spring - på skip

Springet former skroget slik at dekkslinjen er lavest midtskips.
Springet opp mot den rette forstevnen på M/S Rogaland er typisk for de klassiske norske dampskipene.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Spring på skip er en kurve i dekkets lengderetning som hever seg opp mot baugen og akterenden. Dekkslinjen er lavest midtskips.

Faktaboks

etymologi:

av engelsk spring, 'elastikk'

Å forme et fartøys skrog med spring gjør at det økte skrogvolumet gir mer oppdrift forut og akter, og dette er spesielt viktig for å begrense skipet fra å stupe inn i bølgene ved mye sjøgang. Vanligvis er stigningen fram mot baugen dobbelt så høy som akterut, ettersom det er her fartøyet vil møte det meste av sjøgangen; et høyt spring forut vil i tillegg begrense sjøsprøyt. En rekke ulike båter bygges med spring, men farkoster som går i åpen sjø har et særlig behov for skrog med spring.

Det er uklart når teknikken med spring i skroget ble utviklet, men kan dokumenteres tilbake til blant annet nederlandsk, russisk og britisk skipskonstruksjon da seilskutetiden begynte. Før dette var også de norrøne vikingskipene bygget med et visst spring i skroget. Med nyere teknologi som invertert og økseformet baug, har skipsbygging fått flere alternativer til oppdrift i skrogets forstevn.

Grunnet slitasje, den ekstra oppdriften og påkjenninger, kan et skipsskrog miste springformen over tid – Skipet kalles da for kjølsprengt.

Uttrykket må ikke forveksles med springfortøyning.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg