Graham Greene, britisk forfatter; studerte i Oxford, og var deretter bl.a. redaksjonssekretær i The Times 1926–30. Han debuterte som romanforfatter i 1929 med The Man Within, en smuglerhistorie fra 1700-tallet som peker frem mot karakteristiske trekk i hele hans forfatterskap: samvittighetskampen, fluktmotivet, selvmords- og selvoppofrelsesmotivet. Den har også et allegorisk tilsnitt som ble mindre merkbart i hans senere romaner. I stedet kom det i disse inn en tydelig religiøs problemstilling.

Greene konverterte til katolisismen som voksen, og fra og med Brighton Rock (1938; filmatisert 1947) skrev han som katolsk forfatter, uten at det gikk ut over hans originalitet og dristighet. Han skildret med forkjærlighet dårlige og svake katolikker og gjorde dem til vitner om religionens sannhet, ut fra den tanke at synderen kjenner Gud best. Dette gjelder hovedpersonene i Brighton Rock, The Power and the Glory (1940), The Heart of the Matter (1948) og skuespillet The Living Room (1953). Kirkens sakramenter spiller her som ellers hos Greene en viktig rolle. Dogmene er mindre fremtredende, mer avgjørende er den vekt han legger på Guds nåde.

I The End of the Affair (1951; filmatisert 1955) og The Quiet American (1955; filmatisert 1958 og 2002) stiller han hovedpersonene utenfor kirken, men lar dem innrømme en viss beundring for den. I den sistnevnte romanen, som foregår i Indokina, er problemstillingen politisk-moralsk snarere enn religiøs. Det samme gjelder The Comedians (1966; filmatisert 1967), der handlingen er lagt til Haiti. Belgisk Kongo er skueplassen for A Burnt-Out Case (1961), som ble fulgt av bl.a. The Honorary Consul (1973), The Human Factor (1978; filmatisert 1979), Monsignor Quixote (1982) og The Captain and the Enemy (1988). Greenes romaner har alle en spennende handling, som ofte finner sted blant nokså hardkokte eller lurvete mennesker.

Han utgav også en rekke lettere bøker som han kalte «entertainments», bl.a. gjennombruddsromanen Stamboul Train (1932) og Our Man in Havana (1958; filmatisert 1960), den siste med den politiske situasjonen på Cuba som bakgrunn. Til denne kategorien hører også den overgivent muntre Travels With My Aunt (1969; filmatisert 1972). Greene skrev dessuten noveller, bl.a. samlet i Twenty-One Stories (1954) og May We Borrow Your Husband (1967), essayer, samlet i The Lost Childhood (1951) og Collected Essays (1969), og reiseskildringer, bl.a. Journey Without Maps (1936), In Search of a Character (1961) og Getting to Know the General (1984). Han hadde mindre talent for dramaet, men The Potting Shed (1957) og The Complaisant Lover (1959) er virkningsfulle.

Under den annen verdenskrig arbeidet Greene i en periode for Secret Intelligence Service (MI6), en tid under Kim Philby. Han opprettholdt senere en viss forbindelse med SIS og bevarte dessuten sitt vennskap med Philby, også etter at denne ble avslørt som Sovjetagent. Interessen for farlige og hemmelige oppdrag har satt tydelige spor i hans forfatterskap. Han var på flere eventyrlige og til dels farefulle reiser, og handlingen i bøkene hans er henlagt til de forskjelligste deler av verden, ofte med en krigssituasjon som bakgrunn. Hans likefremme, men smidige stil har bidratt til å gi ham en ledende posisjon i moderne engelsk romanlitteratur. Både The Third Man (1949) og The Tenth Man (1985) ble opprinnelig skrevet for filmen; den førstnevnte, regissert av Carol Reed, ble en av etterkrigstidens store kinosuksesser. A Sort of Life (1971) og Ways of Escape (1980) er selvbiografier. De fleste av bøkene hans er oversatt til norsk.

Som berømt forfatter levde Greene for det meste i Antibes ved den franske Riviera. Han hadde en umettelig appetitt på kvinner, men etter et avbrutt tidlig ekteskap hadde han også flere nære kjærlighetsforhold som betydde mye for ham.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.