Jean Anouilh, fransk dramatiker. Arbeidet som assistent for Jouvet og skaffet seg førstehånds kjennskap til teaterets virkemidler. Hans produksjon er enorm. Hovedtemaet hos ham er renheten hos unge mennesker som ødelegges ved berøringen med et korrupt samfunn, og som gjør opprør mot alle livets nedverdigende kompromisser. I de såkalte pièces noireslider de unges idealisme nederlag; ofte står valget for dem mellom døden og et middelmådig liv. Når utgangen i de såkalte pièces rosesblir lykkelig, skyldes det at dikterfantasien omformer den grå virkelighet. Hans skuespill kjennetegnes ofte ved et poetisk språk og en stillferdig humor. Fra visse synspunkter kan Anouilhs dramatikk sies å stå eksistensialismen nær.

En rekke av Anouilhs skuespill har vært oppført i Norge. Viktigste verker: Le Voyageur sans bagage (1937, Reisende uten bagasje), La Sauvage (1938, En villfugl), som ble hans første store suksess, det muntre Le Bal des voleurs (1938, Tyveballet), Le Rendez-vous de Senlis (1939, Møte med lykken). Sentralt i hans produksjon står Antigone (1942), som behandler temaet fra Sofokles' tragedie sett i lys av tidens politiske situasjon. Videre La Répétition (1950, Generalprøven), La Colombe (1951), La Valse des toréadors (1952). L'Alouette (1953, Lerken) handler om Jeanne d'Arc og hennes skjebne; dikteren lar legenden få en lykkelig utgang på bekostning av dens dypeste religiøse innhold. I Becket ou l'Honneur de Dieu (1959) skildres konflikter mellom kirke og kongemakt i middelalderens England. Dette stykket, et av Anouilhs betydeligste, er blitt særlig kjent gjennom en amerikansk filmatisering. I flere av sine seneste stykker, som Ne réveillez pas Madame (1970, Vekk ikke fruen), tok Anouilh opp forfatterens og skuespillerens rollespill. Også Le Directeur de l'Opéra (1972) foregår i teatermiljø. Flere kritikere hevdet at Anouilh i sine senere stykker viste liten evne til kunstnerisk fornyelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.