Den gresk-ortodokse kirke i Jerusalem er et patriarkat (en kirke) i den ortodokse kirke. Totalt anslås den gresk-ortodokse kirken å ha cirka 200 000–300 000 medlemmer i Jordan, Israel og Palestina.

Faktaboks

Også kjent som

Det gresk-ortodokse patriarkatet i Jerusalem

Patriarkatet i Jerusalem er et av de fire eldste patriarkatene. I ansiennitet innenfor den ortodokse kirke rangeres det som nummer fire, etter patriarkatene i Konstantinopel, Alexandria og Antiokia. Det er autokefalt, det vil si en selvstyrende kirke innenfor den ortodokse kirke. Dette ble formelt anerkjent på kirkemøtet i Khalkedon i 451.

Den gresk-ortodokse kirken i Jerusalem har kirkelig styringsrett (jurisdiksjon), over østlig ortodokse i Israel, Palestina og Jordan.

Det ledes av patriark Theophilus 3. Hans offisielle tittel er Patriark av den hellige by Jerusalem og hele det hellige land, Syria, bortenfor elven Jordan, Cana i Galilea og det hellige Zion

Særstilling

Patriarkatet i Jerusalem har hatt en særstilling som vokter av hellige steder, på grunn av tilknytningen til området hvor Jesus levde og virket, Det hellige land. Det var her selve den kristne kirken ble etablert av apostlene i fellesskap, og dette patriarkatet anser apostelen Jakob som egen grunnlegger. Det vil si at det fører sin apostoliske suksesjon, den ubrutte rekken av ordinerte biskoper, tilbake til Jakob.

I Jerusalem finnes også Det latinske patriarkatet tilknyttet Den katolske kirke, og Det armenske patriarkatet tilknyttet den armensk-ortodokse kirke. En rekke andre kirkesamfunn er også etablert i Jerusalem. Siden begynnelsen av det muslimske styret som ble innledet på midten av 600-tallet, har Det gresk-ortodokse patriarkatet blitt tillagt en særegen rolle som vokter av de viktigste kristne pilegrimsmålene, blant annet Gravkirken og Fødselskirken i Betlehem. I tillegg eier patriarkatet selv flere andre kirker og klostre, og det har egne utdanningsinstitusjoner.

Patriarkatet er tildelt rollen som vokter av blant annet gravkirken. Dette betyr allikevel ikke at de eier den, eller alene kan bestemme døgnrytmen. Gravkirkens ulike rom, altere, trapper og korridorer, er fordelt mellom ulike kirkesamfunn etter et nøye utkjempet mønster. Det samme gjelder for de ulike kirkenes bønnetider.

Ifølge ortodoks tro kan den hellige ild komme ned fra himmelen hver påskeaften. Dette skjer ved at den gresk-ortodokse patriarken og den armensk-ortodokse patriarken lukkes inne i Kristi gravkammer i Gravkirken, hvor de sammen ber, til ilden ifølge deres trosforestillinger mirakuløst kommer ned fra himmelen. Derifra spres den med ulike transportmidler til andre kirker lokalt og videre til ortodokse kirker i andre land. Slik stadfestes årlig Gravkirken som et viktig sentrum for ortodokse kirker.

Patriarkatets hovedkvarter ligger i tilknytning til Gravkirken.

Utbredelse

Da muslimene invaderte området i 638, antas flertallet av lokalbefolkningen å ha tilhørt den ortodokse kirke, men siden har antallet vært synkende. Dette skyldes konvertering til islam, katolsk og protestantisk misjon, og emigrasjon. Israelsk okkupasjon av Øst-Jerusalem, Vestbredden og Gaza, i 1967, har i økende grad skapt vanskelige leveforhold, og et høyt antall kristne (ortodokse og andre) har derfor forlatt disse områdene, og stadig flere utvandrer.

Tall er i dagens situasjon ytterst sensitive, og det er vanskelig å fastslå eksakte antall kristne, og dermed enda vanskeligere å fastslå andelen ortodokse. Totalt anslås den gresk-ortodokse kirken å ha cirka 200 000–300 000 medlemmer i Jordan, Israel og Palestina.

Jordan anslås å ha cirka 120 000 østlig-ortodokse, men noen av disse tilhører Det gresk-ortodokse patriarkatet i Antiokia. Innen Israels grenser fra 1948 anslås antallet ortodokse til å være cirka 60 000. På Vestbredden, inkludert Øst-Jerusalem, anslås antallet kristne til 50 000. Flertallet tilhører den gresk-ortodokse kirke, men den konkrete andelen er uklar. I Gaza bor det cirka 1000 kristne, også her tilhører flertallet den gresk-ortodokse kirken.

Til forskjell fra patriarkatene i Konstantinopel og Antiokia etablerer ikke dette patriarkatet lokalmeningheter i diaspora. Det gjør heller ikke Det gresk-ortodokse patriarkatet i Alexandria.

Historie

Gresk ledelse

Patriarkatets lekfolk og menighetsprester er i all hovedsak arabisk-talende, men patriarkatet har, siden 1600-tallet, blitt kontrollert av en gresk munkeorden: Det ortodokse brorskap (The Holy Brotherhood of the All-Holy- Sepulchre). Nye medlemmer rekrutteres fra Hellas, gjerne som gutter, og skoleres deretter i patriarkatets utdanningsinstitusjoner. Patriarkembetet, og nær sagt alle høyere klerikale stillinger, rekrutteres blant grekere tilhørende dette brorskapet, mens arabisktalende klerikale som regel tjener som prester i lokale menigheter. Dette har skapt langvarige spenninger mellom lekfolket og kirkens ledere.

Spenning mellom gresk ledelse og arabiske lekfolk

Det gresk-ortodokse patriarkatet er, av historiske årsaker, en av de største landeierne i Israel og på Vestbredden. Det eier blant annet store områder i og rundt Jerusalem, og forvaltningen av disse områdene anses å være av stor betydning i maktkampen mellom Israel og palestinerne (Midtøsten-konflikten). Patriarkatet har leid ut flere eiendommer, blant annet den hvor Knesset (den israelske nasjonalforsamlingen) er bygd, for en hundreårsperiode. Kirken har også solgt store eiendommer til Israel, og dette har skapt sterke reaksjoner blant lekfolk. Da det ble avslørt at daværende patriark hadde solgt eiendommer til israelske investorer også i Gamlebyen i Jerusalem, ble han avsatt gjennom et opprør innad i Det ortodokse brorskapet. I 2005 ble en ny patriark valgt. Enhver patriark må godkjennes både av det palestinske selvstyret, jordanske og israelske myndigheter for å kunne realisere sine fullmakter. I dette tilfellet valgte israelske myndigheter å opprettholde sin godkjennelse av den avsatte patriarken. Theophilus 3, valgt av egen kirke og godkjent av palestinske og jordanske myndigheter ble først godkjent av de israelske to år senere.

Det gresk-ortodokse patriarkatet har tradisjonelt ønsket å fokusere på å beskytte de hellige pilegrimsmål, egne eiendommer og institusjonelle privilegier. Andre kirkesamfunn har i langt større grad engasjert seg i lokalbefolkningens sosiale, kulturelle og økonomiske behov. Og i pakt med at det lokale presteskapet har blitt arabisert har disse kirkene fokusert mer på lokale kristnes opplevelse av å leve under israelsk okkupasjon. Og det har oppstått tverrkirkelige forsøk på å utvikle en egen palestinsk frigjøringsteologi. Det gresk-ortodokse patriarkatets prioriteringer har derimot skapte sterke spenninger mellom ledelse og lekfolk.

Grupper av lekfolk har i lang tid ønsket å fjerne den greske ledelsen og gjennomføre en arabisering som i andre lokale kirkesamfunn. Lekfolk har også etablert klubber, foreninger, speidergrupper og sportslige aktiviteter som vektlegger en kombinasjon av en palestinsk kulturell identitet og ortodoks tilhørighet, men atskilt fra egen kirke som institusjon. Dette har igjen forsterket avstanden mellom kirkens ledelse og lekfolket.

Kairos Palestina-dokumentet

Inspirert av svarte kirkeledere i Sør-Afrika, som i kamp mot apartheid utstedte et kairos-dokument i 1985, ble det i 2009 utstedt et Kairos Palestina-dokument. Dette ble undertegnet av samtlige lokale kirkeledere, denne gang også av gresk-ortodokse patriark Theophilus 3. Dette markerte en begynnende endring på patriarkatets offentlige holdning til lokalbefolkningens livsvilkår under okkupasjon. Potensielt kan dette bidra til en større nærhet mellom klerikale ledere og lekfolk.

I Kairos-dokumentet fordømmer alle lokale kirkeledere Israels okkupasjons- og bosetningspolitikk, og de argumenterer for en internasjonal boikott i protest mot denne politikken. De trekker paralleller mellom situasjonen i det okkuperte Palestina og i Sør-Afrika under apartheid-styret, og de oppfordrer kirkelige krefter i andre land til å møte Israels okkupasjon med den samme moralske klarhet og de samme midler som de anvendte mot apartheidstyret.

Utstedelsen av Kairos Palestina-dokumentet var første gang alle kirkelederne, inkludert den gresk-ortodokse patriarken, samlet seg om en felles forståelse av de lokale kristnes situasjon, og om å utvikle en felleskirkelig frigjøringsteologi.

Bombingen av Sankt Porfyrius-kirken

Den gresk-ortodokse Sankt Porfyrius-kirken i Gaza er en av verdens eldste kirker. Opprinnelig ble den bygd i det femte århundret. Korsfarere bygde senere, på 1100-tallet, en ny kirke på samme sted. Denne ble renovert på 1800-tallet. Gjennom århundrer har Sankt Porfyrius-kirken, som består av flere bygninger, vært et samlingssted for ortodokse i Gaza. Det har også vært anvendt som et tilfluktssted for både kristne og muslimer på flukt. I oktober 2023 ble kirken bombet av Israel.

Dette førte til at alle kirkeledere i Jerusalem, inkludert den besøkende erkebiskopen av Canterbury, støttet opp om den gresk-ortodokse kirkes fordømmelse av angrepet. Sammen utstedte de en kirkelige felleserklæringen som fordømmer alle angrep på sivile, israelske og palestinske, og oppfordrer det internasjonale samfunn til å gripe inn for å beskytte sivile og bidra til redusere volden. Dette er nok et eksempel på at den gresk-ortodokse kirke nå deltar mer aktivt i lokalt kirkelig fellesskap og uttaler seg skarpere om den lokale politiske situasjonen.

Liturgisk språk

Det liturgiske språket er offisielt gresk, og dette anvendes i klostrene, men i lokalkirker anvendes hovedsakelig arabisk

Kalender

Kirken bruker den julianske kalenderen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Tilhørighet og utvandring blant kristne palestinere, Bård Helge Kartveit. I De kristne i Midtøsten. Kampen for tilhørighet. Berit S. Thorbjørnsrud (red.) Cappelen Damm Akademiske: 2015
  • Dilemmas of Attachment. Identity and Belonging among Palestinian Christians, Bård Helge Kartveit. Brill: 2014

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg