Musikkantropologi
Opptak av amerikansk urfolksmusikk. Opprinnelige tok musikkantropologien utgangspunkt i studiet av musikken i fremmede eller utenomeuropeiske musikkulturer. Frances Densmore (1867–1957) var en pioner i studiet av nord-amerikanske urfolk.
Musikkantropologi
Av /Getty.

Musikkantropologien er opptatt av å studere musikk, instrumenter, musikalske former og musikkens funksjoner i samfunnet. Opprinnelige tok musikkantropologien utgangspunkt i studiet av musikken i fremmede eller utenomeuropeiske musikkulturer. I dag er imidlertid musikkantropologene like interesserte i musikken i samfunnet og kulturen rundt seg. Foruten å beskrive en musikkultur er man også opptatt av å forstå hvilken betydning musikken kan ha for deltakerne. Musikkantropologi er et sentralt felt i musikkvitenskapen og er også omtalt som musikketnologi eller etnomusikologi. Det er et nært slektskap til musikksosiologien.

Faktaboks

Også kjent som

musikketnologi, etnomusikologi

Faghistorie

Betegnelsen «etnomusikologi» oppsto på midten av nittenhundretallet og er en sammenstilling av de tre ordene etnos, mousiké og logos. Etnomusikologien eller musikkantropologien var således i utgangspunktet studiet av musikken i bestemte etniske grupper som deler samme språk. Musikkantropologene er opptatt av forskjeller mellom kulturer, av musikalsk diversitet. Dette har ført til at musikkantropologene har kartlagt tusenvis av musikalske samfunn og etniske grupper. I dag er musikkantropologene ikke bare opptatt av etnisitet, men studerer hvordan musikalske kulturer oppstår og danner fellesskap ut fra felles interesser, sosial klasse eller musikalske sjangrer. Dette gjør at termen «musikkantropologi» for mange er blitt et mer dekkende begrep enn etnomusikologi.

Musikkantropologien har røtter helt tilbake til 1700-tallet og ble først introdusert i den tidlige musikkvitenskapen som «komparativ musikkvitenskap». Det var en engelsk kolonial dommer, sir William Jones (1746-94) som var den første europeer som skrev om den indiske musikken. Med utgangspunkt i nasjonalismen som ble fremmet av Johann Gottfried von Herder (1744-1803), oppstod ideen om at nasjonal identitet kunne spores i et folks språk, i folkesangtekster og melodier. Mange komponister begynte å samle inn folkesanger fra landsbygda, for eksempel Edvard Grieg. Etter at fonografen ble oppfunnet i 1877, reiste mange rundt og gjorde opptak fra lokale musikkulturer man var redd skulle forsvinne. Dette ble sporen til en interesse for verdensmusikken. Man ble også opptatt av temaer som musikkens opprinnelse og utvikling og man sammenliknet musikken fra ulike kulturer. Ikke minst la man vekt på å klassifisere musikkinstrumenter.

Etter den andre verdenskrig ble man mer opptatt av å studere «musikk som kultur» på linje med hvordan antropologer generelt studerte religion, kunst, språk, politikk og håndverk i de kulturene man undersøkte. Man begynte å stille seg spørsmål som «hvorfor synger og danser vi på den måten vi gjør», «hvorfor har vi musikk» og «hvordan påvirker musikken kulturen»?

Musikkantropologen Alan Merriam var tidlige ute med å studere musikk som kulturell praksis, og han var særlig opptatt av hvilke funksjoner musikken kunne ha i et samfunn.

I dag er musikkantropologene ikke lenger bare opptatt av å studere tradisjonelle former for «autentisk musikk», men like interesserte i populærmusikk, urbane og hybride musikkformer. Virkningen av globalisering, migrasjon og musikkteknologisk utvikling har gitt opphav til en rekke nye temaer og utfordringer for musikkantropologien. Studier av musikk i massemediene inngår i dagens musikkantropologiske forskning. Andre eksempler på forskningstemaer er forholdet mellom musikk og medisin i ulike kulturer.

Forskningstemaer

Universalisme

Musikk blir noen ganger omtalt som et «universelt språk». Dette viser til at musikk fra andre kulturer kan oppleves meningsfylt selv om man ikke kjenner de musikalske kodene. Musikketnologene søkte fra tidlig av å finne ut om det i all musikk verden over kunne spores underliggende felles strukturer. På samme måte som språkforskere og lingvister tenkte seg at forskjellige språk hadde en felles ‘dypstruktur’, søkte man å finne trekk ved all musikk som skulle vise til at musikk hadde en universell karakter. Man har pekt på at all musikk har et tonalt senter og at det etableres en tendens som utløser følelser, og at utøveren kan påvirke slike musikalske tendenser. Også det at lytteren føler noe vil være felles.

Nå oppga man etter hvert å finne slike underliggende strukturer. Man har også sett at musikalsk mening og symbolikk i musikken varierer mellom kulturer og samfunn, gjerne også innad i et enkelt samfunn. Dette betyr at det ikke finnes en slik universell mening i musikken som alle oppfatter likt, selv om musikk ikke er så ‘uforståelig’ som fremmede språk.

Søken etter mening og symbolikk i musikken har også ført til at lingvistikk og semiotikk har blitt en viktig del av det teoretiske grunnlaget for musikkantropolgien.

Etnosentrisitet

De første musikketnologene som kom fra tradisjonen i musikkvitenskapen som ble kalt «komparativ musikkvitenskap» var opptatt av å sammenlikne musikken fra andre kulturer med den vestlige kunstmusikken eller musikken i Europa. Etterhvert ble en slik ‘etnosentrisk’ eller ‘eurosentrisk holdning’ avløst av et forsøk på å forstå musikken ut fra den kulturen og den sammenhengen den ble skapt og framført i. Musikkantropologene har diskutert i hvilken grad det er mulig å fullt ut å forstå musikken i kulturer hvor forskeren er utenforstående.

Musikalitet

Når musikkantropologene ikke har klart å identifisere klare universelle trekk i musikken, verken med hensyn til form, funksjon eller mening, har man imidlertid ment at det universelle ligger i at alle folkeslag tar i bruk elementer fra musikk, som toner og rytmer, til ekspressive handlinger.

Det er imidlertid ikke alle som har det samme begrep om «musikk» som i den Vestlige musikkforståelse. Noen skiller ikke musikk fra andre ekspressive former som dans og teater. Siden de fleste mennesker kan ta del i og ha glede av musikk, tyder dette på at musikalitet er egenskap eller et trekk hos alle mennesker. I musikkpsykologien finnes flere oppfatninger av hva musikalitet kan bestå i og at det finnes mennesker som gjennom arv, miljø og kulturell påvirkning kan sies å oppnå større grad av musikalitet gjennom spesialisering av sine evner.

Kjønn

Musikkantropologene har tatt selvkritikk på at de ikke alltid har vært klar over viktigheten av å gjenspeile kvinnenes rolle i musikken. Ofte gikk man til mennene for å få kunnskap om musikken og overså at kvinner ofte har andre, og kanskje mer private måter å utfolde seg musikalsk på. Dette kunne samtidig fortelle antropologene mer om sammenhengen mellom kjønn og sosiale strukturer i et samfunn og hvordan dette kunne uttrykkes gjennom musikken. Et større innslag av kvinnelige musikkantropologer, feministisk teori og et sterkere fokus på dette problemet har ført til endringer i forståelsen av den rollen kvinner kan spille i musikklivet.

Klassifisering av instrumenter

Musikketnologene har registrert og samlet inn en rekke instrumenter og har på den måten bidratt til disiplinen ‘organologi’. Dette er benevnelsen på det delområdet innen musikkvitenskapen som handler om klassifikasjon av instrumenter og hvor det finnes flere systemer for hvordan musikkinstrumenter kan deles inn i grupper etter som de for eksempel kan blåses på, strykes eller slås.

Musikkens opprinnelse og dens bruk og funksjoner

Innenfor musikkvitenskapen er man opptatt av hvordan og hvorfor musikken har oppstått. Det finnes benfløyter som er datert førti tusen år tilbake. Teorier om hvorfor mennesker har skapt musikk spenner fra imitasjon av fuglesang til at musikken spiller en viktig rolle for gruppens fellesskap, for eksempel ved å synkronisere musikk og bevegelser i dansen. Antropologen Allan P. Merriam knyttet musikkens funksjoner til estetikk og underholdning, til å bære fram emosjonelle uttrykk, til å utløse fysiske responser, til kommunikasjon og symbolsk representasjon. Han mente også at musikken kunne ha som funksjon å sikre tilpasning til sosiale normer, bekrefte sosiale institusjoner, samt bidra til kontinuitet og stabilitet i kulturen og dermed samfunnets integrering.

Identitet, nasjonalisme og globalisering

Musikk spiller en rolle for danning av identitet, både personlig og i forhold til grupper. Personlig identitet gjennom musikk og musikkopplevelser dannes ved at musikk bidrar til selvbiografiske minner som inngår i fortellingen om egen identitet. Slike minner knyttes til sted og tid, til mestringsopplevelser, vennskap, verdier, klassetilhørighet og opplevelser av mening. Musikalsk identitet framføres som ledd i sosial markering overfor andre mennesker gjennom å vise til musikalsk smak og preferanser. På gruppenivå er musikk viktig som symbol på etnisk tilhørighet, for å avgrense seg fra andre eller til å markere opposisjon til rådende ideologier og verdier.

Musikk spiller også en rolle for dannelse av nasjonal identitet. Edvard Grieg er et godt eksempel på en komponist som samlet inn og anvendte musikalsk materiale fra folkemusikken. Hans musikk inngikk i den nasjonsoppbygging Norge gjennomgikk på attenhundretallet og framover.

Med økende globalisering har musikkantropologene rettet oppmerksomheten mot hva som kalles «verdensmusikk».

Etikk og copyright

Musikkantropologene har et stort ansvar for å opptrå ansvarlig overfor de gruppene som studeres. Når det gjør opptak av lyd og bilder er det viktig at rettigheter forvaltes slik at inntekter for musikken tilfaller opphavspersonene, også der hvor man ikke kan navngi en enkelt opphavsperson. Med framvekst av hva som kalles «verdensmusikk» finnes det et marked for ‘etnisk musikk’, samtidig som det finnes gråsoner hvor musikere fra Vesten spiller sammen med musikken fra kulturer med mindre tilgang til teknologi og økonomiske ressurser. En slik maktubalanse kan føre til både økonomisk utbytting og kulturell appropriering, det vil si at medlemmer av én folkegruppe tar over den kulturelle produksjonen til en annen folkegruppe. Musikkantropologen Steven Feld har for eksempel satt søkelyset på Paul Simons samarbeid med Sør-Afrikanske musikere på innspillingen av Graceland. Selv om musikerne her ble honorert på vanlig måte, framhever Feld at det er Simon og plateselskapene som sitter med copyright til musikken. Musikerne blir med andre ord ikke kreditert som opphavspersoner til musikken. Feld forbinder en slik ureflektert bruk av musikken fra andre kulturer med en videreføring av kolonialismen.

Metode

De første musikketnologene samlet inn musikk ved å oppsøke musikere og gjøre opptegnelser av musikken. Etter at fonografen ble oppfunnet, kunne man gjøre opptak av musikken og foreta analyser og sammenlikninger. Etter hvert som man ble oppmerksom på betydningen av den kulturelle sammenhengen musikken ble framført i, begynte musikketnologene å oppholde seg i lengre tid blant de folkene man studerte. Man tok i bruk metoder fra sosialantropologien og feltarbeid ble den sentrale forskningsmetoden. Etter hvert har også bruk av digitalt opptaksutstyr og film/video blitt viktige hjelpemidler for musikkantropologene. Mange legger også vekt på å lære seg å spille på de instrumentene de studerer.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Gregory Barz og Timothy J. Cooley 2008. Shadows in the Field. New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Second Edition. Oxford: Oxford University Press.
  • Paul F. Berliner 1994. Thinking in Jazz. The Infinite Art of Improvisation. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Steven Feld 1981. Sound and Sentiments. Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Alan Merriam 1964. The Anthropology of Music. Northwestern University Press.
  • Bruno Nettl 2005. The Study of Ethnomusicology. Thirty-one Issues and Concepts. Urbana og Chicago: University of Illinois Press.
  • Timothy Rice 2014. Ethnomusicology. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg