Tilbud, den mengde av et gode som blir frembudt for salg.

I økonomisk teori behandles tilbud som summen av tilbudet fra de enkelte bedriftene. Selve markedsstrukturen beskriver hvordan tilbyderne opptrer. For eksempel avhenger tilbudet av om det hersker monopol eller konkurranse, og hvilken form konkurransen har.

Under fri konkurranse er tilbudet avhengig av en markedspris, som den enkelte produsent må oppfatte som en gitt størrelse. Tilbudet beskrives da ved en tilbudskurve, som for hver pris angir hvor stort det tilbudte kvantum vil bli.

Når prisen er gitt vil det tilbudte kvantum i mange tilfeller kunne utledes av bedriftens kostnader. Vanligvis medfører det at tilbudt kvantum vil være større jo høyere produktprisen er. Det illustreres av en stigende tilbudskurve.

Ved andre markedsformer er det vanligvis ikke mulig å angi tilbud ved en enkel kurve. For produksjonsfaktorer, særlig arbeid, må man bygge analysen av tilbud på subjektive momenter av samme art som ligger til grunn for etterspørselsteorien.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.