Semihenger og trekkbil
Befrakteren må velge rett materiell til rett oppdrag.
Semihenger og trekkbil
Av .

Befrakter er en yrkesutøver som planlegger, formidler og bestiller transportløsninger på vegne av en kunde, og som har ansvar for at det blir utarbeidet en kravspesifikasjon til oppdraget.

Kravspesifikasjonen beskriver hvilke transporttjenester som skal utføres, hvordan godset skal lastes, håndteres og sikres mot uhell. Dessuten fremgår det om det er begrensninger for samlasting, for eksempel om det er krav til temperatur, stuing og lastemåte.

Befrakteren må systematisere kravene og formidle disse til transportør og sjåfør.

Arbeidsoppgaver

Hovedoppgaver til befrakteren er blant annet trafikkansvar, ansvar for transport til og fra eget geografisk område, ansvar for fraktløsning for enkeltoppdrag, kontakt med kunder, prisforhandlinger, oppdragslister til sjåfører, rapportering, kostnadskontroll og kontroll av utførelse av hvert enkelt oppdrag.

Befrakteren er trafikkleder og sørger for at transportforpliktelser overholdes og tar hånd om dokumenter i tilknytning til oppdraget. Lokale befraktere har ansvar for lokale sendingsområder, mens nasjonale befraktere har ansvar for oppdrag mellom landsdeler og større regioner. Internasjonale befraktere arbeider med trafikk mellom Norge og utlandet.

Arbeidsdagen varierer med årstidene. Om vinteren med snø og vanskelig fremkommelighet på veiene må man ta høyde for at det kan oppstå forsinkelser. Arbeidsdagen begynner gjerne med å lage pristilbud på dagens transportbestillinger og håndtere eventuelle reklamasjoner, skader og manko. Dersom kunden mottar skadet gods kan det få betydning for de totale kostnadene, blant annet fakturaverdi, toll, frakt og spedisjonskostnader. Befrakteren og reklamasjonsansvarlige får dermed ekstra oppgaver med å avklare skadeomfang og økonomiske konsekvenser. Spedisjonsselskaper har gjerne noen sjekkpunkter i reklamasjonsarbeidet, for eksempel om frister for foreldelse og reklamasjon, maksimalt ansvar, merknader på fraktbrev, dokumentasjon av kravet, merking av sendingen og tilstanden til godset.

Fraktbrev viser hva som blir lastet opp og levert til kunder. Biler bestilles i henhold til godsvolumer som skal fraktes. Bilene må lastes opp etter leveringsadressene og rutevalg.

Lover og regler

Befrakteren må følge lover og regler som gjelder for godstransport, men også forholde seg til avtaler bransjen benytter nasjonalt og internasjonalt. Lov om vegfraktavtaler regulerer nasjonalt transport i Norge og internasjonal transport mellom Norge og et annet land. Transport av døde, flyttegods eller posttransport utført av Posten Bring, og transport basert på internasjonale postkonvensjoner gjelder ikke for denne loven. Transporten må uansett skje mot betaling. Privat-privat transport omfattes ikke.

Transportretten skiller mellom offentlig og privat rett. Offentlig rett er lover og forskrifter. Privatretten er er lover, bestemmelser og avtaler som regulerer forholdet mellom individer og enkelte rettssubjekter, for eksempel virksomheter. Transportrett gjelder de lover som er vedtatt av Stortinget og regler partene har blitt enig om på forhånd, for eksempel ansvaret til avsender, formidler og mottager. En oppdragsgiver kan sette opp sine egne betingelser for transporten dersom betingelsene ikke bryter med offentlige lover og regler. I slike tilfeller avtales plikter og rettigheter direkte mellom partene. Normalt vil man benytte standardavtaler og ikke ny avtale for hvert oppdrag.

Transportavtaler kan gis skriftlig og muntlig, men blir det skade, forsinkelser eller andre utfordringer vil det alltid være en fordel å benytte en skriftlig avtale.

I internasjonal transport er det også flere dokumenter som kreves, blant annet handelsfaktura, pakkliste, tolldokumenter med opprinnelsesbevis, sertifikater og transport- og forsikringsdokumenter.

De viktigste dokumentene er:

  • Lov om vegfraktavtaler
  • Fraktbrevet
  • Konvensjoner (NSAB)
  • Incoterms
  • Tollregelverket

Transportøkonomi

Befrakteren skaffer lastebiler og annen transportkapasitet og har direkte innvirkning på økonomien til bileieren. For å lykkes må han bidra til å minimere tomkjøring og drifte transportenhetene kostnadseffektivt.

Transporttjenester har kostnader knyttet til bil, drivstoff, kapital og lønn til sjåfører og andre ansatte.

Hver bil kan være et eget kostnadssted i regnskapet. Utgifter til dekk, drivstoff og bilservice kan henføres direkte til den aktuelle bilen, mens husleie og administrasjon blir en indirekte kostnad som legges til som et påslag i prisen. Dekningsbidrag er den summen som blir igjen til å dekke de faste kostnadene.

Drift av biler har variable distansekostnader knyttet til bruken av bilene (dekk, drivstoff og reparasjon). Sjåføren kan redusere distansekostnadene via økonomisk kjøring, mens befrakteren kan legge opp best mulige ruter avhengig av godsets retningsbalanse (hvilken retning befrakteren kan oppnå mest volum og best utnyttelse av kjøretøyet). Ståtid er den tiden bilen ikke er i virksomhet, men har kostnader.

Bransje

I store internasjonale speditørselskaper skaffer befrakteren plass på tog, skip, fly og internasjonal lastebiltrafikk. Det finnes også spesialiserte befraktere for hver av disse transportgrenene.

Bransjen er internasjonal. Befrakteren skal ha god kunnskap om transportmåter, lover, regler, fortolling, IT, fremmedspråk og krav til leveringsløsninger.

Mange befraktere har startet som yrkessjåfør eller logistikkoperatør og har kombinert dette med videreutdanning internt i en bedrift og/eller på fag- og høyskoler. Det er ingen formell utdannelse, men flere utdanningsinstitusjoner har kurs som kan inngå i kompetansen. Det finnes også en del faglitteratur som kan benyttes til å lære seg faget.

Befraktere har muligheter for jobb innen spedisjon, transport og industrien. Det er mange som jobber innen shipping, transportmegling, produksjon, lageradministrasjon, havnevirksomhet og forsikring.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Spurkeland, Einar: Transportbestilleren (Fagbokforlaget 2018)
  • Spurkeland, Einar: Innføring i logistikk og transport (CappelenDamm Akademisk 2014)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg