Martin Torrijos fra Det demokratiske revolusjonære partiet (PRD) vant presidentvalget i 2004. Han er sønn av landets tidligere diktator Omar Torrijos, som i 1977 forhandlet frem avtalen med USA om suverenitet over kanalen. Hovedmål for den nye presidenten var å sluttføre oppgjøret med diktaturtiden, og å videreføre den kampen mot korrupsjon og hvitvasking som ble innledet under Moscoso. Det samme gjaldt kampen for å fjerne Panamas rykte som et sentralt transittland for narkotika og ulovlig innvandring til USA. I sin presidentperiode styrket Torrijos handelsforbindelsene med USA og normaliserte samtidig Panamas forhold til Cuba.
I en folkeavstemning i 2006 sa 78 prosent ja til en omfattende plan for å utvide Panamakanalen, og under en stor seremoni startet anleggsarbeidene året etter. Kanalen bidrar vesentlig til landets økonomi, men finansnæringen, industriutbygging, shipping og turisme er blitt like viktige inntektskilder, sammen med kanalbyen Colón – som rommer 2000 ulike selskaper og økonomisk sett fremstår som verdens nest største frihandelsområde.
De tre siste årene før den internasjonale finanskrisen slo inn i 2008 økte Panama sin økonomiske vekst fra 6,4 prosent til rundt 11 prosent, den sterkeste vekstkurven i Latin-Amerika. Men fordelingspolitikken var en hovedutfordring også over i det nye hundreåret, da makt og rikdom fortsatt var samlet på få hender og 40 prosent av befolkningen levde under fattigdomsgrensen.
Presidentvalget i mai 2009 ga en overveldende seier til høyresidens kandidat, Ricardo Martinelli. Martinellis firepartikoalisjon Alliansen for Forandring fikk også flertall ved det parallelle valget til ny nasjonalforsamling, med 37 av de 71 mandatene. Martinelli, som innledet sin femårsperiode 1. juli 2009, er blant landets aller rikeste. Hans suksess i næringsliv og finansvirksomhet ble ansett som en suksessfaktor også ved valget, med tanke å styre landet gjennom finanskrisen. Svake resultater i fattigdomsbekjempelse og fordelingspolitikk i den økonomiske boomen forut for krisen, var et hovedpunkt i kritikken mot Torrijos.
For Martinelli var økt turismesatsing et sentralt tiltak for ny økonomisk vekst, samt frihandel og en ytterligere utbygging av samhandelen med USA – etter et valg som med sin høyredreining gikk motstrøms hovedtendensen i Latin-Amerika det første tiåret på 2000-tallet. Martinelli ble ikke gjenvalgt i 2014, og hans tidligere visepresident, Juan Carlos Varela, overtok presidentembetet samme år.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.