Jakob Weidemann

Faktaboks

Født
14. juni 1923
Død
18. desember 2001
Fødested
Steinkjer
Dødssted
Oslo

Jakob Weidemann er først og fremst kjent for sine abstrakte, ekspresjonistiske malerier. Veien til Jerusalem, 1965, har som de fleste andre av hans malerier naturen som inspirasjonskilde. Henie Onstad Kunstsenter, Bærum.

Norge, Weidemann © /KF-arkiv ※. Vernet verk

Jakob Weidemann. Blå skygger, 1964. Oljemaleri, 130 x 210 cm. Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

Jakob Weidemann © /KF-arkiv ※. Vernet verk

Jakob Weidemann, 1959. Olje på plate, 50 x 70 cm.

Maleri © /BONO. Vernet verk

Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Jakob Weidemann av /NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse
Jakob Weidemann, Blomster i sne, 1973. Olje på lerret, 100 x 110 cm.
© /BONO. Vernet verk

Jakob Weidemann var en norsk maler som var en av de mest særpregede av etterkrigsdebutantene og kom etter hvert også til å spille en sentral rolle for gjennombruddet av det abstrakte maleri i Norge. Omkring 1960 slo han rot i et abstrakt-ekspresjonistisk formspråk med naturen som inspirasjonskilde og utgangspunkt.

Utdannelse

Weidemann begynte sin utdannelse ved Bergen Kunsthåndverkskole i 1939, gikk i perioden 1940–1941 på Ole B. Eides malerskole, og ble i 1941 opptatt ved Statens kunstakademi i Oslo. Da akademiet ble stengt i 1942, drog han tilbake til Bergen og holdt sin første separatutstilling. Han flyktet til Sverige i 1944 og ble i Stockholm opptatt ved Konsthögskolan, der han gikk i knapt ett år, med blant andre Sven Erixon som lærer.

Med naturen som utgangspunkt

Hans egentlige debut og gjennombrudd kom da han i 1946 holdt en separatutstilling hos Blomqvists kunsthandel i Oslo. Neste milepæl nådde han i 1950 med en stor utstilling i Kunstnernes Hus, som vakte begeistring, men også forargelse på grunn av de mange abstrakte bildene. I 1950-årene vekslet han mellom et figurativt og et abstrakt formspråk, frem til utstillingen av «skogbunnbilder» i Kunstnernes Hus i 1961, der alle bildene var abstrakte med motiv tatt fra farge- og formopplevelser fra studier i skog og mark. Også i senere malerier har naturen opptatt ham, særlig den blomstrende naturen, naturen slik den gjenoppstår om våren. Dette preget ble bare sterkere med årene, ikke minst etter at han i 1968 flyttet fra Oslo til gården Ringsveen ved Lillehammer.

Weidemann hadde en rekke utstillinger både hjemme og i utlandet; separatutstillinger blant annet i Paris fra 1963, ved Venezia-biennalen i 1966, i New York i 1984 og Berlin i 1986, ved Festspillene i Bergen i 1965 og 1973 og ved Henie Onstad Kunstsenter i 1970, 1975, 1982 og 1996.

Utsmykninger og illustrasjoner

Han utførte flere monumentalarbeider, blant annet Alf Bjerckes Fabrikker på Alnabru i Oslo (1960), Norsk Hydros daværende administrasjonsbygg i Oslo (1960–61), Steinkjer kirke (1965), Maihaugen, Lillehammer (1967), Alfaset kapell, Oslo (1971) og M/S Royal Viking Sea (1973).

Weidemann laget dessuten illustrasjoner til Kjærlighetens Evangelium (1968) og til sin antologi Jeg velger meg Bjørnson (1971). Han er representert i Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst i Oslo med 19 arbeider.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Egeland, Erik: Weidemann : portrett av en norsk modernist, 1986, isbn 82-7201-046-1
  • Hellandsjø, Karin: Jakob Weidemann og det abstrakte maleris gjennombrudd i Norge 1945–1965, 1978, isbn 82-05-11142-1
  • Hellandsjø, Karin: Jakob Weidemann : storfuglen i norsk kunst, 2003, isbn 82-516-1982-3
  • Koefoed, Holger: Portrett i ord : Jakob Weidemann, 1998, isbn 82-7393-073-4

Kommentarer (2)

skrev Reidar Astås

Herved vil jeg foreslå at "bl.a." og "med" foran "Sven Erixon" bytter plass, idet jeg forutsetter at "bl.a." står for "blant andre".Med vennlig hilsenReidar Astås

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg