Ifølge de tre første evangeliene i Det nye testamentet (de synoptiske evangeliene) er Guds rike et sentralt begrep i forkynnelsen til Jesus. I Markusevangeliet (kapittel 1, vers 15) sier Jesus at Guds rike er kommet nær. I Matteusevangeliet blir Gudsnavnet omskrevet etter jødisk skikk, og 'Himlenes rike' blir helst brukt. I noen tekster kalles det Faderens rike.
Jesu forkynnelse om Guds rike har bakgrunn i jødisk eskatologi, men han representerer en visjon av Guds rike med sterke universelle trekk. Ifølge kristen tro står Jesus i en konstant kampsituasjon mot de onde makter som ennå prøver å underlegge seg verden, og Gudsrikets nærhet forsterker konflikten. Adgangen til riket skjer gjennom trengsel ifølge Apostlenes gjerninger (kapittel 14, vers 22). Med Jesu gjerning og liv er Guds makt og barmhjertighet til stede i verden. Som den som bringer Guds rike, ble han sett som Messias, frelserkongen som skulle komme og gjenreise Israel og opprette Guds rike. Imidlertid mangler han de umiddelbart overbevisende messianske kjennetegnene. I forhold til gammeltestamentlige messiasforventninger blir han derfor en skuffelse.
For kristen teologi betydde dette at Guds rike kom via forunderlige veier – selv om mange av de mer triumfalistiske forestillingene ble bevart innenfor kristen eskatologi.
Det har vært mye diskutert hvordan Guds rike er å forstå i forhold til tid og rom. Evangeliene opererer tilsynelatende med motsigelser når det gjelder tidsperspektivet: flere steder står det at Guds rike er nær, for eksempel i Markusevangeliet kapittel 1, vers 15. Andre steder står det at det er kommet, for eksempel i Matteusevangeliet vers 12, kapittel 28, og noen steder at det skal komme, for eksempel i Markusevangeliet kapittel 13.
En av bønnene i Fadervår er at Gud må la sitt rike komme. En mulighet er å forstå det som en vekstprosess, eller å betrakte det fremtidige som foregrepet i Jesu virksomhet. Den avgjørelsen Jesus oppfordrer til, er den alt og evig bestemmende. Kanskje er uklarheten et forsøk på å oppløse en lineær tidsberegning, og i stedet hevde at Gud hersker når og hvor Guds vilje skjer, Guds herredømme anerkjennes og Guds navn alene holdes hellig. Det samme vil gjelde for spørsmålet om Guds rike er tenkt å ha utstrekning i rom, det vil si være et rike som geografisk kan lokaliseres.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.