Faktaboks

Erik Bye
Erik Erikssøn Bye
Født
1. mars 1926, Brooklyn, New York, USA
Død
13. oktober 2004, Hvalstad i Asker, Akershus
Virke
Kringkastingsmedarbeider, forfatter, visekunstner og lyriker
Familie

Foreldre: Operasanger, senere forretningsdrivende Erik Ole Bye (1883–1953) og husmor, senere forretningsdrivende Rønnaug Dahl (1889–1980).

Gift 17.10.1953 med politiker Tove Billington Jørgensen (28.7.1928—15.5.2008), datter av bankkorrespondent Carl Christian Jørgensen (1897–1947) og Ragnhild Elisabeth Billington (1899–1976).

Erik Bye

Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Erik Bye
Av /NTB Scanpix ※.
Erik Erikssøn Bye

Erik Bye

Av /KF-arkiv ※.

Erik Bye var en norsk tv-personlighet, sanger, visedikter og journalist, ansatt i NRK fra 1958 til 1996. Han vant et stort publikum med sine underholdningsprogrammer, reportasjer fra inn- og utland, musikk og bøker.

Sjømannslivet og det norske Amerika stod sentralt blant temaene for hans programvirksomhet. En av Erik Byes mest kjente saker var aksjonen for å skaffe Redningsselskapet en ny redningsskøyte omkring 1960. Fra hans senere tid kan nevnes reportasjeserien Jakten på Mangas Coloradas (1992) om urbefolkninger. Han ble tildelt Gullrutens hederspris 1998.

Som forfatter utga han flere selvbiografiske bøker, blant annet Munnspill under åpen himmel (1966). Som musiker ble han tildelt Spellemannsprisen to ganger for Jeg vet en vind (1972) og I dur og brott (2003) i tillegg til at han mottok Spellemannprisens hederspris for 1978. Som skuespiller spilte han hovedrollen i Arne Skouens film Reisen til havet (1966).

Bakgrunn

Erik Bye vokste opp i New Yorks «norske» bydel Brooklyn. Faren, Erik Ole Bye var operasanger og hadde som mange sangere reist til USA for å få engasjement. Så kom børskrakk og langvarig økonomiske nedgangstider, og da Erik var seks år, reiste familien tilbake til Norge. De bodde på Ringerike de første årene, men overtok så et pensjonat på Nordstrand, den gang en forstad til Oslo. Her vokste Erik Bye opp.

Som tenåring under den tyske okkupasjon 1940–1945 kom han med i motstandsarbeid, men måtte på slutten av krigen reise til Sverige, hvor han kom med i de norske polititroppene. Tilbake i Norge tok han examen artium og tjenestegjorde i H.M. Kongens Garde, hvor han endte som sersjant. Med utdannelsesstipend fra USA studerte han engelsk, journalistikk og drama ved Midland College i Nebraska, og 1953 ble han Master of Arts i engelsk litteratur og drama ved University of Wisconsin.

Ved siden av studiene reiste han omkring i USA og tok de jobbene han kunne få når han trengte penger til studiene. Han var fabrikkarbeider, sjauer og lastebilsjåfør, han seilte på båter som krysset verdenshavene og manøvrerte lasteprammer og taubåter på New Yorks havn. Han fikk engasjement som skuespiller, var journalist og i en periode barkeeper. Inntrykk ble suget inn og erfaringer og opplevelser skrevet ned. Mye av det kom senere med i bøker som nesten alltid var blant bestselgerne.

Associated Press og BBC (1953-57)

1953 kom Erik Bye tilbake til Norge; han arbeidet som journalist for Associated Press og fikk spesielle oppdrag i NRK. 1955 reiste han ut igjen, denne gang til London, hvor han i tre år arbeidet ved BBC Overseas Services. Her fikk han inngående trening i den tids mest avanserte radiojournalistikk. Anthony Martin, en av BBCs fremste medarbeidere, oppdaget hans spesielle talent og var en god rådgiver.

NRK

Tilbake i fast stilling i NRK fra 1958 markerte han seg raskt som en dyktig radiomann som kunne brukes til alt, fra allround nyhetsreporter til leder av underholdningsprogram eller kulturdebatter. Med sitt gode humør, sin idérikdom og ekte toleranse gled han lett inn i det spesielle miljø som den gang preget Marienlyst.

Byes underholdningsprogrammer hadde som regel et meningsfullt innhold, uten at det ble påtrengende. Da NRK var alene i eteren, og mente at hele Norge måtte underholdes hver lørdagskveld, syntes han det var ekstra utfordrende å være programleder. «Det skal være hyggelige programmer,» sa han, «men ikke bare til kos».

Skomværaksjonen (1959)

Våre sjøfolk, og kanskje særlig krigsseilerne, fikk i Erik Bye en støttespiller av imponerende format. Det samme gjaldt folket langs kysten. Han gjorde Redningsselskapet kjent selv i avsides innlandsbygder. Da han hørte at man trengte en ny redningsskøyte, appellerte han til alle nordmenn om å være med på finansieringen. Innsamlingen til R/S Skomvær II i 1960 ble en suksess, og året etter kunne den nybygde skøyta overtas på Stord. I verkstedhallen hvor fartøyet var bygd, ledet Erik Bye et glitrende underholdningsshow. Programlederen selv, sammen med Sjømannskoret, fremførte under stormende jubel Skomværvalsen, skrevet av ham selv. Med Bjarne Amdahls fengende melodi ble den en av våre mest populære sjømannsviser.

Bye mistet aldri interessen for sjøens folk. Han ble æresmedlem i Redningsselskapet og fikk en ny redningskrysser oppkalt etter seg. I en lang rekke år hadde han sine lykkeligste dager som skipper om bord i sin egen skøyte Prøven, hvor han fikk inspirasjon til mange av sine viser.

Vi går ombord (1963-1970)

Sjømannsprogrammene gav ham det store gjennombrudd. Vi går om bord, med Det norske sjømannskor og en livsbejaende Erik Bye som både programleder og forsanger, ble for store deler av det norske folk en naturlig del av juletradisjonene. Det samme ble Alf Prøysens Julekveldsvise, som slo igjennom i Erik Byes visekvelder, som i en rekke år var blant de mest populære programmer og var med på å skape et sterkt visemiljø i Norge.

NRK-profil i fri rolle

Erik Bye likte ikke å bli satt i bås; han ville arbeide mest mulig som en fri programleder. Da han flyttet over til fjernsynet, ble han den eneste programmedarbeider som ikke tilhørte noen redaksjon eller avdeling. Han var direkte underlagt fjernsynsdirektøren og fikk sin egen lille stab.

NRK-programmene overvåkes av både politikere og et bredt sammensatt Kringkastingsråd. Aktive programskapere har ofte måttet tåle hard kritikk, Erik Bye var en av de få som sjelden fikk ris. I 1963 ble han kritisert fordi han brukte du-formen i noen programmer, reglene bestemte at i NRK sa man De til alle intervjuobjekter. «Det nytter ikke å si De til en gammel sjøulk som er med i sjømannsprogrammene, heller ikke i intervjuer med nordmenn som har bodd lenge i USA,» sa Erik Bye og vant frem. Erik Bye hadde i det hele tatt en helt egen evne til å komme i kontakt med folk av alle samfunnslag.

Det ble mange spennende reportasjereiser omkring i verden. Han var en våken og dristig krigsreporter, men glemte ikke å gi bakgrunn for krisene. I tragediene med folkegrupper på flukt skildret han flyktningenes fortvilelse, men fikk frem de glimt av håp som finnes i menneskenes overlevelsesvilje. Han visste hvor viktig det var med rask hjelp og rykket ut i felten når FN-organisasjoner og humanitære institusjoner trengte penger. Han tok tidlig opp krigsinvalidenes skjebne, og gjennom en rekke programmer var han med på å bedre deres tilværelse på forskjellig måte. Hans appeller om å hjelpe sviktet aldri.

Heder og oppmerksomhet har han fått i en rekke land hvor han arbeidet med sitt fjernsynslag. Mange steder arbeidet han sammen med britiske og amerikanske fjernsynsfolk i toppklasse, og hans dokumentarserier vakte oppsikt langt utenfor Norge. Kolleger var imponert over at han fant frem til originale programideer i en tid hvor de fleste medieselskaper stort sett kopierte hverandre.

Afrika (1962)

I forbindelse med Vi går ombord-programmene ble det kastet ut flaskepost fra norske skip hvor finnerne ble oppfordret til å kontakte NRK. En av finnerne som tok kontaktet, var høvding Nana Andoalu Kwejan II, som ble invitert til Norge og Erik Byes program i 1962. Så kom Erik Bye og kamerateamet på gjenvisitt i Ghana. Programmet ble del av en reportasjeserie fra Ghana, Nigeria og Tanzania. Et eksempel på Byes evne til å oppnå god kontakt med de han møtte på reportasjereisene er at Kwejan II oppkalte sønnen sin etter den norske programlederen.

Idebanken (1967–1968)

Et av hans største programopplegg var Idébanken, som skulle hjelpe i gang idérike og skapende krefter i Norge. Det strømmet på med forslag. En rekke ideer ble realisert, mange kreative mennesker fikk det nødvendige puff til å komme i gang, men det var også folk som mente at en slik form for bankvirksomhet lå utenfor NRKs virksomhet. Riksrevisjonen påpekte også at store programmer burde ha retningslinjer og fast budsjett. Slike ting passer ikke alltid folk med glød i engasjementene, som Erik Bye. Men da det ble slutt, satt han igjen med gleden over å ha hjulpet i gang folk som skaper verdier.

Utvandrere (1970–1971)

I Det norske Amerika fulgte han utvandrerne i tre generasjoner, og en viktig epoke i norsk historie ble dokumentert gjennom programmer signert Erik Bye. Han møtte generasjoner som var opptatt av sine røtter. Flere av Byes bøker, videoer, og musikkassetter solgte bra blant norskamerikanere.

Jakten på Mangas Coloradas (1992)

Et annet eksempel på Byes originalitet var programmet Jakten på Mangas Coloradas, som ble laget i forbindelse med Columbusåret 1992. Sammen med skulptøren Robert «Bob» Haozous, som hører til Fort Sill Apache-stammen, utforsket Bye apachenes og nord-amerikanske urfolks historie, men de reiste også til Sibir og arktiske områder i Norge for å se urfolks historie i et videre perspektiv. Serien ble avsluttet i Santa Fe i New Mexico med en enestående konsert med indiansk folkemusikk.

Visesangeren

Sin kraftige sangstemme brukte han i hele sine karriere, ikke bare i radio- eller fjernsynsprogrammer. I mange år holdt han underholdningskvelder med visesang og kåserier, ofte også med folkemusikk, i Norge og i USA. Pianisten Willy Andresen var nesten hele tiden hans faste akkompagnatør, i studio eller på scenen, i Norge eller i USA. De likte seg med publikum foran scenen. På slike kvelder syntes det som Erik Byes utstråling trollbandt tilhørerne, ikke minst i det norske Amerika. Der ble han forholdsvis tidlig invitert til å holde kirkekonserter, noe han siden også hadde mange av i Norge.

Han gjorde en rekke plateinnspillinger og noen høydepunkter er Jeg vet en vind fra 1972 og I dur og brott fra 2003, som begge ble belønnet med Spellemannprisen. Bye ble også tildelt Spellemannprisens hederspris for 1978. «Skomværvalsen» ble en spesielt populær vise gjennom tv-sendingene. Hans kveldssalme «Jeg synger meg en blå, blå salme» har fått plass i Norsk salmebok. Da Bjørnsonfestivalen og Dagbladet i 2017 kåret Norges beste sangtekst gikk Erik Byes «Vår herres klinkekule» av med seieren.

Forfatteren

Bye utga en rekke bøker, både diktsamlinger, biografier, reportasjebøker og essaysamlinger. Til hans mange bøker hører de selvbiografiske Munnspill under åpen himmel (1966), Spinn mitt hjul (1971) og Å skyte en teddybjørn (1987) samt blant annet immigrasjonshistorien Veien har ingen ende (1976) og flere vise- og diktsamlinger, blant annet Fløyterens hjerte (1993) og Tilbake til sangene (1994). Flere av dem er prisbelønnet og oversatt til engelsk.

Politisk engasjement

Engasjement preget Erik Bye i et langt, sterkt og begivenhetsrikt liv, og det var naturlig at han interesserte seg for aktuelle samfunnsproblemer og tok klare standpunkter i saker hvor meningene kunne stå steilt mot hverandre, som for eksempel i debattene omkring norsk medlemskap i EU. Han var også aktiv i kampen mot atomvåpen, mot rasisme og antisemittisme og nynazisme. Men som den profesjonelle mediemann blandet han aldri kortene.

Film

I dokumentarfilmen Giganten har regissørene Hallvard Bræin og Arne B. Rostad laget et helaftens portrett som følger visesangeren gjennom hans siste år og hans siste offentlige konsert på Smøla.

Utmerkelser

  • Utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden 1978
  • Ridder av Islandske Falkeorden
  • Fritt Ords pris 1989
  • Æresmedlem i Redningsselskapet 1989
  • Redningsselskapet oppkalte en nybygd redningsskøyte etter Bye i 1997
  • Peer Gynt-statuetten 1974
  • Norsk Kulturråds ærespris 1992.
  • Midland College hedret ham med en æresdoktorgrad 1974
  • University of Wisconsins Distinguished International Alumni Award 1999

Minnesmerke

En byste av Erik Bye, laget av kunstneren Nils Aas, står på sokkel utenfor Kringkastingshuset på Marienlyst, hvor det er del av en minnelund.

Bakgrunnen er viseprogrammene Erik Bye, Otto Nielsen og Alf Prøysen hadde på NRK. Etter Prøysens bortgang fant de to andre på at Prøysen kunne hedres med et egenartet minnesmerke, en røys laget av steiner fra alle norske kommuner, inspirert av visen «Steinrøysa neri bakken». Røysa fikk plass like nedenfor hovedinngangen til NRK-bygget. Noen år senere laget kunstneren Nils Aas et sterkt og markert portrett av Erik Bye, og billedkunstneren foreslo at det kunne få plass foran steinrøysa, som siden er utviklet til en minnelund over de tre visesangerne.

Verk

Bøker

  • Ung i dag, 1962
  • Venners viser og egne vers, 1964
  • Munnspill under åpen himmel, 1966 (ty. utg. 1968)
  • Spinn mitt hjul, 1971
  • Jeg vet en vind, 1973
  • Veien har ingen ende, 1975
  • Blow silver wind, 1978
  • Kompasset rundt, 1980
  • Å skyte en teddybjørn, 1987
  • Fløyterens hjerte, 1993
  • Tilbake til sangene. Dikt og skisser, 1994
  • Visesamling, 1996
  • I am here! Are you there? A story of the art of communication (sm.m. M. Krogvold), 1997

Diskografi

  • Vi går ombord (1960)
  • Erik Bye synger Skjæraasen (1966)
  • Jeg vet en vind (1972)
  • Gjensyn, samlealbum (1974)
  • Gammel er min fjord (1974)
  • Blow Silver Wind (1976)
  • En dobbel deylighet, sammen med Birgitte Grimstad (1978)
  • Norske folketoner (1978)
  • Askøyarven vil vi verja: Erik Bye gjester Askøy (1978)
  • Vandring på Vår Herres klinkekule (1985)
  • Langt nord i livet (1994)
  • En sang under skjorta – et visevalg fra skattkammeret, samlealbum (1995)
  • I dur og brott, sammen med Kongelige Norske Marines Musikkorps (2003)
  • Støv og stjerner (2003)

Utgivelser

  • Venners viser og egne vers, arrangert og illustrert av Odd Børretzen (1963)
  • Munnspill under åpen himmel (1966)
  • Spinn mitt hjul (1971)
  • Jeg vet en vind, illustrert av Karl Erik Harr (1973)
  • Veien har ingen ende, illustrert av Karl Erik Harr (1976)
  • Kompasset rundt, tekster i utvalg redigert av Odd Eidem (1980)
  • Å skyte en teddybjørn, erindringer (1987)
  • Fløyterens hjerte, dikt, illustrert av Nils Aas (1993)
  • Tilbake til sangene, dikt og skisser, illustrert av Nils Aas (1994)
  • Munnspill under åpen himmel, ny utgave (1996)
  • Vinterlys (2001)
  • Byes beste, dikt, viser og fortellinger i utvalg (2004)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Asbjørn Bakke (2017) Erik Bye. Aschehoug forlag.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg