Gudbrandsdalens festbunad er en bunad fra Gudbrandsdalen, utarbeidet av Anna og Aksel Waldemar Johannesen i 1922.
Faktaboks
- Lansert
- 1922
- Skapt av
-
Anna og Aksel Waldemar Johannesen
Utgangspunktet var en brodert stakk fra Gudbrandsdalen som var en del av den såkalte Heftye-samlinga som kom til Norsk Folkemusum i 1921. Samlinga besto av gjenstander samlet fra et stort område gjennom lang tid. Det er ikke kjent hvor i Gudbrandsdalen stakken kommer fra. Den er av blått ullstoff, overbrodert med mangefarget ullgarn og metalltråd. Stakken er lagt i folder med en midtfold foran, mens resten av vidda er fordelt bakover, slik at foldene møtes midt bak. Den er sydd fast til et liv i ulldamask.
Men det var ikke livkjolens fasong som var interessant for Aksel Waldemar Johannesen. Det denne kunstneren ble betatt av, var først og fremst broderiet. Han tok utgangspunkt i broderiet og omformet det nokså fritt, før han overførte det til en etter datidas normer moderne bunad. Snittet til bunaden tok han fra de tradisjonelle livkjolene i Gudbrandsdalen som fortsatt ble brukt daglig av en del kvinner i området. Den første bunaden hadde en brodert bord nederst på stakken. Broderiet var sydd på et eget stykke svart stoff, som så ble sydd på en blå stakk. Livet ble overbrodert både foran og bak, og det er her de karakteristiske blomstermotivene fra originalstakken er best synlig. De store, åpne blomstene, sydd i plattsøm med ullgarn, er fylt med et gitter av metalltråd, slik de er det på den gamle stakken. Fargene ser det ut til at kunstneren har boltret seg fritt med, i forhold til det gamle kildematerialet. Det er i stedet den fargeholdningen som var moderne på begynnelsen av 1900-tallet, som gjør seg gjeldende i broderiet. Påvirket av idealene som Ellen Key og andre formidlet, var det de sterke, klare kontrastfargene som her kom til sin rett. Blomstene på bunadlivet er i cerise-rødt, lysere rosa og mørkere burgunder, kombinert med sjatteringer av gult, grønt og blått. Stilt sammen på det grønne ullstoffet er bunaden fargerik. I tillegg går de samme broderielementene igjen nederst på forkleet og på lua, som begge er i svart silke.
Det første utkastet til bunaden hadde grønt liv og blå stakk i ullstoff. Broderiet var både på livet og på et svart stoffstykke nederst på stakken, og i tillegg var det broderi på forkleet. Så ble bunaden i en periode bare lagd i samme stoff i stakk og liv, og mange ble lagd uten forkle, men med broderi oppover stakken i stedet. I dag eksisterer de ulike variantene side om side, og alle er i produksjon.
Anna og Aksel Waldemar Johannesen og Heimen Husflid i Oslo fikk stor påvirkning på bunadutviklinga i første del av 1900-tallet. Det var mange som henvendte seg til Heimen for å få hjelp med påtegning av mønster og utvikling av broderte bunader. Arbeidet skjedde i Hulda Garborgs ånd: En ønsket å videreføre det ypperste av norsk prydsøm ved å bruke ullgarnsbroderi på ullstoff i bunadene.
Den stakken som var inspirasjonskilde til bunaden, har også vært utgangspunkt for en annen bunad fra Gudbrandsdalen. Det er den såkalte Kvinnebunad fra Gudbrandsdalen, som Den Norske Husflidsforening i Oslo utarbeidet på 1950-tallet.
Ettersom bunaden har vært i produksjon så lenge, og det har vært mange ulike produsenter gjennom tida har utseendet variert en del. En periode under og rett etter andre verdenskrig var det vanskelig å få tak i farget ullstoff, og flere bunader ble derfor brodert på hvitt stoff. Dette ble sett på som en kriseløsning, men det har også blitt brodert hvite bunader i seinere tid. Heimen Husflid i Oslo har de siste åra gått tilbake til utgangspunktet for bunaden, og lager den i dag i de opprinnelige fargene med grønt liv og blå stakk, i tillegg til de farge- og broderivariantene som har kommet til seinere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.