Faktaboks

Myroslav Skoryk

Мирослав Михайлович Скорик

Myroslav Mykhajlovytsj Skoryk

Uttale

Myrosl'av Sk'oryk

Født
13. juli 1938, Lviv (Lwów), Den andre polske republikk (nå Ukraina)
Død
1. juni 2020, Kyiv, Ukraina

Myroslav Skoryk var en ukrainsk komponist, pianist, dirigent og musikkhistoriker. Han har en stor og variert musikalsk produksjon, var sentral som lærer i komposisjon for flere av dagens ukrainske samtidskomponister og innehadde en rekke lederstillinger i musikklivet i Ukraina på 2000- og 2010-tallet. Skoryks verker har et overordnet romantisk preg, men musikken hans er også inspirert av retninger som nyklassisisme og polystilistikk. Hans produksjon spenner over et bredt musikalsk felt, med nedslag også i jazz og moderne populærmusikk.

Biografi

Myroslav Skoryk
Myroslav Skoryk i 2015
Av .
Lisens: CC BY 4.0

Skoryk ble født inn i en intellektuell, musikalsk familie og var elev ved musikkskolen i Lviv fra 1945. I 1947 ble familien ofre for Josef Stalins terror og ble forvist til byen Andzjero-Sudzjensk i Sibir. I forvisningen fikk Skoryk likevel mulighet til å utvikle seg musikalsk, blant annet gjennom undervisning på piano og fiolin. Etter Stalins død i 1953 kunne familien etter hvert vende tilbake til Lviv, der Skoryk studerte ved musikkonservatoriet i 1955–1960, med blant annet Stanislav Ljudkevytsj, Roman Simovytsj og Adam Soltys som lærere. I 1960–1964 fortsatte han studiene ved musikkonservatoriet i Moskva, der han hadde Dmitrij Kabalevskij som lærer og skrev en doktoravhandling om Sergej Prokofjev.

Skoryk underviste i komposisjon ved konservatoriene i Lviv og Kyiv, og var, etter å ha tilbrakt 1990-årene i USA og Australia, tilknyttet Ukrainas nasjonale musikkakademi som professor i ukrainsk musikkhistorie. 2002–2005 og 2013–2019 var han direktør for den årlige internasjonale musikkfestivalen i Kyiv, 2011–2016 kunstnerisk leder ved Kyiv-operaen og 2006–2010 visepresident i den ukrainske komponistforeningen.

Verker

Verkene omfatter symfonisk musikk (blant annet orkestersuiten Hutsul-triptykhon, 1965, Karpatisk konsert for orkester, 1972), en ballett (Butterflys tilbakekomst, 1978, med referanse til Giacomo Puccini), en opera (Moses, 2001, bibelsk motiv bygget på en versfortelling av Ivan Franko), syv partitaer for ulike besetninger, ni fiolinkonserter, tre klaverkonserter og annen klavermusikk, en cellokonsert (1993), kammermusikk, korverker (blant annet et à capella Requiem, 1999, en Chrysostomus-liturgi, 2005, og flere kantater for kor og orkester), annen vokalmusikk samt filmmusikk, hvorav den mest kjente er musikken til Sergej Paradzjanovs film Fortidens skygger (1965).

I 1960-årene var han, som flere andre ukrainske komponister, del av en ny bølge med interesse for etnografi og folkemusikk.

Skoryks Botssalme (2015) er viet minnet om de «himmelske hundre» – ofrene for Janukovytsj-regimets skarpskyttere under Majdan-revolusjonen i Ukraina i 2014.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg