Det selges over 25 millioner Pizza Grandiosa hvert år.
/NTB Scanpix.
Grandiosa
På folkemunne kalles Pizza Grandiosa bare for Grandis.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Pizza Grandiosa er en norsk frossenpizza som er en av de mest populære ferdigrettene i norsk matkultur. Pizzaen ble lansert i 1980, og den blir produsert av Stabburet (Orkla) på Stranda i Møre og Romsdal.

Pizza Grandiosa kommer i flere utgaver. Den originale varianten, som fortsatt er den mest kjente, består av sprø pizzabunn med en mild tomatsaus, fylt med kjøtt, rød paprika og revet Jarlsberg. Andre varianter av Pizza Grandiosa har fyll som taco, pepperoni, kjøttdeig og løk.

Frossenpizza

Konseptet frossenpizza ble utviklet i USA på 1950-tallet og kom til Norge mot slutten av 1970-tallet. Den ustekte pizzaen er ferdig fylt og stekes direkte fra frossen tilstand.

Norge er det landet i verden som spiser flest frossenpizzaer per innbygger. Nordmenn spiser cirka 50 millioner frossenpizzaer i året, hvorav rundt halvparten er Pizza Grandiosa.

Historikk

Grandiosa-fabrikken
På fabrikken på Stranda produseres 25 millioner Pizza Grandiosa per år.
Grandiosa-fabrikken
Av .

Under en studietur i Canada på 1970-tallet fikk noen fra Nora Industrier smake frossenpizza for første gang, og bedriften ønsket å satse på dette i Norge. Pizza var på denne tiden en ganske ukjent rett i Norge.

Produksjonen av den nye pizzaen skulle skje på Stranda, men selve utviklingen av pizzaen foregikk i Brumunddal, der prøvekjøkkenet til Nora lå. I 1977 ble pizzabunner flydd inn fra Canada, og kokken på prøvekjøkkenet, Ruth Romskaug (1942–2023), fikk i oppdrag å utvikle retten og tilpasse den norske forhold. Tanken var at pizzaen skulle være så mild som overhodet mulig på smak, slik at ingen skulle bli skremt bort. Derfor ble tomatsausen svært forsiktig krydret, og i stedet for mozzarella og andre mer ukjente oster valgte man den velkjente jarlsbergosten fra TINE Meierier.

11. februar 1980 ble Pizza Grandiosa lansert. Den ble raskt populær blant barn og unge, og på 1990-tallet skjøt salget i været for alvor. I 1994 ble det produsert 100 000 frossenpizzaer hver dag, fabrikken på Stranda måtte utvide, og flere omtalte Pizza Grandiosa som en av Norges nasjonalretter. Rundt årtusenskiftet var frossenpizzaen fra Stranda så populær at den på folkemunne fikk kjælenavnet Grandis.

Debatt og uenighet

Parallelt med at Pizza Grandiosa ble stadig mer populær, ble den tilsvarende upopulær i miljøer som var opptatt av matkultur og mattradisjoner. En doktorgrad fra NTNU omtalte Pizza Grandiosa som «et symbol på forfallet i det norske middagsmønsteret». Da Matmerk i 2006 brukte Pizza Grandiosa som et eksempel på trusselen mot norsk matkultur, rykket administrerende direktør i Stabburet ut i Aftenposten: «Fisefine kokker og ernæringseksperter viser forakt for den maten folk flest setter på middagsbordet.»

Temaet skapte tidvis høy temperatur i samfunnsdebatten, og selv partiledere og statsråder omtalte Pizza Grandiosa fra talerstolen. Tidligere leder i Fremskrittspartiet, Siv Jensen, uttalte i Adresseavisen i 2007: «Grandiosa pizza er foraktet av kultureliten, fordømt av Verdikommisjonen og elsket av folket.»

Pizza Grandiosa, en mild pizza som i sin tid ble laget for at den ikke skulle støte noen, ble det mest omdiskuterte temaet innen norsk matkultur siden grøtstriden på 1800-tallet. Stabburet så PR-verdien av all uenigheten og utnyttet folk flest-imaget. De brukte selv uttrykket «Til glede og forargelse» i reklamekampanjer.

Markedsføring

Bilde fra reklamefilmen Full Pakke
Reklamefilmen «Full pakke» gjorde stor suksess i 2007.
Bilde fra reklamefilmen Full Pakke
Av .

Stabburet har fokusert på påkostede reklamefilmer og andre kampanjer, og flere av dem har blitt populære blant publikum. Noen kjente reklamekampanjer for Pizza Grandiosa er:

  • 1984: Det norske skilandslaget stiller som frontfigurer i en reklamekampanje.
  • 1996: Før jul stiller bandet Vazelina Bilopphøggers opp i en reklamefilm, og den blir så populær at den har blitt vist på TV hver eneste jul siden.
  • 2004: Stabburet lanserer Pizzavalget, der 200 000 personer stemmer over hvilken smak en ny variant av Pizza Grandiosa skal ha.
  • 2006: Låta Respekt for Grandiosa av Lars Kilevold går rett inn på VG-lista Topp 20, der den ligger på førsteplass i 8 uker. 700 000 mennesker laster låta ned som ringetone på mobiltelefon.
  • 2007: Reklamefilmen med låta Full pakke, med en dansende Jenny Skavlan som frontfigur, blir også svært populær.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg