Barokkanerne

Barokkanerne er et norsk musikkensemble som hovedsakelig fremfører tidligmusikk og musikk fra barokken og driver historisk oppføringspraksis.

Barokkanerne
Av /Aftenposten/NTB.

Historisk oppføringspraksis er en praksis for framføring innen vestlig klassisk musikk som tilstreber en mest mulig autentisk framføring av tidligere perioders musikk. Utøverne bruker teknikker og spillestiler fra perioden og spiller på musikkinstrumenter som ble laget i perioden.

Historisk oppføringspraksis handlet til å begynne med om hvordan man skulle fortolke og framføre musikk som ble komponert før 1750. Fra og med slutten av 1900-tallet omfatter praksisen også musikk fra romantikken og senromantikken samt det tidlige 1900-tallet. I tillegg er man opptatt av å forstå hvordan dagens lyttervaner kan påvirke opplevelsen av musikken fra tidligere perioder.

Historie

En viktig begivenhet i historien om gjenoppdagelsen av tidligmusikk var Felix Mendelssohn-Bartholdys gjenoppføring av Mattheuspasjonen av Johann Sebastian Bach i 1829. Dette skjedde med datidens instrumenter, spilleteknikker og orkesterstørrelse. Først på begynnelsen av 1900-tallet begynte bestrebelsene på å rekonstruere den framføringspraksisen som var gjeldende i barokken med bruk av originalinstrumenter.

En tidlig pioner var den engelske musikeren og instrumentbyggeren Arnold Dolmetsch (1858–1940). Viktig ble også Alfred Deller som gjenopplevet sangteknikken til kontratenorene. Etter hvert har de forskjellige instrumentene blitt utforsket av en rekke pionerer. En milepel ble nådd i 1954 med det første orkesteret med originalinstrumenter, Cappella Coloniensis, under ledelse av Karl Richter. Etter det har det funnet sted en rekke framføringer som har banet veien for en ny framføringspraksis av eldre musikk. Etter hvert har man fått nyinnspillinger av musikk fra midten av 1700-tallet og framover, som symfonier og konserter av Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn og Ludwig van Beethoven. Historisk oppføringspraksis har også nådd tidlig 1900-tallet, og i 2006 ble det laget en historisk informert innspilling av orkesterverkene til Maurice Ravel.

Oppføringspraksiser

Instrumentene

Forsøket på å rekonstruere instrumenter fra tidligere perioder står sentralt i studier av framføringspraksis. Mange instrumenter fra middelalderen, renessansen og barokken falt ut av bruk, og de eksemplarene som fortsatt finnes, er ikke alltid spillbare. Disse vil instrumentmakere forsøke å restaurere foruten å bygge nye eksemplarer. Samtidig må man lære seg spilleteknikker gjennom kildestudier, ettersom det ikke lenger er en levende overføringstradisjon. Dette gjelder instrumenter som for eksempel gambe, zinke, skalmeie, krumhorn, barokkfagott, barokkobo, naturtrompet eller barokktrompet. Også cembalo ble «oppdaget» på nytt på slutten av 1800-tallet.

Fiolinene i barokken var for eksempel bygget på en annen måte enn i dag. De hadde en annen form og konstruksjon og krevde en annen spillemåte. Til strengene brukte man dyretarmer, i dag brukes metall eller kunststoff. Også buen var annerledes og hadde en konkav form, det vil si den buet utover. Dette ga musikerne en kontroll over buen som påvirket den presisjonen og dynamikken som krevdes for å framføre periodens musikk. Hornet hadde ikke ventiler før 1840, noe som begrenset mulighetene for å spille kromatisk. Det samme gjaldt for barokktrompeten. På 1900-tallet begynte forsøkene med å bygge cembaloer, også kalt harpsikord. Wanda Landowska ble kjent da hun i 1933 framførte Goldbergvariasjonene av Johan Sebastian Bach på cembalo.

Sang og stemmer

Bruken av vibrato i historiske oppføringer har vært mye diskutert. Såkalt «trillo», en tremololiknende repetisjon av en enkelt tone, ble brukt for å skape ornamentale effekter i barokkmusikken, men det er ingen enighet om hvordan slike sangteknikker skal tolkes. Flere barokksangere bruker for eksempel en forsiktig form for vibrato for å gi mer uttrykk til musikken, mens mange har ønsket en «ren» og rett fram tone.

Med den økte interessen for tidligmusikken, særlig renessansens polyfone musikk og barokkoperaen, oppstod det en fornyet interesse for kontratenor-stemmen.

Stemming

Kammertonens frekvens ble ikke bestemt før en stemmekonferanse i Paris i 1858. Der ble den satt til 435 hertz. Etter 1939 er standard stemmetone 440 hertz, i moderne orkestre er 443 hertz vanlig.

I barokken, mellom 1650 og 1750, anser man at kammertonen lå på 415 hertz. For noen sjangre, som italiensk tidligbarokk, fantes en høyere stemmetone, mens i fransk barokk var den så lav som 302 hertz. For musikk mellom 1750 og 1850 faller valget av kammertone ofte på 430 hertz. Dette må instrumentmakere ta hensyn til når de lager kopier av eldre instrumenter.

Notasjon og måter å spille på

Fram til slutten barokken tilførte musikerne notene sine med egne forsiringer og improvisasjoner, særlig der hvor formdeler i musikken skulle gjentas. Komponistene i barokken var ikke så omhyggelige med å notere alt, slik som i senere perioder. Ved bruk av generalbass fikk utøverne en betydelig frihet.

Rytmen var et viktig stilmiddel. For eksempel spilte man i fransk barokkmusikk påfølgende like noteverdier på en slik måte at tonene fikk ulik lengde. Første tone ble lengre og den neste forkortet, slik vi kan høre i jazzen eller ved punktering av notene. For italiensk og spansk barokkmusikk fantes en omvendt form for ulikhet, ved at man forkortet første tonen og forlenget den andre.

Tempo var lenge bestemt ut fra det menneskelige pulsslaget, på den måten at dirigentbevegelsen (battuta) nærmet seg rundt 70–80 slag i minuttet. I andre halvdel av 1700-tallet differensierte man tempoangivelsene mer, med betegnelser som largo, adagio, andante, allegro og presto. Men i motsetning til senere bruk, var ikke tempobetegnelsen i seg selv tilstrekkelig for å bestemme tempo. Kombinasjonen av taktart, noteverdier og tempoangivelse kunne bestemme betoninger, hastighet og karakter – det som kalles «det musikalske foredraget».

Ensemblestørrelse, plassering og rom

Orkestrene i førklassisk tid var mindre, og besetningen varierte fra verk til verk og fra oppføring til oppføring. Også valget av oppføringssted er et tema i forskningen. Det handler om man skal velge et lite og akustisk «tørt» rom, eller et rom med mer etterklang. Noen ganger ble selve rommet en viktig del av komposisjonen, for eksempel ved den venezianske flerstemmige musikken som krevde en utvidelse av rommet.

Hvordan musikerne plasserte seg, varierte. For eksempel var det vanlig å plassere koret foran orkesteret slik at sangerne ble framhevet. Plassering av musikere i ulike rom er godt dokumentert gjennom bilder fra datiden.

Diskusjon og kritikk

En viktig diskusjon knyttet til historisk oppføringspraksis er i hvilken grad det er mulig å gi en adekvat fortolkning av eldre tiders musikk ved bruk av moderne instrumenter. Det har også stått strid om enkelte måter å spille og synge på faktisk er i overenstemmelse med datidens praksis. Andre temaer har vært hvordan mangel på pålitelige kilder gjør tolkningsmulighetene mange og usikre. Enkelte komponister, som Beethoven, kunne avlevere noter som var vanskelig å tyde, slik at trykkerne lett kunne feiltolke.

Et sentralt tema har vært i hvilken grad «autentisk framføring» faktisk er mulig. Noen mener at det handler mer om å skape en ny framføringstradisjon enn å gjenskape fortidens musikk. Nye fortolkninger av musikken kan føre til nyskapende musikkproduksjoner, selv om de ikke fører til mer autentisitet. Et annet moment er at det er tvilsomt om dagens lyttere opplever musikken på samme måte som datidens musikkpublikum. Dagens lyttere har andre lyttevaner – en helt annerledes historisk og kulturell kontekst som preger hvordan musikken oppfattes.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg