En fellesnevner for byggemetoden er at de er flatbunnede, og med bunnplanker som strekker seg helt opp i baugen. På det viset har ikke aakene en typisk forstevn, slik andre fartøy som oftest har. Aaken stikker grunt i vannet, og er derfor et allsidig fartøy til bruk langs kyster med stor fjære, og inn i landet på kanaler og elver.
Andre typiske trekk ved disse fartøyene er en baug som reiser seg i en stor bue oppover, og med et tydelig spring som reiser seg forut mot baugen. Baugen framstår derfor som oppsvulmet i forhold til tradisjonelle norske fartøy, men har svært god oppdrift på grunn av dette. Akterenden er normalt butt, det vil si det er en rundgatter. De tidlige aakene var klinkbygget, før de senere ble kravellbygget i takt med at byggeskikken i Europa forandret seg. Etter 1900 har stål vært det dominerende byggematerialet.
I nyere tid har disse fartøyene blitt motoriserte, men var i seilskutetiden ofte rigget som slupper, og enkelte førte en ekstra mesanmast akter. Siden aakene er grunne seilskuter, har de ulike løsninger med senkekjøl for å oppnå bedre stabilitet, normalt det som kalles sidesverd, eller lebord.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.