Underholdning refererer som oftest til aktiviteter eller arrangementer som er ment å bidra til glede, moro eller avslapning. Underholdning kan inkludere en rekke forskjellige ting, som film, sosiale medier, TV, teater, kino, sport, musikk, spill og leker. Andre aktiviteter kan også regnes som underholdning, for eksempel reising, lesing eller museumsbesøk.

Underholdning er gjerne ment å være en distraksjon fra hverdagslivet og stresset det kan bringe med seg. Det kan gi folk muligheten til å koble av, slappe av og ha det gøy, enten alene eller sammen med andre. Underholdning kan også ha et alvorlig formål, som i tilfeller med seremonier eller noen former for feiringer.

Det er ikke en direkte motsetning mellom underholdning og å lære, men underholdning er som regel ikke regnet som en effektiv eller god måte å oppnå innsikt på.

Historiske perspektiv

Underholdning er mer tilgjengelig i det moderne samfunnet enn tidligere, særlig på grunn av teknologiske fremskritt og levekår som gir mulighet for fritid. Særlig smarttelefoner har gjort det enklere for folk å være tilkoblet og dermed underholdt nærmest uansett hvor man befinner seg.

Flere sosiologer har gjennom historien problematisert underholdning som en funksjon av kulturindustrien eller massemediene.

Sosiologene Adorno og Horkheimer beskrev i boka Opplysningens dialektikk (1947) kulturindustrien som en arena der kritiske tendenser eller potensialer ble eliminert. De hevdet at kulturindustrien, som produserte og sirkulerte kulturelle varer gjennom massemediene, manipulerte befolkningen. Populærkulturen ble identifisert som en grunn til at folk ble passive; de enkle gledene som var tilgjengelige gjennom forbruk av populærkultur gjorde folk tamme og tilfredse, uansett hvor dårlige deres økonomiske forhold var.

Neil Postman beskrev i boka Amusing Ourselves to Death (1985) hvordan underholdningskulturen, spesielt gjennom TV og andre medieplattformer, bidro til en alvorlig forringelse av offentlig debatt, politisk engasjement og kritisk tenkning. Han argumenterer for at fjernsynets fokus på korte og fragmenterte nyhetssegmenter, har ført til en kultur der innholdet blir underordnet formen. Postman hevder at dette har store konsekvenser for det moderne samfunnet vårt, for demokratiet og samfunnsdebatt basert på kritisk tenkning og meningsfull kommunikasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2020). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9780804788090
  • Postman, N. (1985). Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business. Viking.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg