle forskrifter utdypes og systematiseres i fiqh-litteraturen. Lovskolene går detaljert til verks og små forskjeller mellom dem forekommer, for eksempel når det gjelder vinforbudet: Mens maliki-skolen, shafi’i-skolen og hanbali-skolen hevder at det arabiske ordet khamr (vin) omfatter alle alkoholholdige drikker laget av druer, dadler eller liknende substanser, begrenser hanafi-skolen khamr til gjæret drikk av druer. Samtlige skoler er imidlertid enige om at å drikke khamr er forbudt, og det er også forbud mot kjøp og salg. I muslimske land er det som regel ikke-muslimer som selger alkohol. Forbudet mot alkoholkonsum omfatter også forbud mot narkotika.

Sunni- og sjiamuslimer følger samme spiseregler, men sjiaislam har i tillegg et forbud mot bestemte typer sjømat. Fisk må ha finner og skjell for å være tillatt; reker blir vurdert på linje med fisk med skjell og er tillatt (til forskjell fra jødiske spiseforskrifter), men for eksempel hummer, ål og hvalkjøtt er forbudt. De lærde er ikke alltid enige i detaljene, og i tiåret etter den islamske revolusjonen i Iran i 1979 pågikk en omfattende debatt om hvorvidt stør-rogn (kaviar) var halal eller ikke. Iransk kaviar er en viktig salgs-og eksportartikkel, og mot slutten av 1980-tallet ble problemet løst ved en fatwa som erklærte kaviar av stør for halal.

I det 20. århundre ble nyskrevne håndbøker om halal og haram meget populære over hele den muslimske verden. I sunniislam er sjeikh Yusuf al-Qaradawis bok «Halal og haram i islam» et forbilde for mange; blant sjiamuslimer utga ledende ayatollaher sine synspunkter på halal og haram. Også disse bøkene kommer i oversettelse til europeiske språk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.