I dag definerer karaitter seg selv som jøder. Den øverste religiøse lederen (tilsvarende hovedrabbiner) holder til i Israel. Det har lenge ikke vært mulig å konvertere til karaismen, men nå foretas slike konverteringer i California.
Den direkte tolkningen av bibeltekstene har ført til et helt spesielt levesett, der mange bibelske lover og leveregler praktiseres mer bokstavelig enn hva som er tilfelle innenfor de retningene innen dagens jødedom som praktiserer rabbinsk religiøs lov, halakha. I noen tilfeller er karaismens regler strengere enn hva som er tilfelle i talmudisk lov, i andre er de mindre omfattende. De rituelle matreglene (kosher) omfatter for eksempel det bibelske påbudet om ikke å blande melk og kjøtt fra samme dyreart (2. Mosebok 23,19), men ikke rabbinernes utvidelse av budet til å gjelde all slags kjøtt.
Synagogene har en annerledes utforming og mangler stoler og benker, skoene tas av utenfor lokalet. Gudstjenesten ledes av forsangere, kantorer. Gudstjenesten har en annen liturgi, og både menn og kvinner deltar i ritualene. Karaittene har også en noe annerledes kalender, og feirer ikke shabbat og jødiske helligdager på samme måte som andre jøder.
På sabbaten har det tradisjonelt ikke vært tillatt for karaitter å la lys eller varme brenne, men i dag har man funnet tekniske løsninger som gjør det mulig å ha lys i hjemmet. De store høytidene feires kun én dag, ikke som to som i rabbinsk jødedom. Festen hanukka feires ikke, fordi hendelsene som markeres ikke er omtalt i Tanakh. Bibelens påbud om å binde hellige ord på pannen (2. Mosebok 13,1–10 og 11–16), som er grunnlaget for rabbinske jøders bruk av tefillin, oppfattes metaforisk, det samme gjelder bruken av en liten sylinder med bibeltekster på dørkarmene, mezuza. Karaitter bruker likevel ofte en liten plate utformet som tavlene med De ti bud.
Ekteskap med andre jøder kan by på vanskeligheter og oppmuntres ikke fra noen av gruppene. Forskjellige rabbinere har likevel ulikt syn. Et av problemene har vært at karaitter har et patrilineært syn på hvem som er karaittisk jøde, mens rabbinsk jødedom følger den matrilineære linjen. Vanligvis har sefardiske rabbinere vært mer åpne for å tillate ekteskap mellom andre jøder og karaitter enn det som har vært tilfelle blant askenaser. Overgang til rabbinsk jødedom har ikke vært velsett blant karaitter, men blir oppmuntret av rabbinerne.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.