Faktaboks

Ingebjørg Sem
Født
1. november 1931, Buffalo, New York, USA
Død
31. mai 2009
Virke
Skuespiller og instruktør
Familie

Foreldre: Teknisk direktør, dr. Mathias Øvrom Sem (1891–1971) og Solveig Camilla Svensson (1897–1978).

Gift 1952 med skuespiller Tor Stokke (23.8.1928–13.6.2003), sønn av ingeniør Nils Straatveit (1902–1999) og Hildur Stokke (1896–1971).

Ingebjørg Sem og Henki Kolstad
Ingebjørg Sem sammen med Lasse Kolstad i oppsetningen av Oklahoma!Det Norske Teatret i 1960
Ingebjørg Sem og Henki Kolstad
Av /NTB Scanpix.
Edderkoppen teater på turné
Ingebjørg Sem, Einar Vaage og Kari Diesen i 1958
Av /Norsk folkemuseum.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Ingebjørg Sem var en norsk skuespiller og instruktør. Hun hadde en mangfoldig karriere og arbeidet ved mange norske scener, men den største innsatsen gjorde hun på Det Norske Teatret.

Bakgrunn

Sem ble født i USA, men da hun var 10 måneder gammel, flyttet familien til Oslo. Barndomshjemmet var preget av kultur, og det ble arrangert musikkaftener og opplesninger og holdt foredrag med livlige diskusjoner. Interessen for musikk og litteratur ble tidlig vekket hos Ingebjørg.

I ungdomsårene leste hun med Gerda Ring, og i 1950 kom hun inn på The Guildhall School of Music and Drama i London, der hun fikk opplæring i teater og sang. Hun tok også et regikurs på skolen. I 1951 begynte hun på Trøndelag Teaters elevskole, og hun hadde fast engasjement ved teateret i 1952–1955.

Teaterkarriere

I elevåret 1951 debuterte hun overbevisende som Isabella i Dans under stjernene av Jean Anouilh. Året etter fremstilte hun den unge Rosa i Den tatoverte rosen av Tennessee Williams både følsomt og temperamentsfullt, og hun brukte det sterke temperamentet for fullt i sang og spill som sigøynersken Mascha i Lev Tolstojs Det levende lik. På Sommerteatret i Frognerparken i 1955 spilte hun Katharina i William Shakespeares Troll kan temmes «så full av italiensk temperamentsfyrverkeri og koglende kvinnelighet som en Sophia Loren», skrev Leif Borthen i omtalen i VG.

I 1955–1957 var Ingebjørg Sem ansatt på Den Nationale Scene, der hennes evne til å forsvare kvinner med frodig karakter kom overbevisende til uttrykk som den unge Betty i Elsk meg av Herbrand Lavik (1956) og som prostituert i den amerikanske musikalen Wonderful Town (1957). Kontrasten var stor til hennes betagende fremstilling av Sonja i Reisen til julestjernen. Etter to sesonger i Bergen slo revytalentet hennes til for fullt på Edderkoppen i 1958–1959, i et spennende samarbeid med Leif Juster, blant annet i Jorden rundt på en–to–tre (1958). Så fulgte to år på Nationaltheatret, der hun startet som Donna Elvira i Don Juan av Molière og avsluttet som den opprørske Lilly i Svart mandag av Reginald Rose.

Fra 1962 ble Det Norske Teatret en hovedbase for Sem, både som skuespiller og instruktør. Her skapte hun fantasifulle tolkninger av Den grønnkledde, Anitra og Ingrid i Tormod Skagestads legendariske Peer Gynt-oppsetning i 1962. Hun behersket både gresk tragedie, realistisk samtidsdramatikk og norske folkekomedier. Musikaliteten og dansekunnskapene brukte hun som Lady Thiang i The King and I (1966) og ikke minst som Aldonza i Mannen frå La Mancha (1970).

Regissør

Fra 1969 konsentrerte Sem seg først og fremst om regioppgaver på Det Norske Teatret. Den første oppsetningen var Aberfan av Einar Økland på biscenen Bikuben (1969), og hun satte opp samarbeidsprosjekter med en rekke norske forfattere: Glasberget av Tor Åge Bringsværd (1975), Kurdar-spel av Pål Sundvor (1978) og Reisa tilbake av Bjørn Gunnar Olsen (1983). I denne sammenhengen kom Sems dramaturgiske kunnskaper til nytte.

Hun satte også i scene klassikere som En folkefiende (1973), Den fjerde nattevakt (1975) og Macbeth (1977). Videre laget hun en bearbeidet versjon av Peer Gynt som skoleforestilling på turné (1971). Hun engasjerte seg sterkt i sosiale hverdagsproblemer i flere samtidsdramaer: Stoffmisbruk hos ungdom i Om sju jenter av Erik Torsteinsson (1972), mistilpasset ungdom i Yvonne Keuls Mot raudt lys (1979), som hun fikk Kritikerprisen for i 1980, og jødenes problem i Prosessen mot Gud av Elie Wiesel (1981). Hun skapte frodige oppsetninger av Mikis Theodorakis-kabareten Snart gryr ein morgon (1982) og musikalversjonen av Trost i taklampa (1984). Hun laget også barneprogrammer for TV og var instruktør i Radioteatret.

I 1960-årene medvirket Sem i flere oppsetninger i Fjernsynsteatret. I 1967 gjorde hun og ektemannen Tor Stokke en overbevisende innsats som ekteparet i Søndag ettermiddag av Bjørg Vik, en oppsetning som ble prisbelønnet på fjernsynsfestivalen i Praha samme år. Hun hadde også en rekke oppgaver i Radioteatret og som oppleser. På film hadde hun sporadiske biroller i filmer som Millionær for en aften (1960), Hennes meget kongelige høyhet (1968) og Anton (1973).

Sem underviste ved Statens Teaterskole i 1970–1974 og ledet elevskolen ved Det Norske Teatret i 1974–1980. I 1977/1978 startet hun og ektemannen Norsk Teaterforlag, og i 1985 satte de i gang Seniorteatret, et idealistisk foretakende der hovedintensjonen var å spille teater for pensjonister på dagtid.

Andre opplysninger

Ingebjørg Sem ble tildelt Statens stipend for skuespillere i 1967, Statens stipend for instruktører i 1975 og Oslo bys kulturstipend i 1988. Hun sto bak Seniorteatret, som startet opp i 1985 i Oslo. I 1998 ga hun ut Striskjorte og rampelys.

Hun var gift med skuespilleren Tor Stokke og mor til skuespilleren Linn Stokke.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • B. Bassøe (red.): Ingeniørmatrikkelen, 1961
  • O. Øisang: Trøndelag Teater gjennom 25 år, 1962
  • Hvem Er Hvem 1979
  • A. Rønneberg: Nationaltheatret 1949–1974, 1974
  • K. Nygaard og E. Eide: Den Nationale Scene 1931–76, 1977
  • H. Berthelsen (red.): Hvem er hvem i norsk kulturliv, 1987
  • L. Mæhle (red.): Det Norske Teatret 75 år 1963–1988, 1988
  • Kunnskapsforlagets teater- og filmleksikon, 1991
  • Norsk biografisk leksikon, 2. utgave
  • J. Ørjasæter: Fjernsynsteatret til glede og forargelse, 1994
  • I. Sem: Striskjorte og rampelys, 1998
  • SNL, bd. 13, 1998
  • Det Norske Teatrets arkiv

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg