Stena Saga

Frem til 2020 gikk Stena Saga i rute mellom Oslo og Frederikshavn i Danmark.

Stena Line AB er et svensk fergeselskap og en del av Stena Gruppen, som er et av Sveriges største familieeide virksomhetsgrupper, grunnlagt i 1962 av Sten Allan Olsson (1916–2013). Stena Line er et av verdens største fergeselskap, med 19 fergeruter i Skandinavia, fra Nederland og Frankrike til Irland og Storbritannia, i Irskesjøen, Nordsjøen, Skagerrak, Kattegat og Østersjøen, med en flåte på om lag 36 ferger (2020). Hovedkontoret ligger i Göteborg.

Stena Lines flåte består av bil- og passasjerferger, hurtiggående katamaranferger og kombinerte ferger for gods, biler og passasjerer, samt godstransport med egne skip. Til sammen transporteres cirka syv millioner passasjer, vel 1,7 millioner biler og drøyt 2,1 millioner fraktenheter i året. Omsetningen i 2018 lå på 12,7 milliarder svenske kroner. 5600 personer er ansatt i konsernet hvorav 2/3 er tilknyttet passasjerfergene (2018).

Stenagruppen

Stenagruppen, også kalt Stenasfären, inkluderer de tre heleide morselskapene Stena Metall AB, Stena AB og Stena Sessan AB, som driver verdensomspennende virksomheter innen fem forretningsområder; fergelinjer, offshore, shipping, eiendom, finans og fornybar energi. I perioden 1980 til 1984 ble følgende nye selskap etablert:

  • 1980 Stena Fastigheter
  • 1982 Stena Bulk
  • 1983 Northern Marine
  • 1984 Concordia Maritime

Shippingdelen av virksomheten inkluderer Concordia Maritime, Stena Bulk, Stena RoRo, Stena Teknik og Northern Marine Group.

Fergeruter

Fergerutene fra Sverige går blant annet fra Göteborg til Frederikshavn og Kiel, fra Halmstad til Grenå, fra Trelleborg til Rostock og Karlskrona til Gdynia. En fergerute mellom Oslo og Frederikshavn ble opprettet i 1979 med bil- og passasjerfergen Stena Saga. I 1994 ble en større ferge overført til ruten og gitt samme navn, men i mars 2020 meldte rederiet at ruten legges ned. Øvrige fergeruter inkluderer blant annet ruter mellom Hoek van Holland til Harwich og Immingham, fra Cherbourg til Rosslare i Irland og Fishguard i Wales og Liverpool til Belfast.

Historikk

I november 1939 opprettet 23 år gamle Sten Allan Olsson Handelsbolaget Sten A Olssons Metall-produkter i Göteborg. Virksomheten ekspanderte og i 1946 kjøpte Olsson den tremastede motor-seilskonnerten Dan og begynte med godstransport til sjøs. I begynnelsen av 1960 gikk han inn i fergevirksomheten ved opprettelse av en rute mellom Göteborg og Skagen i Danmark, og noe senere en egen rute til Frederikshavn. I 1972 ble virksomheten delt i to separate moderselskap; Stena Metall AB og Stena AB. I 1981 kjøpte Stena fergeselskapet Sessan-linjen, som opererte en konkurrerende rute til Danmark samt en rute mellom Göteborg og Travemünde. Etter dette består Stena Gruppen av de tre heleide morselskapene; Stena Metall AB, Stena AB og Stena Sessan AB, i tillegg til flere heleide og deleide datterselskaper.

I 1991 kjøpte Stena det britiske fergeselskapet Sealink British Ferries og omdøpte virksomheten til Sealink Stena Line, året etter til Stena Sealink Line og i 1996 bare Stena Line. I 1999 ble Scandlines AB som opererte en rute mellom Helsingør og Helsingborg oppkjøpt av svenske SJ.

I 1998 ble P&O Stena Line dannet etter sammenslåing med det britiske fergerederiet P&O European Ferries Ltd. og Stenas fergevirksomheter fra Dover og Newhaven. Virksomheten opphørte i 2002 da P&O kjøpte Stenas 40 prosent eierandel i selskapet.

Stena Metall AB har syv virksomhetsområder på mer enn 200 steder i ti land, deriblant Stena Recycling AS i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg