Kapp Verde har en levende litterær tradisjon i stadig utvikling både når det gjelder skjønnlitteratur (romaner, poesi og teater) og sakprosa som inneholder analyser av utvikling, historie og sosiale forhold på øyene. De publiseres mest på portugisisk, men også på kreolsk, fransk og engelsk.

Opp gjennom historien har også ulike litterære og kulturpolitiske tidsskrifter spilt en viktig rolle. Artiletra som ble grunnlagt i 1991, kommer fremdeles ut med ujamne mellomrom. Det er bokhandlere på alle øyene og flere aktive forlag. Det viktigste forlaget er Pedro Cardoso i hovedstaden Praia. Det er også navnet på landets største bokhandel som utgir tidsskriftet Leitura, som jevnlig bringer nyheter om og analyser av bøker og forfattere fra Kapp Verde. I 2020 ble det lansert en nasjonalplan (Plano Nacional de Leitura) for å fremme lesing og bøkenes rolle i kultur og undervisning.

1800-tallet: starten på en skriftlig litteratur

Den skriftlige dikteriske tradisjonen i Kapp Verde går tilbake til 1856 da José Evaristo de Almeida publiserte romanen O Escravo (Slaven) i Lisboa. Forfatteren ble sannsynligvis født i 1810, og han døde i Guinea Bissau, sannsynligvis på slutten av 1800-tallet. Romanen hans er en viktig bok ikke bare for Kapp Verde, men også i portugisisk litteratur fordi den skildrer livet blant slavene i det portugisiske imperiet. Den motstiller forholdene i det lille portugisiske kolonisamfunnet overfor det store flertallet av svarte på øyene – ikke bare slaver, men også den fargete underklassen. Almeida skrev også poesi med inntrykk fra Kapp Verde.

1900–1945: morna-tradisjonen og miljøet rundt Claridade

Almeida skrev på portugisisk, men på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet var det noen journalister og poeter og lærere som tok til å skrive både på portugisisk og det kreolske blandingsspråket, kriola, som hadde utviklet seg på øyene. Den fremste av disse er poeten Eugénio de Paula Tavares (1867–1930). Han er særlig kjent for de diktene han skrev på kreolsk, og som følger mønstrene til den tradisjonelle musikk- og sangformen «morna». Hans viktigste samling, Mornas: Cantigas Crioulas (Mornas: Kreolske sanger), ble utgitt posthumt i 1916. Diktene hans har dannet mønster for mye senere poesi fra Kapp Verde. I 2019 ble morna både som musikk og poetisk tradisjon en del av UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv.

I første halvdel av 1900-tallet opplevde Kapp Verde en litterær blomstringsperiode. Flere forfattere videreutviklet sjangere influert både av de folkelige tradisjonene på øyene og inspirert av europeisk og brasiliansk litteratur. I 1929 gav António Pedro (1909–2006), som senere flyttet til Portugal og ble en betydelig surrealistisk maler, ut diktsamlingen Diário (Dagbok), og Jorge Barbosa (1902–1971) gav i 1935 ut samlingen Arquipélago (Øygruppe, 1935). Disse utgivelsene fungerte som inspirasjon for en gruppe forfattere som samlet seg rundt tidsskriftet Claridade.

Det kom ut ni numre av tidsskriftet i perioden 1936 til 1960, altså ikke en gang ett i året. Likevel fungerte de forfatterne som utgjorde gruppen, den første virkelige samlede generasjonen av forfattere i landet. Politisk sto de for en form for kappverdisk nasjonalisme rettet mot det fascistiske diktaturet i Portugal. Tidsskriftet ble ofte utsatt for sensur, og redaksjonsmedlemmene ble flere ganger arrestert av det hemmelige politiet PIDES.

Etter 1945: nasjonal bevissthet

Litterært var forfatterne i Claridade-gruppen i opposisjon til den rådende litterære stilen i Portugal og identifiserte seg med en tidlig poetisk modernisme og en radikal realistisk prosaform. Dette har sine paralleller i Portugal og Brasil, der de hentet inspirasjon. Forfatterne som debuterte i Claridade på 1930-tallet, skrev imidlertid sine viktigste verk i etterkrigstida: Baltasar Lopes (1907–1989) utgav den viktige romanen Chiquinho i 1947. Han skrev også en bok om det kreolske språket på øyene. Gabriel Mariano (1928–2002) skrev innenfor alle sjangere. Særlig stor betydning har Manuel Lopes (1907–2005) for den senere litteraturen i Kapp Verde. Hans to viktigste verk er Chuva Braba (Kraftig regn, 1956) og Os Flagelados do Vento Leste (Østavindens ofre, 1960). Han skrev også poesi delvis på kreolsk og en antropologisk monografi i 1932 som beskriver forholdene på landets ulike øyer, særlig Santo Antão og São Vicente.

Litterært var perioden fram til Kapp Verde ble selvstendig i 1975, preget av at forfatterne samlet seg rundt ulike tidsskrifter, som hver på sin måte søkte å fremme en særlig nasjonal bevissthet om det som særkjente øyrikets historie, kultur og samfunn. Revista Certeza på 1940-tallet ble stanset av sensuren. Suplemento Cultural på 1950-tallet var påvirket av den franskspråklige négritudediktningen. I Suplemento publiserte også de første av en lang rekke kvinnelige poeter sine dikt, blant annet Yolanda Morazzo (1927–2009).

1960- og 1970-årene: motstand og frigjøring

Sosiale spørsmål ble trukket fram særlig knyttet til den alvorlige sultkrisen som rammet øyene på 1940-tallet. I 1960- og 1970-årene var diktningen på øyene også preget av motstanden mot kolonimakten. Lederen for frigjøringsbevegelsen i Guinea-Bissau og Kapp Verde, Amilcar Cabral, var en betydelig poet. En annen poet som var aktiv i den antikoloniale motstandskampen, var Mário Fonseca (1939–2009). Hans diktsamling O Mar e as Rosas (Havet og rosene) ble beslaglagt og forbudt da den kom ut i 1964.

I årene mellom 1978 og 1992 skrev Henrique Teixeira de Sousa (1919–2006) en romantrilogi med historisk bakgrunn.

1980-tallet og framover

Den viktigste nålevende poeten i landet, Arménio Vieira (født 1941), tilhørte frigjøringsbevegelsen og ble fengslet for sin motstand mot kolonimakten. Han fikk Camões-prisen i 2009. Den tildeles den fremste forfatteren i den portugisisktalende verden én gang i året. Vieiras mest kjente diktsamling er Poemas, som er kommet i flere utvidete utgaver, første gang i 1981, siste gang i 1998. En annen kjent samling er O Poema, a Viagem, o Sonho (Diktet, reisen, drømmen, 2009). Ellers er det tre samlinger med ulike versjoner av tittelen O Brúmario som ble publisert i 2013 og 2014. Tittelen spiller på ordet for tåke på portugisisk, hvor det på Kapp Verde er noe som kalles tørr tåke når sanden fra Sahara blåser inn over øyene, og på måneden brumaire i kalenderen etter den franske revolusjon. Vieira har også skrevet romanene O Eleito do Sol (Solas utvalgte, 1989) og No Inferno (I Inferno, 1999).

Den andre forfatteren fra Kapp Verde som har fått Camões-prisen, er Germano Almeida (1945) i 2018. Han skriver først og fremst romaner, men er også historiker – en framstilling av landets historie er Cabo Verde – Viagem pela história das ilhas (En reise gjennom øyenes historie, 2003). En av de viktigste romanene hans er debuten O testamento do Sr. Napumoceno da Silva Araújo (1989) som også er oversatt til norsk som Avdødes siste uvilje (2022). Den er også blitt filmet. Den er et godt eksempel på Almeidas ironiske og oppfinnsomme skrivemåte. Ellers henger de to romanene O Meu Poeta (1990) og A morte do meu poeta (1998) sammen. Romanen Dona Pura e os Camaradas de Abril handler om nellikrevolusjonen i Portugal i 1974. I årene mellom 2018 og 2021 utgav han en trilogi, Trilogia do Mindelo, som henter handling fra hjembyen Mindelo på øya São Vicente. Den handler om mordet på en kjent forfatter i det han skal lansere sin nye bok. Almeida er utdannet jurist og er opptatt av menneskerettighetsspørsmål.

Lingvisten og politikeren (blant annet kulturminister) Manuel Veiga (født 1948) gav i 1987 ut romanen Odju d'agu (Vannets øye) på kriola.

En annen menneskerettsjurist og politiker, som blant annet har vært undervisningsminister, er poeten og romanforfatteren Vera Duarte (født 1952), som blant annet har gitt ut seks diktsamlinger som O arquipélago da paixão (Lidenskapens øygruppe, 2001), A reinvenção do mar (Havets gjenoppfinnelse, 2018) og tre romaner, blant annet A Vénus Crioula (Kreolsk Venus, 2021). Hennes forfatterskap har et klart feministisk utgangspunkt.

I 1994 gav Dina Salústio (1941) ut tekstsamlingen Morna eram as noites (Morna var nettene), som er en tidlig feministisk skildring av kvinners liv og undertrykkelse på øyene. Gjennom disse tekstene viser forfatteren hvordan poesien og musikken i morna-tradisjonen som ofte framføres av kvinner, kan forstås fra et kjønnsperspektiv. Hun har også skrevet en interessant roman om kvinner og galskap, A louca de Serrano (Den gale fra Serrano, 1998), der en kvinnes galskap framstilles som en blanding av motstand og sosial marginalisering.

José Luiz Tavares (født 1967) er først og fremst poet og har blant annet gitt ut Rua Antes do Céu (Veien før himmelen, 2017). I 2022 vakte han stor oppsikt med en 400 siders bok på kreolsk, E KA LOBU KI FASE: Tratadu di grandeza i mizéria di pátria kabuverdi (En avhandling om elendigheten i fedrelandet Kapp Verde), der han tar for seg øyenes historie blant annet under frigjøringen, og virkelige personer blir skildret og kritisert, blant annet Amilcar Cabral.

Cabral er også den sentrale skikkelsen i romanen A Última Lua de Homem Grande (En stor manns siste måne, 2022) av Mário Lúcio Sousa (født 1964), som er poet, dramatiker, romanforfatter og musiker. Han er utdannet jurist og er også politiker, og var kulturminister i 2011–2016.

Nyere sakprosa

Sakprosautgivelsene i Kapp Verde er svært vidtfavnende og omfatter jus, naturvitenskap, særlig om øyenes flora og fauna, historie og samfunns- og kulturanalyse. Den er preget av stor åpenhet som kan illustreres ved en bok som kom ut i 2018, Homosexuais, gays e travestis em Mindelo: Entre identidades e resisténcias. (Homoseksuelle, gays og tranvestitter i Mindelo: Mellom identitet og motstand) av Lurena Delgado Silva.

Nyere barnelitteratur

Det hører med til historien at det også utgis mye barne- og ungdomslitteratur på øyene. Ett eksempel som tar for seg en viktig del av øyenes dyreliv og betydningen av naturvern, er As tartarugas também choram (Også skilpadder gråter, 2018) av João Fonseca (tekst) og Sabino Gomes (illustrasjoner).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Alves, Roberta Maria Ferreira (2023) «A literatura de Cabo Verde» Les artikkelen.
  • Brookshaw, David (1996) “Cape Verde” in Chabal, Patrick (ed) (1996) The Post-colonial Literature of Lusophone Africa. London. C. Hurst
  • Rita Anabela & Dirlenvalder Loyolla, Cátia Canêdo e Fabio Mario da Silva (2018) Literatura & Sociedade na Pluralidade Lusófona. Angola/Brasil/Cabo-Verde/Guiné-Bissau/Macau/Moçambique/Portugal. Lisboa. Edições Esgotadas.
  • Veiga, Manuel (2000) Cabo Verde. Insularidade E Literatura. Paris. KARTHALA

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg