Vindusåpning i Badshahi-moskeen i Lahore. Den består av utskåret marmor, typisk for islamsk kunst.

SCODE. Begrenset gjenbruk

De områder av det indiske subkontinent som nå danner staten Pakistan, har sammen med Afghanistan alltid vært en møteplass for impulser fra øst og vest. Allerede Induskulturen hadde forbindelser med Sumer. Og da indisk buddhisme i Gandhara-distriktet i det nordvestlige Pakistan tangerte hellenistisk innflytelsesområde, oppstod Gandhara-kunsten som en syntese av øst og vest. Sannsynligvis var det her de første Buddha-fremstillinger ble laget. I eldre pakistansk maleri er det særlig kalligrafien og miniatyrmaleriet som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Kalligrafi og miniatyrmaleri har også i høy grad påvirket moderne maleri på 1900-tallet. Abdul Rahman Chughtai (1899–1975) er særlig kjent for sine akvareller og illustrasjoner til dikt av Ghalib og Iqbal, som viser påvirkning både fra Mughal-tidens miniatyrer og fra europeisk maleri. Den selvlærte kunstneren Ustad Allah Baksh malte mytologiske bilder, bl.a. illustrasjoner til pakistanske legender, samt realistiske bilder av landskaper og landsbyliv i Punjab.

Shakir Ali ble regnet som en av Pakistans betydeligste malere. Han fikk sin utdannelse i Europa, og ble først påvirket av kubistene. Hans hovedverk er dekorasjonene i Punjab Public Library, Lahore. Den særpregede kunstneren Sadequain (f. 1930) er særlig kjent for sine gigantiske formater; hans dekorasjoner på Mangla-dammen måler 90×12 m. I 1970-årene illustrerte han Ghalib og Koran-vers, inspirert av kufisk kalligrafi. Han har også utført dekorasjoner i Lahore Museum.

Den internasjonalt anerkjente Ahmad Parvez (f. 1920) malte først stilleben, senere abstrakte bilder; etter utstillinger i London og New York stod han i første rekke. En annen ledende kunstner var Ali Imam (f. 1924), som grunnla Central Institute of Arts and Crafts i Karachi. Anwar Jalal Shemza, som var bosatt i Storbritannia, benyttet i sine bilder geometriske former som han gjentok i variasjoner. Jamil Naqsh (f. 1937) er særlig kjent for sine bilder av kvinner og duer utført i en usedvanlig rik koloritt. Maqsood Ali (f. 1935) og hans hustru Naheed Ali (f. 1949), som tilhører en krets av kunstnere i Karachi, gjengir natur og folkeliv i Sind.

Pakistan har flere kjente kvinnelige malere, bl.a. Zubeida Agha, som grunnla Society of Contemporary Art, i Karachi Laila Shazad og Lubna Yussaf; sistnevnte er kjent for sine abstrakte bilder.

Blant billedhuggerne arbeider Shahid Sajjad figurativt i tre og bronse, Saghir Ahmad med metallkonstruksjoner og keramikk. Dabir Ahmads keramikk bærer preg av lokale tradisjoner som er kjent for sin rikdom i form og farge.

Over hele landet lages arbeider i lær, vevnader og broderier. Baluchistan er særlig kjent for sine tepper, Multan og Sind for keramikk. Fra Peshawar kommer kobber- og messingarbeider, fra Kashmir sølvsmedkunst, mens nordlige områder som Gilgit og Swat har rike tradisjoner i treskurd.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.