SAS

. begrenset

Douglas DC-7C «Torstein Viking», brukt fra 1956 til 1960.

SAS AB. begrenset

En SAS Airbus A321 i selskapets nåværende drakt.

SAS AB. begrenset

SAS AB, Stockholm, skandinavisk flyselskap opprettet i 1946. I 2004 ble SAS oppdelt i tre nasjonale datterselskaper (Norge, Sverige, Danmark), samt en interkontinental virksomhet. Den norske delen, SAS Norge, ble dannet ved integrering mellom SAS Norge og Braathens, som SAS hadde overtatt i 2001. I SAS-konsernet inngår også en stor hotellvirksomhet (Rezidor SAS Hospitality) under merkene Radisson SAS, Regent, Country Inn og Park Inn.

SAS hadde 31. oktober 2015 en flåte på 152 fly. Finansåret 1. november 2014 til 31. oktober 2015 reiste omkring 28,1 mill. passasjerer med SAS til 119 destinasjoner. Omsetningen var samme periode på 39,65 mrd. svenske kr.

SAS gjorde i 1950-årene en pionerinnsats gjennom opprettelsen av polarruten fra Europa til den amerikanske vestkyst (åpnet 1954 mellom København og Los Angeles), dessuten ruten over selve Nordpolen til Japan (åpnet 1957 på strekningen København–Anchorage–Tokyo). I 1959 tok SAS som første flyselskap i bruk Caravelle jetfly, og i 1967 var selskapet først ute med en spesiell DC-8 utgave (modell 62) med ekstra stor rekkevidde.

SAS eier finske Blue1, har 10% eierskap i Estonian Air og hadde 10,9% av aksjene i spanske Spanair ved dennes konkurs i 2012

I 1997 gikk SAS inn som eier i Widerøe's Flyveselskap, ble majoritetseier i 1998 og eneeier i 2002, i mai 2013 ble 80% solgt til en investorgruppe og SAS fikk sin eierandel redusert til 20%.

I 1995–96 inngikk SAS samarbeidsavtaler med Lufthansa og de andre selskapene som senere dannet Star Alliance. SAS overtok i 2001 også det kriserammede Braathens, som til 2004 fortsatte under eget merke og med eget rutenett samordnet med SAS og Widerøes. SAS Norge og Braathens ble integrert og dannet den norske delen, SAS Braathens. Skiftet navn til SAS Norge i 2007.

SAS ble opprettet i 1946 som et samarbeid mellom de nasjonale flyselskapene i Danmark (Det Danske Luftfartsselskap, DDL), Norge (Det Norske Luftfartselskap, DNL) og Sverige (Svensk Interkontinental Lufttrafikk AB, SILA) for å drive interkontinental rutetrafikk. Samarbeidet ble i 1948 utvidet til også å gjelde europeiske ruter. SILA ble samme år slått sammen med Aktiebolaget Aerotransport (ABA), og i 1951 dannet DDL, DNL og ABA et eierkonsortium med 2/7 dansk, 2/7 norsk og 3/7 svensk andel.

I 2001 ble eierselskapene (fra 1996 SAS Danmark, SAS Norge og SAS Sverige) avviklet, og selskapet ble organisert som ett aksjeselskap (SAS AB) børsnotert i Stockholm, København og Oslo. Den svenske, danske og norske stat eier til sammen halvparten av aksjene (derav Norge 14,3 %) og private interesser den andre halvparten.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.