I hennes hittil største prosjekt kalt RINGEN – fra Kirkenes til Kirkenes fra 2016 laget Geving en visuell forbindelse mellom nyere og eldre fotografiske serier. De eldre seriene var Anna, Inga og Ellen fra 1995 og Glemte bilder fra 2002, de nyere var Rosenhage 2014 og Kosmos 2015. Den nye sammensetningen var ment som en hyllest til og en dialog med Bentes samiske slekt og formødre i den lille samebygda Sandnes i Sør-Varanger. Utstillingen besto av en installasjon av fotografier, objekter og lyd og ble blant annet vist i Samisk senter for samtidskunst i Karasjok og i Saviomuseet i Kirkenes.
Tittelen Ringen tar helt konkret utgangspunkt i en ring Bente Geving fikk av sin mor og i en rundreise Bente gjorde til og fra fødebyen Kirkenes. I en videre forstand kan ringen også tolkes som symbol for livssykluser og kosmiske forbindelser. Fra reisen samlet Geving også inn reinskinn med en spesiell betydning for eierne. Disse ble lagt i en sirkel, og representerte fysiske og sanselige minner fra den nylige reisen.
Både egne og historiske fotografier inngår når hun forteller om familiens liv og stedstilknytning i utstillingen. Moren forteller også i eget lydopptak om evakueringen av Finnmark under andre verdenskrig og publikum kan lytte til bestemorens og tantenes salmesang. De eldre fotografiene inngår slik sett i en sirkulær bevegelse og får nytt liv gjennom nye konstellasjoner og forbinder derved nåtid med fortid.
Bente Geving er i tillegg musiker. Hun var med i jentegruppa Amtmandens Døtre i perioden de eksisterte mellom 1974 og 1976. Gevings instrumenter var mandolin og perkusjon. Alle musikerne sang i tillegg. Tre medlemmer av bandet og to nye musikere dannet i 2002 gruppa Halvsøstra, der Geving også er aktivt med.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.