leiremasker
Flere gutter ser på leiremasker fra Museo del Barro i Asunción mens disse er utstilt i Santiago de Chile. Museet har tre avdelinger: en leireavdeling med blant annet urfolkets kunst før kolonialtiden samt gjenstander fra kolonialtiden, en for urfolkets kunst som huser gjenstander laget av de forskjellige urfolksgrupperingene og en tredje for latinamerikansk samtidskunst.
Carlos Columbino: Simulacro II (Pretense II) (1998)

Carlos Colombino (1937–2013), Simulacro II (Pretense II), 1998. Tre, 100 ganger 100 cm.

Etter den spanske erobringen av Paraguay på 1500-tallet ble det skapt en populær kunst av landets mestisbefolkning. I møtet med den spanske kunsten lagdes treskulpturer, for eksempel folkelige helgenfremstillinger. På 1700-tallet gav jesuittprestenes misjonsvirksomhet støtet til en ny religiøs kunst, preget av guaraní-folkets håndverkere. Et stort antall polykrome skulpturer ble laget, med forbilder i europeisk barokk. Maleri ble ofte kombinert med skulptur i altertavler.

Etter uavhengigheten

Etter uavhengigheten i 1811 ble landet isolert fra resten av verden, noe som gav grobunn for en fargerik folkekunst. Senere merkes innflytelse fra europeisk kunst i en rekke offentlige monumenter og nyklassisistiske portretter. Under trippelalliansens krig, 1865–1870, ble det publisert tresnittillustrasjoner i aviser som El cabichui og El sentinela. Mot slutten av 1800-tallet merkes innflytelse fra italiensk og fransk kunst, og fra omkring 1910 fransk impresjonisme.

Fra 1920 sees innflytelse fra postimpresjonistisk kunst med fremstående representanter som Jaime Bestard (1892-1965) og Wolf Bandurek (1906-1972). Modernismen gjorde sitt inntog med gruppen Arte Nuevo, dannet i 1954, som var inspirert av latinamerikanske avantgarde-bevegelser. Blant gruppens ledende kunstnere var Josefina Plá (1903-1999), Lili del Monico (1910-2002), Olga Blinder (1921-2008) og José Laterza Parodi (1915-1981). 1950-årene var preget av kubisme, ekspresjonisme, art deco, meksikansk muralmaleri og forskjellige elementer fra amerikansk kultur, fra slutten av tiåret også abstrakt kunst. Grafikeren Livio Abramo (1903-1993) skapte et høydepunkt i paraguayansk grafikk med sine geometriske arbeider.

Fra 1960-tallet til i dag

I 1960-årene var landets kunst påvirket av utviklingen i Argentina og Brasil. Gruppen Los Novísimos, dannet i 1964, arbeidet i alt fra popkunst, konstruktivisme og abstrakt kunst samt nyere figurativ kunst. Blant medlemmene regnes José Antonio Pratt Moyens (født 1943), Enrique Careaga (1944-2014), William Riquelme (født 1944) og Ángel Yegros (født 1943). Mot slutten av 1960-årene markerte bevegelsen Neofiguración sitt politiske engasjement. Carlos Colombino (1937-2013) utviklet xylopintura-teknikken i sine verker (utskåret kryssfinér, beiset med maling eller olje). William Riquelme, Bernardo Krasniansky (1951-2021) og Ricardo Migliorisi (1948-2019) arbeidet hovedsakelig med satiriske og humoristiske fremstillinger.

Fra midten av 1970-årene vokste det frem en nyfigurativ bevegelse Re-figuración, med Miguel Heyn (1950-1987), Mabel Arcondo (1940-1976), Osvaldo Salerno (født 1952), Bernardo Krasniansky, Luis Alberto Boh (født 1952) og Susana Romero (1939-2016, som i 1980-årene utførte en rekke ekspressive polyptyker). Hugo Pistelli (1940-2006) er kjent for sine skjematiske, lineære jernfigurer; Hermann Guggiaris (1924-2012) skulpturer kjennetegnes av dramatiske uttrykk i abstrakte former.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg