Charterfly, ikke-rutegående fly, dvs. fly som er leid (chartret) for en eller flere turer med en gruppe eller et bestemt antall passasjerer. Selskaper som ønsker å drive charterflygning innenfor eller ut fra Norge må ha konsesjon fra Luftfartsverket. Charterflygning skal drives i henhold til forskrift om charter- og taxiflyging fra og til norsk område, fastsatt av Samferdselsdepartementet 5. februar 1999 med hjemmel i lov av 11. juni 1993 om luftfart. Fly som brukes til charterflygning skal ha minst 10 passasjerplasser.

Ideen bak selskapsreiser med charterfly er først og fremst at fulle fly vil bety lavere pris for den reisende enn bruk av rutefly. Når bedrifter bruker charterfly, er det også ofte for å frakte en gruppe mennesker til andre steder eller på andre tider enn hva ruteflyene kan tilby.

I 2003 ble det registrert ca. 1,8 mill. passasjerer (ankomster og avreiser) med charterfly på norske flyplasser. Størst chartertrafikk er det på Oslo Lufthavn Gardermoen med ca. 1,1 mill. passasjerer.

Det aller meste av chartertrafikken, både målt i antallet flygninger og antall passasjerer, er selskapsreiser til utlandet. I 2003 reiste 1,77 mill. passasjerer som charterturister fra Norge til utlandet. Se pakkereise.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.