Øyvind Torvund

Faktaboks

Øyvind Torvund
Født
23. juli 1976, Porsgrunn

Øyvind Torvund er en norsk komponist som blander akustiske og elektroniske lydkilder på en eksperimentell og nyskapende måte.

Øyvind Torvund
Av .

Øyvind Torvund er en norsk komponist. Han blander ofte akustiske og elektroniske lydkilder på en eksperimentell og nyskapende måte. Torvund har skrevet soloverk, kammermusikk og orkesterverk, blant annet for Oslo-Filharmonien, Stavanger symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret og Bit20. Torvund er mottager av Arne Nordheims komponistpris og EDVARD-prisen.

Utdannelse og engasjementer

Torvund har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole i Oslo (1998–2001) med Bjørn Kruse og Ivar Frounberg som lærere og ved Universität der Künste i Berlin (2001–2002) med Friedrich Goldmann. Han har også hatt arbeidsopphold i Freiburg og Berlin i Tyskland og i Firenze og Umbria i Italia.

Etter endt utdanning var Torvund engasjert som huskomponist for Oslo Sinfonietta (2003–2004), og han ble senere tildelt MIC Norsk musikkinformasjon og Rikskonsertenes lanseringsprogram for unge komponister, INTRO Komponist (2007–2009).

I perioden 2009–2012 var Torvund kunstnerisk leder i foreningen Ny musikk.

Kompositorisk virksomhet

Et særtrekk ved Torvunds kompositoriske virke er hvordan han utforsker, kombinerer og nærmest leker med ulike klangkilder, musikalske referanser og musikalske gester. I hans musikk kan tilsynelatende kontrasterende elementer fra norsk folkemusikk, populærmusikk, improvisert musikk, klassisk musikk og samtidsmusikk presenteres side om side: noen ganger parallelt som om musikerne i enkelte partier spiller individuelt uten å ta hensyn til hverandre, andre ganger smelter de ulike elementene sammen til én helhetlig klang eller musikalsk gest.

Torvund har bakgrunn som elgitarist, og han bruker både improvisasjon og elektronikk i flere av sine verk. Et eksempel på dette er The Exotica Album for saksofon, synthesizer, elektronikk og sinfonietta, skrevet til Kjetil Møster, Jørgen Træen og BIT20 Ensemble. Tittelen spiller på Martin Dennys album Exotica fra 1957, og i Torvunds eksotiske verden vokser 1950-tallets easy listening-musikk sammen med støyelementer.

Spennet mellom naturen, tradisjonelle musikkinstrumenter og ny teknologi kjennetegner flere av Torvunds komposisjoner. Et eksempel er å finne i Wolf Studies, der feltopptak av ulvelyder kombineres med lyden av en trombone samt feedback fra en gitarforsterker, noe som til sammen gir en særegen «ulvehyl-aktig» klang. Andre verk hvor Torvund har arbeidet med naturlyder, er Constructing Jungle Books, Forest construction og Forest Walk, Animal Talk.

Mange av Torvunds verk inneholder utstrakt bruk av repetisjon og bearbeiding av begrenset musikalsk materiale. Eksempler på dette finnes i Willibald Motor Landscape og Neon Forest Space, der korte episoder gjentas i ulike varianter. I dobbeltkonserten Sweet Pieces for solo perkusjon, solo synthesizer og symfoniorkester repeteres og utvikles åpningstemaet og klangene fra første sats gjennom alle verkets 12 satser. I de to symfoniske diktene Morgon i skogen og Ein tur inn i framtida blandes lyder fra dataspill og andre elektroniske lydkilder med klangen fra orkesterinstrumentene. Ein tur inn i framtida åpner med at orkestermusikerne plystrer en munter melodi kun akkompagnert av skarptromme.

Nytolkning og stedsspesifikke fremføringer

Torvund har vist sterk interesse for ulike kunstneriske uttrykk, og gjennom flere verk har han jobbet med nytolkning og oversetting fra ett medium til et annet. Foredrag om ornament består av 21 stillbilder hentet fra en bok om ornamentikk i egyptisk, assyrisk og gresk tradisjon, og hvert av disse kommenteres av en musikalsk frase. I Abstraction in Folk Art for klaver, elektronikk og kassettspiller, skrevet til pianist Ingfrid B. Nyhus, og i Krull Quest, skrevet til cellist Tanja Orning, har komponisten overført elementer fra slåttemusikk i norsk tradisjon til henholdsvis klaver og cello.

Torvund har i flere verk rettet fokus mot hvilke omgivelser musikken fremføres i, og hvordan utøvere og publikum interagerer med hverandre. Bandrom-verkene åpner for situasjoner som poengterer sted for fremføringen og relasjon mellom utøver og publikum, eksempelvis gjennom å lage konsert i en campingvogn med begrenset plass til musikere og publikum. Gjennom Bandrom-verkene undersøker Torvund stedsspesifikke problemstillinger og musikkformidling.

Verkliste (utvalg)

  • To symfoniske dikt: Morgon i skogen og Ein tur inn i framtida, orkester og elektronikk (2019)
  • Prehistoric Night and Morning, sinfonietta og elektronikk (2019)
  • Plans for future keyboard and violin pieces, part II, piano/keyboard, fiolin, slideshow og elektronikk (2018)
  • Archaic Jam, orkester og elektronikk (2017)
  • Cinematic Pieces, blåseorkester (2017)
  • The Exotica Album, sinfonietta med saxofon/elektronikk og synthesizer/elektronikk solo (2017)
  • Sweet Pieces, orkester med synth og perkusjon solo (2016)
  • Plans for future keyboard and violin pieces, piano/keyboard, fiolin, slideshow og elektronikk (2016)
  • Det abstrakte i Folkekunsten, piano, tape og slideshow (2014)
  • Willibald Motor Landscape, kammerensemble (2012)
  • Bandrom Bygdøy, 5 situasjoner for 6 musikere (2009)
  • Bandrom Haus, 3 situasjoner for 9 musikere (2009)
  • Neon Forest Space, klarinett, gitar, slagverk og cello (2009)

Diskografi (utvalg)

  • The Exotica Album, Kjetil Møster, Jørgen Træen, BIT20 Ensemble, Trond Matsen (Hubro, 2019)
  • Abstraction in folk art, Ingfrid Breie Nyhus (LabLabel, 2015)
  • Neon Forest Space, Asamisimasa ensemble (Aurora, 2015)

Utmerkelser

  • Spellemannprisen, kategori samtidsmusikk, for plateutgivelsen The Exotica Album med Kjetil Møster, Jørgen Træen, Trond Madsen og BIT20 Ensemble (2020)
  • EDVARD-prisen for orkesterverket Sweet Pieces (2017)
  • Spellemannprisen, kategori samtidsmusikk, for plateutgivelsen Neon Forest Space med ensemble Asamisimasa (2015)
  • Arne Nordheims komponistpris (2012)
  • Torvund er også to ganger nominert til Nordisk råds musikkpris for verkene Constructing Jungle Books (2014) og Willibald Motor Landscape (2016)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg