Kunst i Pakistan

Høyrelieff i Gandhara-stil, oppkalt etter byen Gandhara på grensen mellom Pakistan og Afghanistan, hvor denne kunstarten kulminerte i det første århundre e.Kr. Denne stilen har indiske, greske og persiske trekk. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Stående Bodhisattva-statue i grå skifer fra Peshawar, 300-tallet. Statuen er i hellenistisk-buddhistisk stil og befinner seg i Antonovich-samlingen.
Av /Shutterstock editorial/NTB.

Vindusåpning i Badshahi-moskeen i Lahore. Den består av utskåret marmor, typisk for islamsk kunst.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Artikkelstart

De områder av det indiske subkontinent som nå danner staten Pakistan, har sammen med Afghanistan alltid vært en møteplass for impulser fra øst og vest. Allerede Induskulturen hadde forbindelser med Sumer. Og da indisk buddhisme i Gandhara-distriktet i det nordvestlige Pakistan tangerte hellenistisk innflytelsesområde, oppstod Gandhara-kunsten som en syntese av øst og vest. Sannsynligvis var det her de første Buddha-fremstillinger ble laget. I eldre pakistansk maleri er det særlig kalligrafien og miniatyrmaleriet som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Moderne kunst

Pakistansk-amerikanske Shazia Sikander (født i Lahore i 1969) har hatt mange internasjonale utstillinger, blant annet i Guggenheim Museum i Bilbao i 2015. Her fra en visning av hennes verk Reckoning i Sean Kelly Gallery i New York i september 2020. Sikanders verker, blant annet tegninger i blekk eller gouache, glassmosaikker og videoanimasjoner, kjennetegnes av et globalt og feministisk perspektiv.

Kalligrafi og miniatyrmaleri har også i høy grad påvirket moderne maleri på 1900-tallet. Abdul Rahman Chughtai (1899–1975) er særlig kjent for sine akvareller og illustrasjoner til dikt av Ghalib og Iqbal, som viser påvirkning både fra Mughal-tidens miniatyrer og fra europeisk maleri. Den selvlærte kunstneren Ustad Allah Baksh (1895-1978) malte mytologiske bilder, blant annet illustrasjoner til pakistanske legender, samt realistiske bilder av landskaper og landsbyliv i Punjab.

Shakir Ali (1916-1975) ble regnet som en av Pakistans betydeligste malere. Han fikk sin utdannelse i Europa, og ble først påvirket av kubistene. Hans hovedverk er dekorasjonene i Punjab Public Library, Lahore. Den særpregede kunstneren Sadequain (1930–1987) er særlig kjent for sine gigantiske formater; hans dekorasjoner på Mangla-dammen måler 90 ganger 12 meter. I 1970-årene illustrerte han Ghalib og Koran-vers, inspirert av kufisk kalligrafi. Han har også utført dekorasjoner i Lahore Museum.

Den internasjonalt anerkjente Ahmad Parvez (1920–1979) malte først stilleben, senere abstrakte bilder; etter utstillinger i London og New York stod han i første rekke. En annen ledende kunstner var Ali Imam (1924–2001), som grunnla Central Institute of Arts and Crafts i Karachi. Anwar Jalal Shemza (1928-1985), som var bosatt i Storbritannia, benyttet i sine bilder geometriske former som han gjentok i variasjoner. Jamil Naqsh (1939-2019) er særlig kjent for sine bilder av kvinner og duer utført i en usedvanlig rik koloritt. Maqsood Ali (1935–2008) og hans kone Naheed Ali (født 1949), som tilhører en krets av kunstnere i Karachi, gjengir natur og folkeliv i Sindh.

Pakistan har flere kjente kvinnelige malere, blant annet Zubeida Agha (1922-1997), som grunnla Society of Contemporary Art, i Karachi Laila Shazad (1926-1994) og Lubna Yussaf; sistnevnte er kjent for sine abstrakte bilder.

Blant billedhuggerne arbeider Shahid Sajjad (1936-2014) figurativt i tre og bronse, Saghir Ahmad med metallkonstruksjoner og keramikk. Dabir Ahmads keramikk bærer preg av lokale tradisjoner som er kjent for sin rikdom i form og farge.

Folkekunst og kunsthåndverk

Over hele landet lages arbeider i lær, vevnader og broderier. Balutsjistan er særlig kjent for sine tepper, Multan og Sindh for keramikk. Fra Peshawar kommer kobber- og messingarbeider, fra Kashmir sølvsmedkunst, mens nordlige områder som Gilgit og Swat har rike tradisjoner i treskurd.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Abbas, Sadia og Howard, Jan (redaktører, 2021): Shahzia Sikander: Extraordinary Realities. Hirmer. ISBN 978-3777435596
  • Askari, Hasan og Askari, Nasreen (2019): The Flowering Desert: Textiles from Sindh. Paul Holberton Publishing. ISBN ‎978-1911300717
  • Connah, Roger (2011): The Rest is Silence: Zahoor ul Akhlaq - Art and Society in Pakistan. OUP Pakistan. ISBN ‎978-0195474725
  • Dadi, Iftikhar (2010): Modernism and the Art of Muslim South Asia. University North Carolina Press. ISBN 978-0807833582
  • Hashmi, Salima (2003): Unveiling the Visible: Lives and Works of Women Artists of Pakistan. Sang-e-Meel Publications. ISBN 978-9693513615
  • Hashmi, Salima (2009): Hanging Fire: Contemporary Art from Pakistan. Asia Society Museum. ISBN 978-0300154184
  • Hasmi, Salima og Falvo, Rosa Maria (2019): Art for Education: Contemporary Artists from Pakistan. ‎Skira. ISBN 978-8857239453
  • Iqbal, Samina; Wille, Simone og Dadi, Iftikhar (2017): Shakir Ali and Lahore Art Circle: Naya Daur. ‎Sang-e-Meel Publications. ISBN 978-9693530315
  • Kalter, Johannes (1991): The Arts and Crafts of the Swat Valley: Living Traditions in the Hindu Kush. Hansjörg Mayer. ISBN 978-0500973844
  • Millner, Arthur (2021): Indian Tiles: Architectural Ceramics from Sultanate and Mughal India and Pakistan. Prestel. ISBN 978-3791387666
  • Proser, Adriana G. (2011): The Buddhist Heritage of Pakistan: Art of Gandhara. Asia Society. ISBN 978-0878481125
  • Wjiles, Virginia (2010): Art and Polemic in Pakistan: Cultural Politics and Tradition in Contemporary Miniature Painting. I B Tauris & Co Ltd. ISBN 978-1848853652
  • Wille, Simone (2019): Modern Art in Pakistan: History, Tradition, Place. Routledge India. ISBN 978-0367176938

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg