NTNUs logo av NTNU. Gjengitt med tillatelse

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, ble opprettet i 1996 som en videreføring av Universitetet i Trondheim.

Fra 1. januar 2016 er NTNU slått sammen med Høgskolen i Sør-Trøndelag og høgskolene i Gjøvik og Ålesund. Det nye NTNU er dermed landets største universitet, med nesten 40 000 studenter og 6500 ansatte.

Gunnar Bovim er rektor fra 1. august 2013.

Med faglig tyngdepunkt innen teknologi og naturvitenskapelige fag er NTNU en av Norges fremste forskningsinstitusjoner. Det nye NTNU skal fortsatt ha en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil. Fagprofilen inkluderer dessuten humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk virksomhet. Samtidig vil det nye universitetet være et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning.

Universitetet har campus i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. I Trondheim er det lokalisert på flere steder, både i byens sentrum og i området rundt. Hovedcampus er Gløshaugen, mens de humanistiske og samfunnsvitenskapelige miljøene er plassert på Dragvoll utenfor byen. Trondheim er kjent for sitt aktive studentmiljø, med Studentersamfundet i Trondhjem som hovedarena.

NTNU er organisert i åtte fakulteter:

  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Fakultet for økonomi (ØK)

Dessuten er Vitenskapsmuseet organisert som en egen enhet på linje med fakultetene.

I nær tilknytning til universitetet arbeider en rekke forskningsinstitusjoner, blant annet SINTEF-gruppen med forskningsinstitutter og forskningsselskaper.

Universitetssentret på dragvoll ble åpnet i 1978 (arkitekt: Henning Larsen).

NTNU Dragvoll campus, 2008 av Mentz Indergaard/NTNU Info. CC BY NC ND 2.0

NTNU ble opprettet i 1996 etter en sammenslåing av Norges Tekniske Høgskole (NTH), Den Allmennvitenskapelige Høgskolen (AVH), Vitenskapsmuseet (VM), Det medisinske fakultet (DMF), Kunstakademiet i Trondheim og Musikkonservatoriet.

Dagens universitet er altså en ny institusjon, men den har gamle røtter. Trondheim var et vitenskapelig sentrum i Norge allerede på 1700-tallet, og posisjonen som et ledende miljø for teknisk kompetanse og forskning ble inntatt allerede i siste del av 1800-tallet. NTNU har sine eldste røtter i det vitenskapelige miljøet i Trondheim på 1700-tallet, som fra 1760 hadde sitt sentrum i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab. Universitetet kan også spore sine røtter til Kongsberg bergseminar som ble etablert i 1757. Bergseminarundervisningen (bergteknikk) ble overført til Det Kongelige Frederiks Universitet (Universitetet i Oslo) da det ble grunnlagt i 1811, og ble 1910–12 flyttet videre til NTH i Trondheim. I 1870 ble Trondhjems Tekniske Læreanstalt (TTL) etablert, som et ledd i opprettelsen av tekniske skoler i Oslo, Bergen og Trondheim. TTL ble fra 1890 utvidet til en 4-årig skole etter tysk høyskolemønster. Forslag om å opprette en teknisk høyskole ble tatt opp i Stortinget alt i 1833, men det tok 67 år før det ble realisert. Trondhjems Tekniske Læreanstalt ble nedlagt i 1916.

Som de fleste andre universiteter i Norge oppstod NTNU som en sammenslutning av en rekke forsknings- og undervisningsinstitusjoner. Den direkte forløperen var NTH som åpnet i 1910. I 1968 ble en løs sammenslutning av NTH, Lærerhøgskolen, Vitenskapsmuseet og Gunnerus-biblioteket under navnet Universitetet i Trondheim (UNIT), men dette fungerte først og fremst som en administrativ overbygning over relativt autonome institusjoner.

Følgende institusjoner har blitt innlemmet i det som fra 1996 er NTNU:

  • Norges Tekniske Høyskole (NTH), vedtatt etablert av Stortinget 1900 og åpnet 1910.
  • Norges Lærerhøgskole (NLHT), etablert 1922, fra 1984 Den allmennvitenskapelige høgskolen.
  • Trøndelag Musikkonservatorium, etablert 1973.
  • Avdeling for medisin (senere Det medisinske fakultet, DMF), opprettet 1974 som en del av St. Olavs hospital (med preklinisk undervisning ved Universitetet i Bergen).
  • Kunstakademiet i Trondheim (KiT), opprettet 1979.

Fra 1. januar 2016 er også disse innlemmet:

  • Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), opprettet 1994 ved sammenslutning av de regionale høyskolene Sosialhøgskolen i Trondheim, Statens næringsmiddeltekniske høgskole, Sykepleierhøgskolen i Sør-Trøndelag, Trondheim helsefaghøgskole, Trondheim ingeniørhøgskole, Trondheim lærerhøgskole og Trondheim økonomiske høgskole. Høgskolen hadde ca. 9200 registrerte studenter (2015) og tilbød undervisning innenfor helsefag, informatikk, økonomi, og tekniske fag, samt lærerutdanning.
  • Høgskolen i Gjøvik (HiG), opprettet 1994 ved sammenslutning av de regionale høyskolene Gjøvik ingeniørhøgskole og Sykepleierhøgskolen i Oppland. Høgskolen hadde avdelinger for helse- og omsorgsfag; informatikk og medieteknikk; teknologi, økonomi og ledelse, og hadde ca. 3500 registrerte studenter (2015).
  • Høgskolen i Ålesund (HiÅ), opprettet 1994 ved sammenslutning av de regionale høyskolene Møre og Romsdal fiskeritekniske høgskole, Møre og Romsdal ingeniørhøgskole og Sykepleierhøgskolen i Ålesund. Høgskolens virksomhet hadde hovedvekt på tekniske fag, økonomi, realfag og helsefag, og var organisert i fem fagavdelinger: Avdeling for biologiske fag, Avdeling for helsefag, Avdeling for ingeniør og realfag, Avdeling for internasjonal business og Avdeling for maritim teknologi og operasjoner. Ca. 2400 studenter (2015).
  • Devik, Olaf: N.T.H. femti år : Norges tekniske høgskoles virksomhet 1910-1960, 1960, Finn boken
  • Hanisch, Tore Jørgen & Even Lange: Vitenskap for industrien : NTH - en høyskole i utvikling gjennom 75 år, 1985, isbn 82-00-07507-9, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.