Faktaboks

Heinar Kipphardt

Heinrich Mauritius Kipphardt

Uttale
kˈipphardt
Født
8. mars 1922, Heidersdorf i Schlesien (nå: Łagiewniki i Polen)
Død
18. november 1982, München
Heinar Kipphardt i Deutsches Theater i 1953 mellom regissøren Wolfgang Langhoff (til venstre) og scenografen Heinrich Kilger (til høyre)
Heinar Kipphardt i Deutsches Theater i 1953 mellom regissøren Wolfgang Langhoff (til venstre) og scenografen Heinrich Kilger (til høyre)

Heinar Kipphardt var en tysk forfatter og dramaturg. Kipphardt var en av de fremste representantene for det politiske dokumentarteatret i Tyskland på 1960- og 1970-tallet. Stykket In der Sache J. Robert Oppenheimer (1964) ble en stor suksess, også internasjonalt.

Biografi

Heinar Kipphardt vokste opp i Schlesien. Faren, som var sosialdemokrat, ble arrestert da nasjonalsosialistene kom til makten i 1933. Da han ble løslatt i 1937, flyttet familien til Krefeld. I 1941 begynte Kipphardt å studere medisin, men måtte avbryte studiet midlertidig da han ble innkalt som soldat under andre verdenskrig. Han deserterte våren 1945. Etter at krigen var over, fullførte han medisinstudiet og spesialiserte seg innenfor psykiatri. I 1949 bosatte han seg i DDR, i Øst-Berlin, hvor han først arbeidet som lege på det velrennomerte sykehuset Charité. I 1950 til 1959 var han sjefdramaturg ved Deutsches Theater. Skuffet over den politiske utviklingen i DDR flyttet han i 1959 til Vest-Tyskland, hvor han først en kort tid var dramaturg i Düsseldorf, deretter i Bertelsmanns fjernsynsproduksjon i München, og 1970-1971 ved Münchner Kammerspiele. Deretter arbeidet han som forfatter på heltid.

Forfatterskap

Heinar Kipphardt skrev både dramatikk, prosa og lyrikk; han bearbeidet også flere av sine tekster for fjernsynsproduksjoner. Forfatterskapet er gjennomgående politisk og behandler både historiske vendepunkt og forfatterens egen samtid. I sentrum står oppgjøret med nasjonalismen, med nasjonalsosialismen og med holocaust. Som andre dokumentarforfattere, blant annet Peter Weiss, brukte han gjerne rettssakens dramaturgiske form for å belyse historiske hendelser samtidig som søkelyset rettes mot maktutøvernes og enkeltmenneskets ansvar og skyld både for sine umiddelbare handlinger, men også for de langsiktige konsekvensene av disse. I flere av hans teaterstykker står historiske personer i sentrum, blant atomforskeren J. Robert Oppenheimer, som gjennom sin forskning muliggjorde atombomben, og nasjonalsosialisten Adolf Eichmann. Dramaturgisk var Kipphardt inspirert av det episke teateret som han videreutviklet i tråd med 1960-tallets interesse for dokumentarisk teater.

Dramatikk

Kipphardt debuterte som dramatiker i 1952 med Entscheidungen, men han slo først gjennom i 1953 med den komedien Shakespeare dringend gesucht, som på satirisk vis kommenterer den kulturpolitiske utviklingen i DDR og som ble en stor teatersuksess. Også de følgende komediene Der Aufstieg des Alois Piontek (1956) og Die Stühle des Herrn Szmil (1961) ble mye spilt og gjorde forfatteren kjent. Gjennom sine komedier ønsket Kipphardt å få tilskuerne til å le, ikke fordi de moret seg ukritisk, men for å skape en kritisk latter som i sin tur medfører erkjennelse og politisk bevissthet. I 1962 omarbeidet han den tidligere fortellingen (fra 1957) til Der Hund des Generals, til et politisk drama i tradisjonen av Bertolt Brechts episke teater. Stykket er et oppgjør med nasjonalsosialismen og med skyldspørsmålet som i mange tiår var en av de mest sentrale offentlige diskursene i det tyske samfunnet og samtidig også en kritisk kommentar til datidas diskusjon om rettspraksis i forhold til krigsforbrytelser. Dette stykket ble Kipphardts gjennombrudd i Vest-Tyskland.

In der Sache J. Robert Oppenheimer

Dokumentardramaet In der Sache J. Robert Oppenheimer (1964), som basert på et omfattende kildemateriale og med litterære virkemidler tar utgangspunkt i høringen av atomfysikeren J. Robert Oppenheimer som gjorde den amerikanske atombomben over Hiroshima og Nagasaki mulig, ble oppført samme år av Erwin Piscator i Vest-Berlin og Paul Verhoeven i München. I sentrum står Oppenheimers påstand om at han bare var en forsker og at beslutningen om å bruke atombomben var en politisk beslutning som han ikke kunne stilles til ansvar for. Stykket tematiserer ikke bare enkeltmenneskets, men også naturviterens ansvar og skyld, et tema som blant annet Bertolt Brecht og Friedrich Dürrenmatt tar opp i stykkene Leben des Galilei (1938) hhv. Die Physiker (1961).

Joel Brand og Adolf Eichmann

Den enkeltes ansvar for politiske hendelser står også sentralt i Die Geschichte von Joel Brand (1964), som Kipphardt først realiserte som en fjernsynsproduksjon, senere som teaterstykke. Her tar handlingen utgangspunkt i forhandlingene som Adolf Eichmann førte med de allierte om skjebnen til ungarske jøder. Eichmann påla jødiske Joel Brand (1906-1964), som var engasjert i en jødisk hjelpeorganisasjon i Budapest til å overtale de allierte i å kjøpe et visst antall ungarske jøder for å forhindre at disse ble deportert til Auschwitz; valutaen Eichmann ville ha var 10 000 lastebiler. De allierte gikk ikke med på handelen, jødene ble deportert. Den historiske skikkelsen Adolf Eichmann står i sentrum i dramaet Bruder Eichmann, posthumt gitt ut i 1982. Også dette stykket, som omhandler prosessen mot Eichmann i Jerusalem i 1961, er basert på et omfattende kildemateriale, blant annet Hannah Arendts studie Eichmann in Jerusalem (1961), nådde gjennom en rekke oppsettinger ut til et stort publikum.

Sedanfeier

Den dramatiske montasjen Sedanfeier (1970), et stykke som Kipphardt skrev i anledningen av hundreårsjubileet etter slaget ved Sedan i 1871, gir et historisk bilde av nasjonale strømninger og holdninger på 1800-tallet, samtidig som den dramaturgiske montasjeteknikken (blant annet utvelgelsen og sammenstillingen av materialet) formidler hvordan nasjonalistisk tankegods ledet fram mot nasjonalsosialismen.

Prosa

Kipphardt debuterte med to fortellinger, Fremd stirbt ein junger Bruder og Späte Erkenntnis (begge 1951), som begge tematiserer nasjonalsosialismens ødeleggelser og menneskelige omkostninger som oppstår gjennom individuell ansvarsfraskrivelse og omgangen med egen skyld. Det samme gjør Wir sind nicht geboren, um einander totzuschlagen (1952). I de tiårene han arbeidet som dramaturg og skrev for teatret, publiserte han kun få prosatekster, blant annet Die Ganovenfresse (1963). 1977 kom hans siste fortelling, Der Deserteur, hvor han igjen bearbeider stoff fra andre verdenskrig.

März

Hans mest betydningsfulle prosaverk er romanen März (1976, norsk oversettelse under samme tittel i 1978), som oppstod som en videreutvikling av fjersynsfilmen Leben des schizophrenen Dichters Alexander März (1975). März-stoffet er basert på de faktiske opptegnelsene til den schizofrene pasienten Ernst Herbeck (1920-1991), hvis dikt, som han skrev som en del av terapien, ble publisert av psykiateren Leo Navratil (1921-2006).

Lyrikk og essays

Helt fra 1950-tallet hadde Kipphardt skrevet enkelte dikt, men hans første samling, Angelsbrucker Notizen, kom først ut i 1977. En samlet utgave av hans dikt (posthumt 1989) inkluderer en rekke såkalte März-Gedichte, skrevet i tilknytning til romanprosjektet März, som han karakteriserte som rolledikt. Han skrev også en rekke essays og artikler, blant annet en rekke dramaturgiske skrifter som danner et viktig teoretisk grunnlag for utviklingen av det politiske og dokumentariske teatret i Tyskland. Fra tidsrommet 1978-1981 stammer hans Traumprotokolle, en datert dagbok over hans drømmer.

Betydning

Heinar Kipphardt nådde som forfatter bredt ut i sin samtid, i første rekke som dramatiker; han oppnådde også et internasjonalt ry og ble mye spilt. Han ble ansett som en av de fremste representantene for det politiske tyske etterkrigsteatret, som han – sammen med Tankred Dorst, Rolf Hochhuth og Peter Weiss – utviklet gjennom dokumentarteateret. Teaterstykkene spilte en viktig rolle i det tyske oppgjøret med andre verdenskrig, blant annet fordi de tematiserer enkeltmenneskets ansvar og skyld. Gjennom en rekke fjernsynsproduksjoner nådde han ut til et stort publikum. Forfatterskapet er tilgjengelig i både enkeltutgaver og en samlet verkutgave, det er også gjenstand for forskning.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg