Breakdance

Lars Mæhlum. begrenset

Breakdance, også kalt breaking, b-boying, er danseform med utspring i hiphop-kulturen fra USA. Dansen er preget av og tar utgangspunkt i den enkelte dansers fysiske forutsetninger, danseferdigheter og fantasi. Det er flest gutter som danser breakdance. Som i den norske danseformen halling, utfordrer breakere hverandre enten individuelt eller i gruppe som «crew».

Dansen består primært av fire ulike elementer: toprock, footwork, power moves, og freezes.

Toprock er et sentralt element i breakdance. Det utføres oppreist, er svært rytmisk, og brukes ofte som en innledning av en breakdance-serie. Det finnes ingen regler for hvordan toprock skal utføres, men ofte er bevegelsene store for å kunne skape fart inn i neste manøver, eller move. En viktig del av toprock er å få til en glidende overgang til for eksempel footwork eller power moves. Toprock uttrykker breakerens individuelle dansestil, og mange bruker mye tid på å utvikle det til å bli en del av en unik måte å danse på.

Footwork inkluderer alt fotarbeidet en danser gjør nede på golvet, og utføres normalt med hender og føtter på golvet. Det mest grunnleggende er den såkalte 6-step. Hvert steg i 6-stepen setter kroppen i en posisjon som kan brukes som et startpunkt for andre triks. 6-step kan utvikles til avanserte kombinasjoner og er ofte utgangspunktet for mer atletiske power moves.

Freeze innebærer å låse eller «fryse» kroppen i en posisjon, og er kanskje noe av det mest spektakulære ved breakdance. Freezes krever kroppskontroll og balanse, og det er viktig å lære seg dette elementet steg for steg.

I Norge var breakdancefilmen Beat Streets fra 1984 starten på en enorm interesse for hiphop. I begynnelsen av denne perioden var breakingen det mest sentralt elementet i den norske hiphop-kulturen. Deretter tok graffiti over, og fra 90-tallet og utover er musikken blitt stadig viktigere. Fra begynnelsen av dette årtusen har hiphop-kulturen blitt en etablert del av en bredere populærkultur, og allemannseie gjennom både musikken og dansens popularitet.

I kjølvannet av tv-programmet Dansefeber i 2006, hvor breakeren Adil Khan vant, startet en dansebølge i Norge med en økning i etableringen av dansegrupper og danseskoler spesielt rettet mot barn og unge i alderen 8-18 år. Videre hadde ungdomsserien AF1 – en hiphop-musikal og ulike breakdance crews (for eksempel Floorknights crew, King Wings crew, Absence Crew) sine opptredener på tv-showet Norske Talenter bidratt til en stadig økende interesse for breaking i Norge.

Hiphop-kulturen har vært med på å gjøre dans attraktivt for en ny generasjon, og motvirket tidligere rådende ideer i populærkulturen om at dans ikke er en legitim uttrykksform for gutter. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.