Douglas DC-4, amerikansk firemotors propelldrevet passasjerfly, og militært transportfly brukt under den annen verdenskrig som C-54 Skymaster.

DC-4 ble utviklet av Douglas Aircraft Company med økonomisk støtte fra de fem største flyselskapene i USA i 1936, og den første prototypen fløy første gang 7. juni 1938. For komplisert og dyrt for sin tid ble det rekonstruert, den opprinnelige prototypen ble solgt til Japan, og den nye prototypen fløy første gang 14. februar 1942. På dette tidspunktet var USA involvert i den annen verdenskrig, og DC-4 ble produsert som militære transportfly under betegnelsen C-54 Skymaster, i bruk fra 1942. I alt produserte Douglas 1163 C-54 og 79 sivile DC-4, de fleste brukt av flyselskaper som DC-4 etter krigen var tidligere C-54. I alt 71 C-54 og DC-4 ble og produsert i Canada av Canadair etter krigen.

I Norge ble DC-4 benyttet av Braathens 1947–66 og av DNL, og senere av SAS, 1946–1957. Og brukt av Fred. Olsens Flyselskap, Bergen Air Transport, Trans-Polar og Riis Flyrederi.

DC-4 var utstyrt med fire Pratt & Whitney R-2000 Twin Wasp fjortensylindrede stjernemotorer med en ytelse på 1450 hk hver, og hadde kapasitet for 44–86 passasjerer. Vingespenn 35,81 m, lengde 28,63 m, største startvekt 33 113 kg, marsjfart 367 km/t, rekkevidde opptil 6840 km, 2704 km med maksimal nyttelast.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.