Bjørn Kruse er en av Norges mest allsidige komponister. Han er født og oppvokst i England, senere bosatt i Norge og USA.

Kruses kunstneriske virkefelt favner bredt. Ved siden av å komponere innen ulike sjangere og stilarter er han utøvende musiker på klarinett og saxofon og aktiv som arrangør og produsent. Hans pedagogiske virke strekker seg fra jazz til klassisk modernisme. Han har bidratt med omfattende nytenkning innen fagfeltene musikk- og kunstestetikk.

Bjørn Kruse har i mange år arbeidet som tegner og maler og har hatt flere separatutstillinger.

Bjørn Kruse var interessert i musikk fra tidlig alder. Som sjuåring spilte han baryton i korps, fra 12-årsalderen ble klarinetten hans instrument, senere også saxofon. 

Han studerte ved University of California, Los Angeles (UCLA) fra 1966 til 1968, hvor emnene var «Motion Picture Arts« (tegnefilm) og musikk, vesentlig musikkteori.

Kruse studerte ved Norges musikkhøgskole fra 1972 til 1977, først tre års klarinettstudier hos Richard Kjelstrup, deretter avla han diplomeksamen i komposisjon med Finn Mortensen som lærer.

Bjørn Kruse har en verkliste som teller over 150 titler. Musikken favner over et bredt spekter av uttrykksformer, stiler og sjangere – fra populærmusikk til moderne samtidsmusikk. Komposisjonene omfatter blant annet soloverker, vokal- og kormusikk, kammermusikk for forskjellige ensembler, orkesterverker, soloverker med symfoniorkester, operaer og musikaler. Hans musikk vitner om en åpen og lyttende holdning til å la seg inspirere av impulser fra annen og andres musikk og andre kunstarter. Likevel har hans musikk et personlig uttrykk. Hans musikk blir fremført i mange land og av de fremste utøvere, kammerensembler og orkestre.

Utvalg

  • Exit, for orkester, 1979
  • Animal, for kammerensemble, 1980
  • Et sjakkspill. TV-opera (NRK) for orkester, kor og solister, 1982
  • Lakris, for klarinett og kammerorkester, 1984
  • Syntax, for klarinett og to slagverkere, 1987
  • Le voci di sempre, for fire herrestemmer, 1988
  • Trio Campanella, for klarinett, trombone og piano, 1989
  • Saxofonkonsert, for saxofon og stort orkester, 1991
  • Boogie Retention, for to firhendige pianoer, 1992
  • Renn over meg som regn, for like stemmer, 1994
  • Song for Winter, for blandet kor, 1996
  • På evighetens tavler, for kor, solister og strykekvartett, 1998
  • Iocus, for klavertrio, 2000
  • O, from what power hast thou this powerful might, for mannskor, 2000
  • Momento Mori, for solo violin, 2002
  • Den grønne riddaren. Opera i to akter for orkester, kor og solister, 2004
  • Mene Tekel, for blandet kor og saxofonkvartett, 2004
  • Eikon, for kammerensemble, 2006
  • Timaios, for altsaxofon og orkester, 2009
  • Chronotope, for klarinett og stort orkester, 2016

Utvalg (innspillinger av egne verk)

  • Et Sjakkspill (NRK TV, opera) solister, kor og Kringkastingsorkestret, (https://tv.nrk.no/serie/opera-og-operetter) 1982
  • The Operamusical Adam, Grex Vocalis, solister og orkester (HEMERA HCD 2904) 1994
  • Song for Winter. Det Norske Solistkor, Oslo domkor m.fl. (ACD5000) 1998
  • Nostos. Lars-Erik ter Jung, fiolin/Telemark Chamber Orchestra (FBRCA-04) 2005
  • På evighetens tavler. Kvinnekoret Concentus, strykekvartetten Carillia, Anne Grete Preus og Mona Julsrud, vokal, Per Sigmund Rettedal, dirigent (KC002) 2005
  • Portrait With Hidden Face. Eir Inderhaug (sopran),  (mezzosopran), Ellen Margrete Flesjø (cello), Ingrid Breie Nyhus (piano), Gjertrud Pedersen (bassklarinett), Ellen Sejersted Bødtker (harpe), Eirik Raude (slagverk) (LabLabel LAB006) 2016
  • Chronotope. Fredrik Fors (klarinett), Christian Eggen (dirigent), Oslo-filharmonien (Lawo Classics LWC 1129) 2017

Utvalg (innspillinger av egne verk sammen med andres verk)

  • Le voci di sempre. Quatro Stagioni Voices (ARCD1914) 1993
  • Saxophone Concerto. Bendik Hofseth, tenorsaxofon, Bergen Filharmoniske Orkester, dirigent Ole Kristian Ruud. Orchestral Adventures. (AURORA ACD 4975) 1993
  • Who will believe my verse in time to come. Vokalensemlet Ginnungagap. (Cor 9044) 2002
  • Boogie Retention. Aurora Quartet Mare (2L37 SACD) 2006
  • Memento Mori. Stig Nilsson, fiolin. Solo+. (2L47 SACD) 2008
  • O, from what power. Christiania Mannskor. Something New. (LAWO ClassicsLWC1076) 2014
  • Contrapunctus. Lars Lien, altsax, Berot Solset, sopran, Anders Eidsten Dahl, orgel. Phonetix. (LAWO Classics LWC 1095) 2016

Kruse var festivalkomponist ved:

Bjørn Kruse har i mange år vært aktiv innenfor billedkunst. Av utstillinger av malerier kan nevnes Chaos and Order (2001) og Space and Time (2010), begge i galleri Albin Upp i Oslo. I 2015 ble ni store malerier stilt ut i lille sal i Oslo Konserthus i forbindelse med en konsert med hans kammermusikk.

Kruse har også laget et høyt antall tegninger og akvareller, mange publisert på nett.

Under studietiden i USA spilte han i The Match – en pop-/jazzgruppe – og var gruppens saxofonist og sanger frem til 1971. Etter det flyttet han til Oslo. Sammen med broren Philip Kruse, Anne-Karine Strøm og Ellen Nikolaysen utgjorde han vokalgruppen Bendik Singers i årene 1971 til 1975. Bjørn Kruse var i omkring 25 år aktiv som jazzmusiker – også i mange år som studiomusiker, samt produsent og arrangør for et stort antall artister og musikere. 

Bjørn Kruse har undervist ved Norges musikkhøgskole fra 1976, først som timelærer, dernest som amanuensis, fra 1983 som førsteamanuensis, og fra 1998 som professor i komposisjon. Fra 2013 er han professor emeritus.

Hans fagkrets var først forskjellige jazzfag, senere både komposisjon og musikk- og kunstestetikk. Kruse er en aktiv foredragsholder og gjesteforeleser ved seminarer, festivaler og ved andre kunstinstitusjoner. Ved utgivelsen av boken Den tenkende kunstner i 1995 la han grunnlaget for et tverr-kunstnerisk prosjekt der han arbeider med felles begreper, tenkemåter og forestillingsmodeller mellom ulike kunstfag. Kruses ønske er både å styrke den tverrfaglige innsikten hos den enkelte skapende kunstner og å utvide mottagerens estetiske opplevelsesfelt.

Kruse har engasjert seg sterkt i utvikling av nye ideer innenfor pedagogikk og metodikk. Han har fremmet tanker og ideer om at musikk som kunst og fenomen bør stå i sentrum i studieplanene, ikke ensidig bundet til ulike stiler og sjangre.

Bjørn Kruse har utgitt følgende bøker:

  • Bruksmusikkarrangering, Norsk Musikforlag 1978
  • JAZZTEORI - Grunnleggende prinsipper, Frost Music 1980
  • Den tenkende kunstner. Komposisjon og dramturgi som prosess og metode, Universitetsforlaget 1995/2011
  • Thinking Art - An Interdisciplinary Approach to Applied Aesthetics, Norges Musikkhøgskole (engelsk utvidet versjon av Den tenkende kunstner) 2016

Bjørn Kruse er en aktiv foreleser og foredragsholder både i inn- og utland ved utdanningsinstitusjoner, seminarer og kongresser. Han har dessuten publisert en rekke artikler i antologier og tidsskrifter. Det som kjennetegner mange av innleggene er et sterkt engasjement for interdisiplinær estetikk – en gjensidig integrering av felles erfaring og læring innen alle skapende kunstarter.

Artikler og foredrag/forelesninger (utvalg):

  • Mot et helhetlig studietilbud. Foredrag på felledagen ved Norges musikkhøgskole 13.04.2001
  • Om kulturbevissthet – og det umulige kvalitetsbegrepet. Foredrag ved NMI-seminaret 26.04.2001
  • Om interdisiplinær tenkning innen kunstfaglig utdanning. Foredrag ved åpningen av studietåret 2004 ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO)
  • Begrepet Norden kan bli et innholdsløst konsept. Artikkel i ballade.no 24.10.2005 
  • Improvisation as a model of creative thought prosess. Foredrag ved IASK-konferansen «Teathing and Learning 2008» i Aveiro, Portugal 25.05.2008
  • Persona – din egen unike stemme. Foredrag ved konferansen Krafttak for sang 19.11.2015
  • Anvendt estetikk i et interdisiplinært perspektiv. Artikkel i «Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – antologi 2016». Utgitt ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
  • Spellemannprisen, 1976, som arrangør for Match med Wenche Hallan og Jan Høiland
  • Et sjakkspill. Fernseh-Opern-Preis der Stadt Salzburg, 1983
  • Bærum kommunes kulturpris, 1985
  • Musikkforleggerprisen 2017, Årets verk innen klassisk/samtidsmusikk for CHRONOTOPE, concerto for clarinet and orchestra

NOPAs pris for Årets verk:

  • Jubilate, 1984
  • Adam, The Opera Musical, 1987
  • Saxophone Concerto for tenor saxophone and orchestra, 1992
  • Timalos, Concerto for alto saxophone and orchestra, 2010 (Juryens spesialpris)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.