Braathens mottok sine første tre fly av typen Douglas DC-4 i 1946/47, og fikk i 1949 konsesjon for fem år på rute til Hongkong. Dette ble den første flyruten mellom Norge og Øst-Asia. Selskapet startet i 1952 den første innenlandsruten Oslo–Tønsberg (Jarlsberg)–Stavanger med fly av typen De Havilland Heron, og fraktet første året 2806 passasjerer. Utenlandstrafikken opphørte i 1954, men ble gjenopptatt i 1989 med rute til Billund i Danmark.
Braathens var fra starten heleid av Ludvig G. Braathens rederi, men ble i 1994 børsnotert. Selskapet overtok i 1996–97 det svenske flyselskapet Transwede og i 1998 Malmö Aviation. Nederlandske KLM overtok i 1997 30 prosent av Braathens, samtidig som Braathens gikk i allianse med blant annet KLM og Northwest Airlines. Braathens ble i 2001 kjøpt opp av SAS, men fortsatte under eget merke og med eget rutenett samordnet med SAS og Widerøes. I 2003 var omsetningen omkring 5,6 milliarder kroner.
SAS ble i 2004 oppdelt i tre selvstendige nasjonale selskaper (Norge, Sverige, Danmark), samt en interkontinental virksomhet, og SAS Norge og Braathens ble integrert og dannet den norske delen, SAS Braathens, fra 2007 SAS Norge.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.