Kunst i Polen

Maleri fra ca 1930.
Jernbanearbeidere av . Falt i det fri (Public domain)

Jan Lenicas plakat for Alban Bergs opera Wozzeck på Teatr Wielki i Warszawa, 1964. Polen har vært et foregangsland innen plakatkunsten.

Polen, plakatkunst © /KF-arkiv ※. Vernet verk

Flere tyske kunstnere virket i Kraków ved slutten av middelalderen. Den fremste var billedhuggeren Veit Stoss, hvis hovedverk er alterskapet i Mariakirken i Kraków; hans skole ble fortsatt av sønnen. Den tyske innflytelsen avtok på 1500-tallet til fordel for den italienske renessanses, som først gjorde seg gjeldende innen skulpturen, og skulle vare ved i nærmere 250 år. I maleriet ble også tyskerne fortrengt; Hans Dürer, Albrechts bror, som hadde vært hoffmaler i 1526–1538, ble etterfulgt av nederlendere og italienere. Under barokken stivnet det polske maleri i den såkalte sarmatiske stil. Overgangen til klassisisme på 1700-tallet preges av Stanisław Poniatowskis kunstvennlige regime.

Skulptur av betydning ble først skapt mot slutten av 1800-tallet av den Rodin-påvirkede Wacław Szymanowski (1859–1930). Blant senere billedhuggere kan nevnes symbolisten Xawery Dunikowski (1875–1964). 1800-tallets patriotiske historiemaleri var fransk inspirert og ble dyrket av blant andre Piotr Michałowski (1801–55) og Henryk Rodakowski (1823–94). Historiemaleriets fremste mester var Jan Matejko (1838–93), som også skapte fremragende portretter. Nyromantiker var den betydelige landskapsmaleren Józef Chełmoński (1850–1914). Symbolismen er representert ved Jacek Malczewski (1854–1929).

1900-tallet

Til tross for kraftige politiske, sosiale og økonomiske omveltninger på 1900-tallet, har Polen holdt liv i en særpreget folkekunst av betydning for den kunstneriske utviklingen. Spesielt må den særegne tekstil- og broderikunsten fremheves. Men moderne polsk billedkunst har tradisjonelt også vært forbundet med kunsten ute i verden. Den mest produktive og radikale fornyeren av Polens moderne kunst var Wladyslaw Strzemiński (1893–1952), som blant annet grunnla den konstruktivistiske gruppen BLOK (1924–1926). Et annet navn av betydning er Tadeusz Kantor (1915–1990), som var opphavsmannen til happenings og Cricot 2, et avantgarde-teater i Kraków. Særlig sterkt står Polen som foregangsland innen plakatkunst og tekstilkunst.

Polen har spilt en vesentlig rolle for fornyelsen av vevkunsten og for at den er blitt anerkjent som selvstendig kunstart. De polske tekstilkunstnerne med Magdalena Abakanowicz (1930–2017) i spissen har hatt en avgjørende betydning for utviklingen av denne kunstarten også i Norge. Med Kraków og Warszawa som sentra har Polen fra 1980- og 1990-årene av hatt mer enn 10 000 registrerte billedkunstnere.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg