Inntrykk fra naturen (utsnitt). © /Nasjonalmuseet/BONO. Vernet verk

Jakob Weidemann

Faktaboks

Jakob Weidemann
Født
14. juni 1923, Steinkjer
Død
18. desember 2001, Oslo

Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Jakob Weidemann
Av /NTB Scanpix ※.

Jakob Weidemann er først og fremst kjent for sine abstrakte, ekspresjonistiske malerier. Veien til Jerusalem, 1965, har som de fleste andre av hans malerier naturen som inspirasjonskilde. Henie Onstad Kunstsenter, Bærum.

© /KF-arkiv ※.
Lisens: Vernet verk

Artikkelstart

Jakob Weidemann var en norsk maler. Han var en av de mest særpregede av etterkrigsdebutantene, og kom etter hvert til å spille en sentral rolle for gjennombruddet av det abstrakte maleri i Norge. Fra omkring 1960 etablerte han seg som en abstrakt-ekspresjonist. Han har naturen som inspirasjonskilde i sine motiver.

Utdannelse

Weidemann begynte sin utdannelse ved Bergens kunsthåndverksskole i 1939 (idag Kunst- og designhøgskolen i Bergen). I perioden 1940–1941 var han elev ved Ole B. Eides malerskole, og ble i 1941 opptatt ved Statens kunstakademi i Oslo. Da akademiet ble stengt i 1942, drog han tilbake til Bergen, hvor han holdt sin første separatutstilling. Han flyktet til Sverige i 1944 og ble i Stockholm opptatt ved Konsthögskolan, der han gikk i knapt ett år, med blant andre Sven «Xet» Erixon som lærer.

Debututstilling og gjennombrudd

Hans egentlige debut og gjennombrudd kom i 1946, da han holdt en separatutstilling hos Blomqvists kunsthandel i Oslo. I april 1950 holdt han en stor utstilling i Kunstnernes Hus, som vakte begeistring, men også forargelse på grunn av de mange abstrakte bildene.

Weidemann hadde en rekke utstillinger både hjemme og i utlandet; separatutstillinger blant annet i Paris fra 1963, ved Venezia-biennalen i 1966, i New York i 1984 og Berlin i 1986, ved Festspillene i Bergen i 1965 og 1973 og ved Henie Onstad Kunstsenter i 1970, 1975, 1982 og 1996.

Med naturen som utgangspunkt

I 1950-årene vekslet han mellom et figurativt og et abstrakt formspråk, frem til utstillingen av «skogbunnbilder» i Kunstnernes Hus i 1961, der alle bildene var abstrakte med motiv tatt fra farge- og formopplevelser fra studier i skog og mark. Også i senere malerier har naturen opptatt ham, særlig den blomstrende naturen, naturen slik den gjenoppstår om våren. Dette preget ble bare sterkere med årene, ikke minst etter at han i 1968 flyttet fra Oslo til gården Ringsveen ved Lillehammer. Idag drives stedet av en stiftelse.

Utsmykninger og illustrasjoner

Weidemann har utført flere monumentalarbeider, blant annet Alf Bjerckes Fabrikker på Alnabru i Oslo (1960), Norsk Hydros daværende administrasjonsbygg i Oslo (1960–61), Steinkjer kirke (1965), Maihaugen, Lillehammer (1967), Alfaset kapell, Oslo (1971) og M/S Royal Viking Sea (1973).

Weidemann laget dessuten illustrasjoner til Kjærlighetens Evangelium (1968) og til sin antologi Jeg velger meg Bjørnson (1971).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Egeland, Erik: Weidemann : portrett av en norsk modernist, 1986, isbn 82-7201-046-1
  • Hellandsjø, Karin: Jakob Weidemann og det abstrakte maleris gjennombrudd i Norge 1945–1965, 1978, isbn 82-05-11142-1
  • Hellandsjø, Karin: Jakob Weidemann : storfuglen i norsk kunst, 2003, isbn 82-516-1982-3
  • Koefoed, Holger: Portrett i ord : Jakob Weidemann, 1998, isbn 82-7393-073-4

Kommentarer (2)

skrev Reidar Astås

Herved vil jeg foreslå at "bl.a." og "med" foran "Sven Erixon" bytter plass, idet jeg forutsetter at "bl.a." står for "blant andre".Med vennlig hilsenReidar Astås

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg