UNESCO er FNs organisasjon for undervisning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. Det er forkortelsen for United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization som ble opprettet 1945. UNESCO har 194 medlemsland og 8 assosierte medlemmer (2011), hovedkontor i Paris, og nasjonalkommisjoner i de enkelte land.

UNESCOs hovedmål er å bidra til fred og sikkerhet ved å fremme internasjonalt samarbeid gjennom undervisning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

UNESCOs hovedprioriteringer er å bidra til fred, reduksjon av fattigdom, bærekraftig utvikling og interkulturell dialog. Organisasjonen arbeider aktivt for å nå flere av FNs tusenårsmål, fremfor alt for å:

  • halvere andelen mennesker som lever i ekstrem fattigdom
  • oppnå grunnutdanning for alle
  • fjerne kjønnsforskjeller i skolen
  • hjelpe land med å gjennomføre nasjonale strategier for bærekraftig utvikling
  • fremme ytringsfrihet

UNESCO har også utarbeidet en Liste over verdens kultur- og naturarv. Listen ble opprettet gjennom Konvensjonen for vern av verdens kultur- og naturarv (World Heritage Convention) fra 1972.

Mens virksomheten i begynnelsen vesentlig konsentrerte seg om internasjonalt intellektuelt samarbeid, for eksempel ved konferanser og utveksling av informasjon, gikk UNESCO senere over til å prioritere virksomhet som fremmer økonomisk og sosial fremgang i utviklingsland, blant annet bekjempelse av analfabetisme og krav om fri tilgang på informasjon. Den store økningen av medlemstallet i 1960-årene bidrog til denne utviklingen, som har ført til en betydelig utvidelse av UNESCOs arbeidsprogram og budsjett.

Misnøye med UNESCOs påståtte ineffektivitet og med det som ble hevdet var organisasjonens «anti-vestlige holdning» førte til at blant andre USA meldte seg ut i 1984 og Storbritannia i 1985. Storbritannia gjenopptok sitt medlemskap 1997 og USA 2003. USA har i 2011 igjen meldt seg ut, i protest mot at UNESCO har godkjent Palestina som medlem.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.