Blant hans første teaterstykker er Es steht geschrieben (1947, Det står skrevet). Allerede her tematiserer Dürrenmatt noe av det som preger hele forfatterskapet, nemlig refleksjon rundt kategoriene rettferdighet og nåde. Stykket ble omarbeidet i 1967 under tittelen Die Wiedertäufer (Gjendøperne). Trosspørsmål står også sentralt i Der Blinde (1948, Den Blinde), hvor handlingen utspiller seg under Trettiårskrigen.
Med Romulus der Grosse (1949, norsk oversettelse 1961), en «uhistorisk historisk komedie», som undertittelen lyder, etablerer Dürrenmatt sin helt spesielle form for komedie: et stykke med humoristiske elementer, men som handler om alvorlige begivenheter, et stykke hvor tilskueren/leseren ler, men hvor latteren går over i erkjennelse og alvor. Stykket handler om den siste keiseren i Romerriket, Romulus, som foretrekker å konsentrere seg om hønseoppdrett istedenfor å forsvare Romerriket mot germanerne. Romulus der Grosse viser hvordan et menneske som omverdenen ser på som latterlig og feig, viser klokskap og mot; istedenfor å føre en krig som er tapt før den begynner, og som vil kreve mange menneskeliv, velger Romulus fred. Det modigste mennesket er ikke det som går i krigen, sier Dürrenmatt, men det som reflekterer, tar et valg og som våger å ikke delta.
Dürrenmatts første internasjonale suksess er Die Ehe des Herrn Mississippi (1952, norsk oversettelse Herr Mississippis ekteskap, 1970), en besk komedie om kampen mellom tidens store ideologier. Også de neste stykkene, Ein Engel kommt nach Babylon (1954, En engel kommer til Babylon, som har likhetstrekk med Brechts Der gute Mensch von Sezuan), Besøk av en gammel dame og Fysikerne, bygger opp under Dürrenmatts verdensry som dramatiker.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.