Hovedoppgaver til befrakteren er blant annet trafikkansvar, ansvar for transport til og fra eget geografisk område, ansvar for fraktløsning for enkeltoppdrag, kontakt med kunder, prisforhandlinger, oppdragslister til sjåfører, rapportering, kostnadskontroll og kontroll av utførelse av hvert enkelt oppdrag.
Befrakteren er trafikkleder og sørger for at transportforpliktelser overholdes og tar hånd om dokumenter i tilknytning til oppdraget. Lokale befraktere har ansvar for lokale sendingsområder, mens nasjonale befraktere har ansvar for oppdrag mellom landsdeler og større regioner. Internasjonale befraktere arbeider med trafikk mellom Norge og utlandet.
Arbeidsdagen varierer med årstidene. Om vinteren med snø og vanskelig fremkommelighet på veiene må man ta høyde for at det kan oppstå forsinkelser. Arbeidsdagen begynner gjerne med å lage pristilbud på dagens transportbestillinger og håndtere eventuelle reklamasjoner, skader og manko. Dersom kunden mottar skadet gods kan det få betydning for de totale kostnadene, blant annet fakturaverdi, toll, frakt og spedisjonskostnader. Befrakteren og reklamasjonsansvarlige får dermed ekstra oppgaver med å avklare skadeomfang og økonomiske konsekvenser. Spedisjonsselskaper har gjerne noen sjekkpunkter i reklamasjonsarbeidet, for eksempel om frister for foreldelse og reklamasjon, maksimalt ansvar, merknader på fraktbrev, dokumentasjon av kravet, merking av sendingen og tilstanden til godset.
Fraktbrev viser hva som blir lastet opp og levert til kunder. Biler bestilles i henhold til godsvolumer som skal fraktes. Bilene må lastes opp etter leveringsadressene og rutevalg.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.