av Lars Mæhlum. CC BY SA 3.0

Kunstindustrimuseet i Oslo, stiftet 1876, er et av de eldste kunstindustrimuseene i Europa. 1. juli 2003 ble museet en del av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Museet har fine samlinger av eldre norsk og internasjonal kunstindustri. Samlingene omfatter bl.a. eldre tekstilkunst med riksklenodiet Baldisholteppet, norsk sølv, fajanse og glass fra 1700-tallet, samt en stor samling drakter og spesielt kongelige drakter fra 1896 og fremover. I de senere år har vår samtid og nære fortid vært museets viktigste satsningsområde, noe som har vist seg både gjennom innsamlings- og utstillingsvirksomhet. Typisk for denne utviklingen er museets nyeste basisutstilling «Design og kunsthåndverk 1905–2005».

Professor Lorenz Dietrichson tok initiativ til opprettelsen av museet, og daglig leder fra starten var Henrik Grosch. Han la vekt på innsamling av norsk folkekunst, bl.a. som ledd i arbeidet for å fremme husfliden. Kunstindustrimuseet drev i mange år kursvirksomhet i treskjæring, veving osv. omkring i Sør-Norge, og museet spilte en sentral rolle ved opprettelsen av Den Norske Husflidsforening. Samlingene av norsk folkekunst ble for en stor del overført til Norsk Folkemuseum i 1950-årene.

Hans Ellefsen Dedekam  startet sitt arbeid på museet i 1900, og overtok som direktør på museet i perioden 1919 -1928. Thor Bendz Kielland satt som direktør fra 1928 til 1960.  

Museet flyttet i 1904 sammen med Statens håndverks- og kunstindustriskole i en egen monumental bygning i Oslo (arkitekter Adolf Bredo Greve og Ingvar M. O. Hjorth). Museets utstillinger er fortsatt der, mens biblioteket og kontorene i 2005 ble samlokalisert med de øvrige institusjonene som inngår i det nye Nasjonalmuseet. 

Kunstindustrimuseet stengte sine lokaler 16.10 2016. Samlingene skal pakkes ned og flyttes til det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen som er under bygging.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.