Nils Aas regnes som en av Norges betydeligste billedhuggere. Blant hans hovedverker er Haakon 7-monumentet i Oslo (1972), et av de fineste offentlige minnesmerker etter andre verdenskrig. Av andre kjente offentlige skulpturer er Charlie Chaplin-statuen utenfor Colosseum kino i Oslo (1976), Henrik Ibsen-statuen i Bergen (1981) og Kjell Aukrust-monumentet i Alvdal. Ved alle disse arbeidene ser man Aas' skarpe karakteriseringsevne, men også hans humoristiske side. Han behersket også materialer som tre, papir og ståltråd i tillegg til de som brukes i de store formatene.  

Aas er utdannet ved SHKS 1954-58 med Arne Bruland og Ivar Bell som lærere. Han var assistent hos Nils Flakstad i 1958-59, elev ved Statens Kunstakademi under Per Palle Storm i 1959–62 og assistent hos Arnold Haukeland 1961-64.

Han utførte portretthoder, blant andre av Martin Tranmæl og Johan Falkberget (1963) og Kristofer Uppdal (1967), og er representert i Museet for samtidskunst/Nasjonalmuseet i Oslo med en nonfigurativ stålskulptur (1965), Torso (1964), portretthode av Johan Borgen (1965) og mindre arbeider, samt mange tegninger.

Han har skapt minnesmerket over Lars Moen på Dombås (1977), statuen av Martin Tranmæl på Inderøy (1979) og Sverre Løberg i Skien (1980). Offentlige skulpturer av Grete Waitz (1984) og Hjalmar Andersen (1993) står begge ved Bislett stadion i Oslo. På Frognerseteren i Oslo ble statuen av skiløperen Johan Grøttumsbråten avduket i 1999. Hans skulpturer viser at han hadde en skarp karakteriseringsevne særlig i hans mange statuer og portretthoder.

Aas var tegner i Arbeiderbladet i 1958–64, og laget også bokillustrasjoner.

  • Krüger, Sverre: -og hendene hans har øyne : samtaler med Nils Aas ved høvelbenken, 2004, isbn 82-92400-11-7, Finn boken
  • Rostad, Bernhard: Nils Aas : et billedhuggerportrett, 1987, isbn 82-7201-156-5, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.