charterfly

Skandinaviske turister på vei hjem fra pakketur til Kreta.
Av /Samfoto/NTB.

Artikkelstart

Charterfly er et ordinært fly som leies inn av foretak eller privatpersoner til spesielle og konkrete formål. De opereres utenfor regulær rutetrafikk, og frakter gods eller passasjerer som en lukket tur som kun er tilgjengelig for en forhåndsdefinert gruppe eller formål. Innen øvrig kollektivtrafikk kan dette sammenlignes med turbussenes funksjon.

Flyselskapene utnytter gjerne tiden mellom ruteavganger til å operere charter, for å øke egen inntjening og ha flyene mest mulig i drift. Dette er blant annet hovedårsaken til at svært mange charterfly opereres om natten. Det finnes også flyselskaper som kun leier flyene ut til charter, og ikke har rutefly. De aller fleste flyselskap tilbyr ledig «flåtekapasitet» til chartermarkedet.

For privatpersoner i Norge er det gjerne «sydenturen» som er det første møtet med charterfly. Reisebyråer og reiseselskaper lager feriepakker (se pakkereiser) for privatpersoner, familier eller grupper, som inkluderer reise, overnatting og i enkelte tilfeller også mat. Disse reiseselskapene leier inn fly fra flyselskapene.

Verdens største charterflyselskap, med rundt 11,8 millioner reisende i 2019 var TUI. Dette selskapet opererer kun charterfly, og deltar ikke i rutetrafikk.

Historie

Så lenge det har eksistert fly, så har man kunnet leie dem. På den måten kan man si at charterflyets opprinnelse er vanskelig å tidfeste helt nøyaktig. Allikevel var det etter den andre verdenskrig at charterflygning begynte å ta seg opp. Dette var en direkte konsekvens av at flyselskapene satt med flere fly enn det var behov for i rutetrafikk, og de begynte derfor å leie dem ut for å kompensere for kostnader til drift og vedlikehold.

Behovet for charterfly kom opprinnelig fra bedriftsledere som ønsket bekvemmelighet, fleksibilitet og luksus på reiser, og at de på den måten kunne få et tilbud, uten at bedriften selv måtte stå for kostnader og arbeid med eierskap og vedlikehold. Etter hvert har dette utviklet seg til større fly, som benyttes til godsfrakt eller flygning av passasjergrupper.

Etter at Lear lanserte flytypen Learjet 23 i første halvdel av 1960-tallet, skjøt utviklingen fart verden over, spesielt innen bedriftscharter.

På 1990-tallet, med spredningen av internett, ble det en ny æra for flyselskapene som nå hadde mulighet til å tilby sin ledige flyflåte på verdensbasis. Dette gjorde at konkurransen om hver chartertur ble større, og prisen for kundene tilsvarende lavere.

Charterturer i Skandinavia

Presten Ejlif Krogager regnes som charterflyenes far i Skandinavia. Han var sogneprest i Allerup ved Tjæreborg i Danmark, og hadde en stor lidenskap og interesse for å reise. Den 8. juli 1950 rullet den første bussen ut fra prestegården i Allerup, med han selv som guide og deler av menigheten som passasjerer. Turen gikk til Spania.

Krogager utviklet konseptet videre og startet med charterfly. Allerede i 1959 var Tjæreborg Rejser AS blitt Skandinavias største reiseselskap. Han stiftet også flyselskapet Sterling Airways i 1962, som en periode var det største selskapet på charterfly i Skandinavia. Hovedsakelig gikk turene til Spania, men etter hvert ble også andre destinasjoner inkludert.

Norge

Charterturister kommer ut av et Braathens Safe fly for å feriere på Mallorca, Spania. Året er 1961. I løpet av 1960-tallet ble chartertur til «syden» stadig mer vanlig.
Av /Aktuell/NTB.

Den første charterflytur fra Norge var det reiselivsgründer Erik Myhre som sto for. Hans reisebyrå leide inn et Convair 240 fra Norrønafly, som 21. juni 1959 satte kursen for Mallorca. Totalt reiste det rundt 400 personer med charterfly fra Norge det året. Med årene er antall feriedestinasjoner økt betraktelig, og det finnes idag rimelige pakker og tilbud, noe som gjør at flere hundre tusen nordmenn reiser på chartertur årlig.

Godsfrakt

Charterfly benyttes også i utstrakt grad til frakt av gods. Dette kan være alt fra verditransport, post og medisiner, som gjerne befordres i mindre charterfly, til tunge fiskelaster, kjøretøytransport eller Forsvarets helikoptertransport, hvor det benyttes ombyggede passasjerfly, eller rene fraktefly, som leies inn til oppdragene.

Det største transportflyet som benyttes til charteroppdrag i dag, er Antonov 225, bygget i Ukraina, og drives av flyselskapet Antonov Airlines.

Flymegler

For å leie (eller «chartre») et fly, kontakter man gjerne et firma som opererer som flymegler (Air Broker). Disse er bindeledd mellom flyselskapene og charterkunden, og som sørger for at kunden får et best mulig tilpasset fly til sitt formål.

Reisegaranti og lovverk

I en periode på 1990-tallet vokste det fram en mengde nye reiseselskaper, og antall charterfly som gikk til varmere strøk økte betydelig. Dette førte også til økt konkurranse mellom selskapene, og flere reiseselskap og flyselskap gikk konkurs i denne perioden.

Dette førte flere ganger til at turister på pakketur ble stående uten hjemreisetilbud, og måtte hentes hjem med hjelp av Staten. Dette førte til at Staten opprettet Reisegarantifondet, som alle seriøse reiseselskaper måtte bidra til, for å sikre blant annet reisendes rettigheter ved konkurs, arbeidskonflikter og liknende.

I 2018 ble også lovverket tilpasset den økende strømmen med bruk av charterfly, ved inntredelse av «Pakkereiseloven» (Lov om pakkereiser og reisegaranti). Norske selskap som ønsker å operere charterfly er underlagt «Forskrift om charter- og taxiflyging fra og til norsk område», som i Norge forvaltes av Luftfartstilsynet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg