Livkjole er et plagg for kvinner, et ermeløst liv som er sydd fast til en stakk. Mange bunader fra Gudbrandsdalen har utgangspunkt i de såkalte livkjolene som var i tradisjonell bruk fra ca. 1830 og utover. Den best kjente er råndastakk med rutaliv, men damaskkjol, trekktykjol og rutastakk har utgangspunkt i samme draktskikk. I tillegg fins det flere andre bunader fra Gudbrandsdalen som har hentet inspirasjon fra de tradisjonelle livkjolene. Livkjolen har hatt en direkte overgang fra folkedrakt til bunad – først og fremst gjennom råndastakk med rutaliv.
Faktaboks
Gudbrandsdalen regnes som to draktområder med ulik draktskikk: nordre og søndre del av dalføret. Den lokale skikken holdt seg lengst i nord, der enkelte eldre kvinner gikk kledd i livkjole til omkring 1940. I dagens bunadbruk skiller en ofte ikke så sterkt mellom de to områdene, men i flere lokale områder er det i tillegg lagd egne bunader. Ellers er det i hovedsak tradisjonene fra Nord-Gudbrandsdalen som er videreført i bunadene.
Livkjolene i norske folkedrakter kan være av flere typer, og ha rot i ulike tidsperioder. En snakker gjerne om en eldre og en yngre type, der den eldre typen har røtter tilbake til renessansen og den yngre til empiren. Det er denne yngre typen som viser seg i livkjolene i Gudbrandsdalen.
Men ettersom det var lavkonjunktur i store deler av landet den tida empiremoten ble lansert, ga dette seg ulike utslag i ulike deler av landet. I Nord-Gudbrandsdalen sydde en like gjerne om eldre klær som å sy nye i denne perioden. Det var 1700-tallets klær med preg av rokokkomote som da fikk ny form. Tidligere var stakk og liv to atskilte plagg, men ved å klippe av skjøtene (den delen som er under livlinja) på rokokkolivene og deretter sy livet sammen med en stakk, fikk en et nytt plagg. Det er bevart mange slike livkjoler i området; noen er satt sammen av eldre liv og yngre stakker eller omvendt, mens andre består av både stakk og liv fra forrige tidsperiode.
Disse livkjolene fikk ulike lokale navn, blant annet snørlivskjol’ og snørlivsstakk. Navnene henspiller på at de gamle livene opprinnelig var snørt med snor gjennom sydde hull. Ved omsøm fikk livene skjulte hekter foran, og stakkene fikk etter hvert breiere folder og åpning på venstre side foran.
Det bevarte folkedraktmaterialet viser stort mangfold i materialer og farger; silkedamask og ulldamask, trykt bomull og ull, og hjemmevevde ullstoff ble brukt side om side. Aller hyppigst finner en gamle livkjoler med kombinasjonen av rødrutet stoff i livet og stripet (randet, lokalt rånda) stoff i stakken. Det gamle materialet viser at råndastakken gjerne kunne ha et damaskliv eller et bomullsliv som alternativ til det rutete. Men det ser ut til at de rutete livene nesten bare ble brukt til råndastakk. Det finnes noen livkjoler med ruter både i stakk og liv i Ottadalen, disse kalles overråndastakk. I Lesja har en funnet stakk og liv med likt rutemønster eller to ulike rutemønstre, og dette er tatt opp igjen i en egen bunad.
Det er imidlertid bevart svært mange rutete liv og randete stakker. Hjemmevevde ullstoff med rutemønster var høyeste mote under nyrokokkoen midt på 1800-tallet, og de skråstilte rutene fra motebildet ble tatt inn i folkedraktskikken. Det er stor variasjon i rutemønstre, og rendene på stakkene varierer også mye. Men alt foregikk innenfor nokså strenge grenser for fargesetting og mønsterkonstruksjon. Rødt er gjennomgangsfarge i livene, mens rendene i stakkene gjerne er mørkere, med innslag av blant annet rødt.
De randete stakkestoffene ble gjerne vevd med ensfarget renning og striper i innslaget. Ettersom vevbredda ikke var nok til lengda på stakken, måtte en skjøte. Skjøten ble elegant skjult under en såkalt hengfald. En slik hengefold var også et motetrekk som gjorde seg gjeldende i andre halvdel av 1800-tallet, og dette er kanskje opphavet til at alle de ulike livkjoletypene i området fikk en slik fold. De fleste av dagens bunader har det også, og på barnebunader gir folden i tillegg mulighet for å regulere lengda.
Stakkelengda er ellers noe av det som har variert mest på denne typen bunader gjennom tida, fra de helt fotside til de nesten knekorte. I dag lages fortsatt mange råndastakker nokså korte (til midt på leggen), mens andre lager dem ankelside.
I den tida draktskikken var i levende bruk, var det vanlig å variere plaggene etter anledning og årstid. I dagens bunadbruk gjenspeiles bare deler av dette; det er hovedsakelig kirkeklærne som er blitt videreført. Samtidig ser en at rutaliv og råndastakk fins i utallige varianter – fra håndvevde ullstoff som er kopiert etter gamle plagg, til etterligninger i tynne bomullsstoff som har fjernet seg langt fra drakt-skikken som var utgangspunktet for bunaden. Det samme gjelder fasongen, særlig for råndastakken. Her spenner utvalget fra livkjoler som er nøyaktig kopiert i snitt og sømmåte etter bevart draktmateriale, til bunader som har fått til dels svært avvikende fasong i forhold til den gamle draktskikken. Teksten her tar utgangspunkt i bunadene som følger tradisjonen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.