Auguste Rodin

Veggmasker

Auguste Rodin foto: 9jules9. CC BY SA 2.0

Auguste Rodin var en fransk billedhugger og den fremste representant for impresjonismen i skulpturen. Han var elev av blant andre Antoine Louis Barye og studerte også antikken.

I 1864 skapte han sitt første betydelige verk, Mannen med den brukne nese. Rodin arbeidet så for byen Sèvres i 1864–1871, i Belgia i 1871–1877, der han arbeidet med børsdekorasjonene i Brussel. Hovedverket fra denne tid er Bronsealderen (1876). Den ble utført i Belgia og ble mistenkt for å være en naturavstøpning. I Bronsealderen (kjøpt til Luxembourgmuseet i 1880, replikk i Teaterparken, Bergen), og den omtrent samtidige Johannes døperen, finner man et tema som han skulle arbeide med resten av livet, det kraftfylte bevegelsesmotiv som hemmes og begrenses av motvirkende krefter innen et skulpturalt rom. Hans portrettbyster begynte nå også å vekke oppsikt.

Hans senere arbeider spenner over alle områder. I 1890-årene begynte han å la figurene delvis flyte i ett med marmoret, eller han løste dem bare delvis ut av bakgrunnen. Nevnes kan de fantasifulle diktermonumenter over Victor Hugo (1886–1897) og Honoré de Balzac (1892–1897), som begge vakte kraftig motstand, videre grupper som Kysset (1886) og Borgerne fra Calais (1886). En av figurene i denne gruppen, Mannen med nøkkelen, ble gitt som gave til Oslo fra maleren Fritz Thaulow og oppsatt ved Solli plass i 1902.

Et arbeid som opptok Rodin i mange år var Helvetesporten, en gigantisk port fylt av relieffer og kronet av tre figurer med hovedfiguren Tenkeren (bronseeksemplar i liten målestokk i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet, Oslo). Dette livsverket, som han arbeidet på fra 1880 til sin død, bygger på Dantes inferno-fremstilling og var egentlig tenkt som hovedinngang til Musée des Arts décoratifs. Porten viser Michelangelos innflytelse, og flere figurer har direkte sammenheng med Det sixtinske kapell.

I hans siste periode vek de tidligere visjonært-symbolske fremstillingene for en roligere og mildere holdning. I boken Les Cathédrales de France (1914) kommer hans beundring for gotikken til syne. Rodin skapte også fine tegninger, akvareller og raderinger. Hans synspunkter om kunst er samlet i L'Art: entretiens réunis par Paul Gsell (1911). Hans verker er samlet i «Musée Rodin», Hôtel Biron, Paris, og i atelieret i Meudon.

Verk År Materiale
Mannen med den brukne nese 1863 Bronse
Bronsealderen 1876 Bronse
Døperen Johannes 1876 Bronse
Helvetesporten 1880–1917 Bronse
Tenkeren 1880 Bronse1
Adam 1880 Bronse
Eva 1881 Bronse, marmor og kalkstein
Ugolino 1882 Bronse
Den evige vår 1884
Danaïde 1885 Marmor, bronse1
Tanken 1886 Marmor
Kysset 1886 Marmor
Borgerne i Calais 1884–86 Bronse
Den fortapte sønn 1885–87 Bronse
Victor Hugo-monumentet 1886–1909 Bronse og marmor
Det evige idol 1889 Marmor
Bastien-Lepage-statuen 1889 Bronse
Claude Lorrain-statuen 1889–92
Iris 1890–91 Bronse1
Orfevs og Evrydike 1893 Marmor
Honoré de Balzac 1891–97 Bronse
Pan og nymfe 1898 Marmor
Danseren Nijinskij 1912 Bronse

1) Finnes i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo

  • Laurent, Monique: Rodin, 1990
  • Descharnes, Robert & , Jean-Francois Chabrun: Auguste Rodin, 1967
  • Eggum, Arne: Rodin og Norge, 1998

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.