europeisk hiphop

Artikkelstart

Hiphop har vært en viktig del av populærkulturen i de fleste europeiske land siden ulike deler av 1990-tallet. De nasjonale rapscenene i Europa har hovedsakelig hatt blikket rettet mot USA, og de har dermed utviklet seg parallelt med ulike amerikanske trender og innflytelser. Det har derfor vært få spesifikke fellesnevnere mellom de ulike europeiske landenes hiphopkulturer.

Utover 2000-tallet er det imidlertid en utvikling på tvers av kontinentet der hiphopartister i større grad finner sin egenart og der musikken i større grad blir nasjonalt tilpasset med egne rapstiler, subsjangere og lydbilder. På 2010-tallet får også disse ulike nasjonale rapscenene økt internasjonal gjennomslagskraft, og den kulturelle påvirkningen mellom landene blir desto sterkere. Dette gjelder særlig den franske og den britiske scenen, som gjennom økt globalisering og internasjonale strømmetjenester har blitt en sterk konkurrent til amerikansk rapmusikk.

Norske rappere har fra europeiske land primært hentet inspirasjon fra Sverige og Storbritannia og sekundært Danmark og Frankrike. Norsk rapmusikk kan ikke sies å ha hatt større påvirkning på andre lands musikkulturer, men det har siden slutten av 1990-tallet vært et utstrakt samarbeid i Skandinavia, og da særlig mellom norske og svenske artister.

Britisk rap

Storbritannia, der en stor andel av befolkningen har røtter fra de vestindiske øyer, fikk tidlig en viktig musikkscene der jamaicanske musikktradisjoner ble mikset med nye afroamerikanske impulser. Ut ifra den britiske rapscenen har det kommet subsjangere og relaterte musikkstiler som britcore, UK drill, afroswing, grime og triphop. Britcore var en viktig inspirasjonskilde for norsk hiphop på begynnelsen av 1990-tallet, noe som var hørbart hos grupper som Warlocks og A-Team. Storbritannia har ellers hatt en av de større nasjonale hiphopscenene, men med begrenset internasjonal gjennomslagskraft. I perioden mellom 1990 og 2010 er det først og fremst enkeltstående artister, som Dizzee Rascal, M.I.A. og The Streets, som har hatt et større internasjonalt publikum. Det siste tiåret har imidlertid britiske rappere blitt stadig mer dominerende, særlig blant europeiske lyttere, og grimeartister som Wiley og Skepta og mer tradisjonelle rappere som Stormzy og Dave er svært innflytelsesrik aktører.

Fransk rap

Frankrike har historisk sett vært sentrum for hiphopmusikk i den franskspråklige verden, og den nasjonale scenen har ofte hatt koblinger til Algerie og andre afrikanske og karibiske land med fransk historie. Artister som MC Solaar og gruppen Saïan Supa Crew kom på 1990-tallet med kritikerroste utgivelser og hadde et visst internasjonalt publikum. Fransk rap slet imidlertid med å finne sin egen stil og egenart innen tradisjonell rapmusikk, men flere artister som kom på slutten av 2010-tallet fant seg til rette innen nye subsjangere som «cloud rap» og «afrotrap». Her har artister som PNL og MHD gjort seg bemerket på det internasjonale strømmemarkedet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg