Teksten i russemusikken er ofte det mest fremtredende ved en russesang, og både melodiene og produksjonen legger opp til at teksten skal være lett å oppfatte og synge med på. Som i mye annen festmusikk er sex og rus de vanligste temaene. Generelt er tekstene preget av overdrivelser og hard språkbruk.
Et unikt trekk ved tekstene er at de er knyttet til russebussens navn og tema. Russebussenes temaer varierer stort, men det er ganske vanlig at de er knyttet til popkulturelle klisjeer eller spesifikke tegnefilmer eller annet fra russens barndom. Navnet på sangen er nesten alltid navnet på bussen eller gruppa og året de er russ. Det er ulikt hva slags rolle gruppens tema har i teksten. Noen ganger er det bare noe som nevnes i refrenget, men ofte legger det grunnen for hva slags språklige bilder og metaforer som brukes i teksten. For eksempel er Tix’ store hit Sjeiken 2015 tematisert rundt stereotypier om arabere knyttet til en oljesjeik og hans harem.
Russesangene er alltid tilknyttet spesifikke russebusser eller russegrupper. Ofte handler teksten i russesangene om hvor kule medlemmene i russegruppa er, og forfatteren søker å fremstille dem som en eksklusiv gruppe med høy status, mye penger og draget på damene. Andre ganger blir gruppa mer komisk fremstilt, ved at det fremheves at de er kåte mer enn seksuelt vellykkede, eller teksten kan handle om at de har fått pengene av fedrene sine, som undergraver deres maktposisjon.
Tekstene skal også framheve russetiden som en periode der vanlige normer for rus og seksuell adferd ikke gjelder. Det er et tolkningsspørsmål om tekstlinjer som «I kveld er det lov å være drita» og «I kveld er det lov å være hore» fungerer mest frigjørende i at de løser opp hverdagens hemninger, eller om de tvert imot setter forventninger som bidrar til sex- og drikkepress.
I andre halvdel av 2010-tallet var det mange russesanger som fikk oppmerksomhet ved å være kontroversielle, og låtskriverne skrev drøyere og drøyere tekster. Kontroversen toppet seg med sangen Playboy 2017, laget av duoen Solguden og Mannen. Sangen inneholdt tekstlinjen «Er du tretten er du med / Når du suger så gå ned» som vakte sterke reaksjoner på grunn av forherligelsen av pedofili. Sangen ble gitt ut på nytt med endret tekst og ble til slutt trukket helt. Tekstene i russesangene spekulerer fremdeles i å være på kanten, men denne hendelsen viste at det fantes grenser. I årene etter har den offentlige debatten om russemusikk roet seg, men ikke forsvunnet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.