Trondheim lufthavn, Værnes, sivil stamrutelufthavn, samlokalisert med Luftforsvaret. Lufthavnen ligger i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag, cirka 3 km fra Stjørdal og cirka 32 km fra Trondheim.

Trondheim lufthavn, Værnes har landets nest høyeste flytårn, åpnet i 2005. Det rager 53 meter over bakken.

Lufthavnen betjenes av en rekke norske og utenlandske flyselskap for ruter og charter. Den betjener en mengde destinasjoner innen- og  utenriks.

Forsvaret kjøpte Værnes Hovedgård i 1887, men det gikk 25 år før det kom luftaktivitet på stedet. I 1912 samlet en del av Trondheims overklasse sammen midler til opprettelse av et luftforsvar for Midt-Norge, og samme år gjorde Stortinget en tilleggsbevilgning til Forsvaret. 

Ekstrabevilgningen muliggjorde opprettelsen av «Nordenfjeldske Flyveavdeling», som var et ledd i styrkingen av Forsvaret med tanke på den nordlige landsdelen. Sammen med private bidrag gjorde bevilgningen det mulig å etablere en militær flyplass i Midt-Norge. Det ble kjøpt inn et fly, bygget ny hangar og en flystripe på Kirkesletta som i dag utgjør den østlige del av flyplassen.

Det første flyet tok av fra Værnes gård 26. mars 1914.

I løpet av andre verdenskrig bygget okkupasjonsmakten tre betongrullebaner, etter først å ha bygget en i tre. Etter krigen ble flyplassen opprustet, og i 1952 etablerte Det Norske Luftfartsselskap den første sivile ruten, mellom Værnes og Oslo. Fire år senere fulgte Braathens SAFE etter, og forlater med det Lade flyplass i Trondheim.

En ny, sivil lufthavnsdel sto ferdig 21. oktober 1961, og i samme periode ble rullebanen betydelig forlenget - fra 1600 til 2365 meter. I dag benyttes én rullebane.

I 1982 ble det bygget ny terminal ved lufthavnen, tilpasset den stadig økende passasjermassen. I 1985 passerte Værnes 1 million reisende per år. Nye terminalutvidelser fulgte i 1994 og 2006, og i dag kan flere millioner reisende passere lufthavnen årlig.

  • Passasjerer (inkl. transitt) i 2016: 4 417 490 
  • ICAO: ENVA
  • IATA: TRD
  • Betjening: ATC
  • Rullebane (TODA): 2909/2864m.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.