Etter å ha signert den unge rapperen Snoop Doggy Dogg og hatt stor suksess med singelen Deep Cover, utga Death Row Records sitt første album, Dr. Dres The Chronic (1992). Her mikset Dr. Dre estetikken fra gangsterrap og mye av tematikken fra N.W.A. med et mildere og glattere lydbilde. Han brukte færre samplinger i låtene enn før, fokuserte sterkt på musikken til George Clinton og Parliament-Funkadelic og blandet gangsterrap, som han selv hadde definert lydbildet til, med subsjangeren G-funk. Slik populariserte og videreutviklet Dre og Snoop G-funk, med inspirasjon fra blant andre Too $hort og DJ Quick, og flyttet dermed «hardcore rap» inn i popsfæren. Selv om tematikken var mye av den samme, var lydbildet mildere og enklere å akseptere i et Los Angeles og USA som var sterkt preget av voldelige opprør tidligere i 1992.
Death Row Records hadde med dette langt på vei funnet opp postgangster-estetikken, som med sin blanding av gangster og et mildere sound nådde et stort og mangfoldig publikum. Her er det kort fortalt både plass til den mest luksuriøse amerikanske drømmen og den hardeste afroamerikanske hverdagsrealismen. I en tid der musikkindustrien skydde hiphop, solgte Death Row Records over ti millioner eksemplarer i USA av The Chronic (1992) og Snoop Dogg sin Doggystyle (1993).
Death Row Records fulgte opp suksessen med å signere den kontroversielle superstjernen Tupac Shakur, bedre kjent som 2Pac. 2Pac sonet en lengre dom for voldtekt da Death Row både signerte og kausjonerte ut rapperen, mot at han til gjengjeld skulle gi ut sine neste tre album hos selskapet.
Gangsterrap har hele tiden hatt trange, maskuline rammer, men 2Pac klarte lenge å finne rom og åpninger for også å uttrykke emosjonalitet og sårbarhet. På et og samme album kunne han kombinere voldsom narsissisme med nådeløs selvransakelse, eksplisitt mannssjåvinisme med feministiske historier. Da 2Pac signerte med Death Row tok han imidlertid flere skritt i en hardere retning, og på dobbeltalbumet All Eyez on Me er det en aggressiv og årvåken ung mann uten anger som langer ut mot alt og alle. Denne voksende konfliktsøken har karakterisert mange av gangsterrappens fremste aktører, både før og etter 2Pac, og svært offentlige konflikter mellom rappere har blitt et av sjangerens kjennemerker. 2Pac skulle få et stadig økende fiendskap med et stadig økende antall mennesker, før han i september 1996 ble skutt og drept i Las Vegas i det som fortsatt er en uavklart drapssak.
2Pacs popularitet vokste fra et allerede skyhøyt nivå etter hans død, men for Death Row Records markerte den tragiske hendelsen slutten på en æra. Selskapet hadde totalt utgitt åtte album i sin korte historie, og samtlige endte opp med å selge mellom to og ni millioner eksemplarer. I fire år hadde det lille plateselskapet dominert både hiphopmusikken og store deler av musikkindustrien for øvrig. Ikke siden Motown Records hadde et uavhengig svart plateselskap hatt en slik suksess.
Storhetsperioden til selskapet var imidlertid nå over for godt. Suge Knight og de andre i Death Row hadde blitt involvert i stadig flere tvilsomme saker og situasjoner, noe som hadde fått selskapet medgrunnlegger Dr. Dre til å allerede bryte ut. Kort tid etter drapet på 2Pac, brøt også Snoop Dogg med plateselskapet. Suge Knigth ble senere i 1997 dømt til ni års fengsel for å ha brutt reglene for prøveløslatelse. Death Row ble, i likhet med N.W.A. og Ruthless Records, en kortvarig, turbulent og ekstremt innflytelsesrik suksesshistorie.
Gangsterrap har fortsatt å være en viktig del av hiphopkulturen i Los Angeles og andre byer på den amerikanske vestkysten, og Game, Schoolboy Q, YG og Nipsey Hussle er noen eksempler på gangsterrappere som har hatt internasjonal suksess på 2000- og 2010-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.