Red Bull
En boks med Red Bull.
Red Bull
Av /Shutterstock.

Red Bull er et varemerke og et østerriksk næringsmiddelselskap som driver sponsorvirksomhet, produksjon av energidrikker og arrangerer eventer innen idrett, motorsport, ekstremsport og underholdning. Selskapet eier også flere Formel 1- og fotballag.

Selskapets merkevare for energidrikk, Red Bull, er en av verdens mest solgte energidrikker, og solgte i 2021 over 9,8 milliarder bokser på verdensbasis. Internasjonalt hadde Red Bull i 2020 en markedsandel på 43 prosent blant energidrikker og var med det størst i verden.

I 2020 hadde selskapet, Red Bull GmbH, en samlet omsetning på over 7,8 milliarder euro, og hadde ved utgangen av 2021 over 13 000 ansatte fordelt på 172 land rundt om i verden.

Historikk

Selskapet Red Bull GmbH ble dannet i 1984 av østerrikeren Dietrich Mateschitz og den thailandske forretningsmannen Chaleo Yoovidhya, før de tre år senere lanserte energidrikken Red Bull.

Energidrikk

Energidrikken Red Bull er inspirert av den thailandske drikken Krating Daeng, som Mateschitz opplevde som kurerende mot jetlag på lange reiser. Mateschitz eide 49 prosent av selskapet. Hans sønn, Mark Mateschitz, tok over i 2022 etter sin fars bortgang.

Før lanseringen av Red Bull i Østerrike i 1987 ble drikken tilpasset europeisk smak, blant annet ved å tilsette kullsyre. I 1997 ble drikken lansert i USA, der den raskt ble en suksess og tok store markedsandeler. Energidrikken ble fra starten markedsført mot aldersgruppen 18–34 år, hele veien med det faste slagordet «Red Bull gir deg vinger».

Siden starten har Red Bull blitt lansert i en rekke forskjellige varianter og smaker. Blant annet ble det i 2003 lansert en sukkerfri variant, samt en kalorifri utgave i 2012.

Den originale utgaven av Red Bull inneholder koffein, taurin, sukkerartene sukrose og glukose, samt flere typer B-vitaminer. Per 100 ml gir Red Bull 46 kcal/196 kJ, hvorav 11 gram karbohydrater og 11 gram sukker. Innholdet varierer noe i ulike land, blant annet grunnet regler for koffein.

Energidrikken i Norge

I Norge var Red Bull klassifisert som et legemiddel fram til 2009, på grunn av høye verdier av koffein og taurin. Fra 2009 har drikken blitt solgt på lik linje som andre leskedrikker, etter at EU endret sine regler om koffein. Land som Frankrike og Danmark hadde, i likhet med Norge, lenge restriksjoner på salg av Red Bull.

Markedsføring og sponsorvirksomhet

Max Verstappens Formel 1-bil
Max Verstappens Formel 1-bil med reklame for Red Bull. Bilde fra Imola i april 2021.

I tillegg til å drive sponsorvirksomhet står Red Bull også bak en rekke store arrangement innenfor idrett, ekstremsport og underholdning. Fra 2005 har Red Bulls eier Mateschitz kjøpt seg inn i idrettsklubber og lag i Formel 1 og fotball.

Formel 1

Før 2005-sesongen kjøpte Red Bull Formel 1-teamet Jaguar Racing, et tidligere britisk Formel 1-team eid av Ford. Red Bull Racing har siden starten vært blant de ledende teamene og vant konstruktørmesterskapet fire år på rad fra 2010 til 2013. I den samme perioden vant Sebastian Vettel førermesterskapet, før Max Verstappen vant førermesterskapet for Red Bull Racing i 2021.

I tillegg til Red Bull Racing eier selskapet også Formel 1-teamet Scuderia AlphaTauri, og har i perioden 2005–2021 bidratt med rundt tre milliarder kroner til sine Formel 1-lag.

Fotball

I tillegg til sine Formel 1-team eier Red Bull også fotballklubbene RB Salzburg, som ligger i Mateschitz sin hjemby Salzburg i Østerrike, RB Leipzig i den tyske byen Leipzig og New York Red Bulls i New York i USA.

Red Bull og norske idrettsutøvere

Red Bull har eller har hatt sponsoravtaler med norske utøvere som blant annet Karsten Warholm, Petter Northug, Kristian Blummenfelt, Dennis Hauger, Aksel Lund Svindal, Henrik Kristoffersen, Anders Mol /Christian Sørum, Nora Mørk og Kjetil Borch.

Flere av sponsoravtalene har vært omstridte og utfordret sponsorreglene i flere av de aktuelle forbundene. Alpinisten Henrik Kristoffersen tok blant annet i 2019 Norges Skiforbund til retten for å få profilere Red Bull på hjelmen, men tapte saken.

Øvrig sponsorvirksomhet

Red Bull har rettet mye av sponsorvirksomheten sin mot ekstremsport, motorsport og lagidrett, men sponser også over 500 enkeltutøvere, med en svært stor idrettslig bredde. Av arrangement er det største «Wings for Life Run», en veldedig løpskonkurransen, som i 2021 samlet over 180 000 løpere verden rundt. Arrangementet samler inn penger til organisasjonen «Wings for Life», som går til forskning på alvorlige ryggmargsskader. Løpskonkurransen har ingen faste distanser, men går ut på at deltakerne løper så langt de klarer før de blir tatt igjen av arrangørens oppsamlingsbil.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg