Bardufoss lufthavn, Bardufoss

Rullebanen ved Bardufoss lufthavn sett fra vest, med kontrolltårnet til venstre i bildet.
Bardufoss lufthavn

Bardufoss lufthavn er en kombinert militær flystasjon og sivil stamrutelufthavn i Målselv kommune, Troms og Finnmark fylke. Lufthavnen ligger nært Bardufoss sentrum. Den sivile delen eies og driftes av Avinor AS.

Historie

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 225893
2016 242716
2017 243104
2018 241664
2019 246420
2020 134040
Kilde: Avinor AS

I 1914 krysset Tryggve Gran Nordsjøen med fly, og dette vågestykket ble lagt merke til også i Troms. Befal ved Setermoen tok initiativet til å få fraktet Gran og hans fly nordover, for å teste om det kunne brukes i militære formål. Den første flyvningen i Troms ble således gjennomført allerede 8. september 1915, da Tryggve Gran tok av fra et jorde på Elvenes ved Salangen. Etter denne turen valgte man i bygge flyplass på Elvenes.

Forsvaret, ved Nord-Norges Flyveavdeling, fikk i 1919 tildelt et fly, og dette ble stasjonert på Elvenes.

I 1935 ønsket Hærens Flyvåpen å finne en lokasjon for sin hovedbase i Nord-Norge. Etter å ha vurdert ulike steder, så som Setermoen, Gullhav og Elvenes, falt valget ned på Bardufoss. Dette blant annet på bakgrunn av at området lå så langt fra kysten, at flystasjonen ikke kunne beskytes fra sjøen.

Den første landingen på Bardufoss ble gjennomført den 26.mars 1938, av en Tiger Moth. Totalt ble fem sånne fly stasjonert ved flystasjonen. Fra første stund hadde flystasjonen en viktig rolle, ved å overvåke vinterkrigen mellom Finland og Russland.

Under andre verdenskrig overtok den tyske okkupasjonsmakten flyplassen. De utvidet rullebanen og la fast dekke. For tyskerne var flyplassen en viktig støtte for operasjoner mot konvoiene som seilte mellom Storbritannia og Murmansk.

17. mai 1945 ankom Oberst Ole Reistad til Bardufoss, og sørget da for at Bardufoss ble hovedflystasjon for Nord-Norge. Samtidig ble Luftkommando Nord-Norge opprettet.

I 1953 ble rullebanen utvidet, og flyplassen får da NATO-standard. I samme periode kom planene om sivil drift ved flyplassen.

Fra 1969 har britiske styrker benyttet flyplassen i sin trening, og kaller flyplassen «The British base in the Arctic».

Sivil drift

En regjeringskommisjon publiserte i 1947 en rapport som anbefalte en nasjonal plan for sivil luftfart. Den anbefalte flyreiser i Nord-Norge med sjøfly, men bemerket også muligheten for å oppgradere eksisterende militære flystasjoner for sivil bruk. I denne planen inngikk også Bardufoss lufthavn.

SAS startet i 1956 rutedrift til Bardufoss. De opererte på den tiden en flåte av DC-4, som ble benyttet stort sett over hele landet, og rutene til Bardufoss gikk fra Oslo, via Trondheim og Bodø. Flyplassen på Bardufoss dekket på dette tidspunktet et stort omland av reisende, i hele Troms. Lufthavnen hadde ingen egen sivil terminal i begynnelsen, men til formålet ble det leid en halv hangar fra den militære flystasjonen. Den første sivile terminalen sto klar i 1962, mens dagens terminal er fra 2004.

I 1999 startet Braathens SAFE flyvninger til Bardufoss, i samarbeid med Forsvaret. Etter oppkjøpet fra SAS i 2001 fortsatte SAS Braathens flygningene i noen år. Idag er det hovedsakelig Norwegian Air Shuttle som trafikkerer lufthavnen.

For å markedsføre lufthavnen utenlands, fikk den i 2011 navnet «Snowman International Airport». Dette er i ettertid tonet noe ned.

Det er hovedsakelig Norwegian som idag utfører ruteflyvninger til Bardufoss. Widerøe benyttet flyplassen i perioden 2017 – 2018, men la ned rutetrafikken som følge av lave trafikktall. Det opereres i tillegg en del charterflyvninger fra flyplassen.

Flyskole

I 1993 ble Norwegian Aviation College etablert på Bardufoss, og med det en utdanningsinstitusjon for piloter til sivil flytrafikk. Det var SAS som var en av hovedinitiativtakerne bak utdanningsinstitusjonen, som holdt det gående helt fram til 2007.

Etter nedleggelsen av selskapet er det gjenoppstått pilotutdanning på Bardufoss, men nå som en del av Universitetet i Tromsø.

Trafikkdata

  • ICAO flyplasskode: ENDU
  • IATA flyplasskode: BDU
  • Betjening: ATC (Air Traffic Control)
  • Rullebane (TODA): 2568 / 2568 meter
  • Høyde: 77 meter over havet

Ulykker og hendelser

  • 3. november 1994 ble SK347 kapret på vei fra Bardufoss til Bodø og Oslo. Kapreren var bosnieren Haris Keč, som krevde at norske myndigheter skulle hjelpe til med å stoppe humanitære lidelser i hjemlandet. Kapreren overga seg til politiet på Oslo Lufthavn Gardermoen, etter sju timer. Ingen personer ble skadd i hendelsen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (3)

skrev Erlend Hammer

Hei Lars. Jeg er vel ikke (med)forfatter av denne, er jeg det da?
Den kan du ta æren for selv :-) Mvh. Erlend, fagansvarlig for norske festninger og militæranlegg

svarte Lars Engerengen

Er som regel snill og deler, jeg vet du.. :) Nå er du tatt ut av artikkelen.

svarte Erlend Hammer

Jeg tenkte meg det var slik det hang sammen, ja - VELDIG snill :-)

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg