Betegnelsen «etnomusikologi» oppsto på midten av nittenhundretallet og er en sammenstilling av de tre ordene etnos, mousiké og logos. Etnomusikologien eller musikkantropologien var således i utgangspunktet studiet av musikken i bestemte etniske grupper som deler samme språk. Musikkantropologene er opptatt av forskjeller mellom kulturer, av musikalsk diversitet. Dette har ført til at musikkantropologene har kartlagt tusenvis av musikalske samfunn og etniske grupper. I dag er musikkantropologene ikke bare opptatt av etnisitet, men studerer hvordan musikalske kulturer oppstår og danner fellesskap ut fra felles interesser, sosial klasse eller musikalske sjangrer. Dette gjør at termen «musikkantropologi» for mange er blitt et mer dekkende begrep enn etnomusikologi.
Musikkantropologien har røtter helt tilbake til 1700-tallet og ble først introdusert i den tidlige musikkvitenskapen som «komparativ musikkvitenskap». Det var en engelsk kolonial dommer, sir William Jones (1746-94) som var den første europeer som skrev om den indiske musikken. Med utgangspunkt i nasjonalismen som ble fremmet av Johann Gottfried von Herder (1744-1803), oppstod ideen om at nasjonal identitet kunne spores i et folks språk, i folkesangtekster og melodier. Mange komponister begynte å samle inn folkesanger fra landsbygda, for eksempel Edvard Grieg. Etter at fonografen ble oppfunnet i 1877, reiste mange rundt og gjorde opptak fra lokale musikkulturer man var redd skulle forsvinne. Dette ble sporen til en interesse for verdensmusikken. Man ble også opptatt av temaer som musikkens opprinnelse og utvikling og man sammenliknet musikken fra ulike kulturer. Ikke minst la man vekt på å klassifisere musikkinstrumenter.
Etter den andre verdenskrig ble man mer opptatt av å studere «musikk som kultur» på linje med hvordan antropologer generelt studerte religion, kunst, språk, politikk og håndverk i de kulturene man undersøkte. Man begynte å stille seg spørsmål som «hvorfor synger og danser vi på den måten vi gjør», «hvorfor har vi musikk» og «hvordan påvirker musikken kulturen»?
Musikkantropologen Alan Merriam var tidlige ute med å studere musikk som kulturell praksis, og han var særlig opptatt av hvilke funksjoner musikken kunne ha i et samfunn.
I dag er musikkantropologene ikke lenger bare opptatt av å studere tradisjonelle former for «autentisk musikk», men like interesserte i populærmusikk, urbane og hybride musikkformer. Virkningen av globalisering, migrasjon og musikkteknologisk utvikling har gitt opphav til en rekke nye temaer og utfordringer for musikkantropologien. Studier av musikk i massemediene inngår i dagens musikkantropologiske forskning. Andre eksempler på forskningstemaer er forholdet mellom musikk og medisin i ulike kulturer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.