Faktaboks

Michelangelo Antonioni
Uttale
-ˈå:ni
Født
29. september 1912, Ferrara
Død
30. juli 2007, Roma
Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni

Av /NTB Scanpix ※.
Michelangelo Antonioni og Luchino Visconti
De italienske regissørene Michelangelo Antonioni og Luchino Visconti i Roma, 1. november 1960.
Michelangelo Antonioni og Luchino Visconti
Av /NTB.

Michelangelo Antonioni var en italiensk filmregissør.

Antonioni begynte som filmkritiker og manusforfatter, og var assistent for Marcel Carné. Han regidebuterte med den korte dokumentarfilmen Gente del Po (1947), etterfulgt av diverse kortfilmer. Spillefilmdebuten Cronaca di un Amore (1950) peker stilistisk og tematisk fremover mot hans modne periode, men de påfølgende filmene gikk relavtivt upåaktet hen.

Et vendepunkt ble Il Grido (Skriket, 1957), som skildrer en arbeider på vandring i Po-dalen. Filmen er påvirket av neorealismens radikale samfunnssyn, men er også preget av en eksistensiell problematikk. Det store internasjonale gjennombruddet fikk Antonioni 48 år gammel med L'Avventura (Eventyret, 1960), som sammen med La Notte (Natten, 1961) og L'Eclisse (Feber, 1962) utgjør en formfullendt trilogi om det moderne menneskets kontaktløshet og fremmedgjøring. Trilogien avsluttes betydningsfullt med den berømte folketomme sluttsekvensen i L'Eclisse. Et viktig bidrag yter Monica Vitti med sin karakteristiske reserverte skuespillerinnsats.

I Il Deserto Rosso (Rød ørken, 1964) gjør Antonioni ekspressiv bruk av fargefilm for å gi det moderne industrisamfunnet et ødslig og forgiftet preg, mens den engelskspråklige Blowup (1966) er en alvorlig lek med forholdet mellom virkelighet og avbildning. Zabriskie Point (1970), henlagt til California med ungdomsopprøret som bakgrunn, fikk en ujevn mottagelse. Etter en dokumentarfilm fra Kina produsert av fjernsynsselskapet RAI, Chung Kuo, Cina (1972) fikk Antonioni stor oppmerksomhet med Professione: Reporter (Yrke: Reporter, 1975). Her spiller Jack Nicholson journalisten som bytter identitet med en avdød våpenhandler. Identificazione di una donna (1982) er en distansert skildring av en filmregissørs mislykkede forhold til to kvinner.

Antonionis filmer handler gjerne om søking etter identitet og livsmål i kalde, moderne omgivelser. Den mesterlige bruken av stiliserte landskaper som bilde på hovedpersonenes indre liv, gir filmene en særegen kombinasjon av askese og suggesjonskraft. Han ble tildelt en æres-Oscar-pris i 1995.

Spillefilmer

År Tittel I hovedrollene
1950 Cronaca di un amore Lucia Bosè, Massimo Girotti
1952 I vinti Jean-Pierre Mocky, Peter Reynolds, Franco Interlenghi, Anna Maria Ferrero
1953 La signora senza camelie Lucia Bosè, Andrea Cecchi
1953 L'amore in città (episoden Tentato suicidio)
1955 Le amiche Eleonora Rossi-Drago, Valentina Cortese, Yvonne Furneaux, Gabriele Ferzetti, Franco Fabrizi
1957 Il grido (Skriket) Steve Cochran, Alida Valli, Betsy Blair
1960 L'avventura (Eventyret) Monica Vitti, Lea Massari, Gabriele Ferzetti, Dominque Blanchar
1961 La notte (Natten) Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti, Bernhard Wicki
1962 L'eclisse (Feber) Monica Vitti, Alain Delon, Francisco Rabal
1964 Il deserto rosso (Rød ørken) Monica Vitti, Richard Harris
1965 I tre volti (episoden Prefazione) Richard Harris, Esmeralda Ruspoli, Ivano Davoli, Giorgio Sartarelli
1966 Blow Up David Hemmings, Sarah Miles, Vanessa Redgrave
1970 Zabriskie Point Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor
1975 Professione: reporter (Yrke: Reporter) Jack Nicholson, Maria Schneider
1980 Il mistero di Oberwald (Oberwald-mysteriet) Monica Vitti, Franco Branciaroli
1982 Identificazione di una donna (Identifikasjonen av en kvinne) Tomas Milian, Daniela Silverio, Christine Boisson
1995 Al di la delle nuvole John Malkovich, Kim Rossi-Stuart, Fanny Ardant, Irène Jacob, Sophie Marceau, Marcello Mastroianni, Peter Weller, Jeanne Moreau
2004 Eros (episoden Il filo pericoloso delle cose) Christopher Buchholz, Regina Nemni, Luisa Ranieri

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Antonioni, Michelangelo: The architecture of vision : writings and interviews on cinema, 1996, isbn 1-56886-016-1
  • Arrowsmith, William: Antonioni : the poet of images, 1995, isbn 0-19-509270-8
  • Brunette, Peter: The films of Michelangelo Antonioni, 1998, isbn 0-521-38992-5
  • Chatman, Seymour: Antonioni, or The surface of the world, 1985, isbn 0-520-05341-9
  • Rohdie, Sam: Antonioni, 1990, isbn 0-85170-274-0

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg