I Norge er «nasjonaltacoen» tacoskjell fylt med kjøttdeig, grønnsaker, saus, ost og rømme. Med unntak av hermetisk mais og hvitost er dette en rett som er lik CalMex-tacoen. Denne varianten ble oppfunnet av meksikanske gjestearbeidere i California i mellomkrigstiden, og senere industrialisert av fastfoodkjeden Taco Bell i 1962.
Den u-formede tortillaen var en meksikansk oppfinnelse, likeså ideen om å frityrsteke den samt å fylle den med andre ingredienser enn den tradisjonelle meksikanske versjonen med kylling og bønner. Kjøttdeig erstattet kylling, mens issalat, hermetisk tomat og cheddarost var produkter som tidligere var utilgjengelige for den meksikanske arbeiderklassen. CalMex-tacoen ble slik et symbol for den meksikanske klassereisen. Guacamole og rømme kom senere, og det var denne CalMex-tacoen som ble spredt verden rundt i 1970-årene.
Taco kom til Norge i 1965, da Stavanger-kjøpmannen Allert Middelthon begynte å importere varer for å tilfredsstille behovet til amerikanere som kom til byen for å lete etter olje i Nordsjøen. Middelthon tok inn maismel, Pampers-bleier med parfyme, kakemikser, ulike supper på boks, barbecuesauser og taco-produkter. Middelthon solgte også videre til kjøpmenn som Jacobsen på Holtet i Oslo og Bang på Høvik i Bærum.
I 1971 begynte Oluf Lorentzen i Oslo å importere tacoskjell, garbanzobønner, tostadas, tamales, enchiladas og kryddersaus fra Old El Paso, en grønnsaksprodusent som i 1950-årene spesialiserte seg på hermetisert og tørket meksikansk mat.
Det meksikanske kjøkkenet ble populært på verdensbasis i etterdønningene av sommer-OL i Mexico 1968, men i Norge var det i første omgang den meksikanske gryteretten som ble mest populær. Først i 1985 fikk Oluf Lorentzen konkurranse, da Haugen-Gruppen begynte å importere tacoprodukter. I årene mellom VM i fotball i Mexico i 1986 og Norges kamp mot Mexico i fotball-VM i 1994 befestet tacoen sin stilling i de norske hjem. Forsøk på tacorestauranter som Acapulco i 1985 og fastfoodrestauranter som Tacoland og El Taco opplevde ikke samme suksess.
Haugen-Gruppen hadde butikkampanjer og -demonstrasjoner under begge fotballmesterskapene, og ifølge Aftenposten spiste nordmenn 10,5 millioner tacoer i 1990. Året etter satset den svenske krydderprodusenten Santa Maria på taco. I 1993 sto Old El Paso-produkter for nesten 30 prosent av importvirksomheten til Oluf Lorentzen, mens det i 1994 ble omsatt meksikansk mat for 45 millioner kroner i norske butikker.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.